مشترکان پرمصرف نیازمند تعرفه‌ جداگانه‌ ای هستند


مشترکان پرمصرف نیازمند تعرفه‌ جداگانه‌ ای هستند

صالح رحیمی، کارشناس انرژی گفت: بعد از پله‌ی ۱۲ با چه چیزی روبه رو هستیم؟ سقف مصرف ما کجاست؟ شرکت گاز باید آمار را منتشر کند تا کارشناسان آن را بررسی کنند. به عنوان مثال ما در برق می‌گوییم که استان خوزستان ۳هزار کیلو وات برق مصرف می‌کند و در پله‌ی دوازدهم قرار دارد اما در همین تهران کسی را داریم که ۸هزار وات مصرف دارد، پس این نیازمند یک تعرفه‌ی جداگانه است که در گاز هم همین اتفاق باید بیفتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، سال گذشته شاهد اصلاح تعرفه گاز خانگی بودیم اما امسال نیز در این تعرفه تغییراتی صورت گرفته که اگرچه تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب فاصله‌ی زیادی دارد اما گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

در تعرفه‌ی جدید، قیمت گاز برای مشترکان کم مصرف بدون تغییر باقی مانده اما قرار است مشترکان بسیار پرمصرف که در پله‌های 8 تا 12 قرار دارند، با افزایش 10 تا 12 برابری مواجه خواهند شوند.

مصوبه هیئت وزیران درباره‌ی اصلاح تعرفه گاز مشترکان خانگی چهارشنبه 16 آذر ابلاغ شد؛ طبق این مصوبه، پله‌های اول تا سوم بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما پله چهارم تا ششم 30 درصد افزایش و پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی را داشتند و همچنین تعرفه پله‌های یازدهم و دوازدهم نیز عدد ثابت 5000 و 6000 تومان به ازای هر متر مکعب تعیین شدند.

تخفیف 45درصدی، یک گام رو به جلو

اگرچه در تعرفه‌ی جدید نیازمند بازنگری‌هایی هستیم که در سال‌های آینده باید حاصل شود، اما نکات مثبتی نیز در این تعرفه وجود دارد؛ از جمله تخفیف 45 درصدی که برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته شده است.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران طی سخنانی بیان کرده: ‌«مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل سه واحد درصد در گازبهای صورت‌حساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها در صورت‌حساب آن‌ها اعمال خواهد شد؛ مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آنها حداکثر ۷۰ درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳ جدول پلکانی) باشد، گازبهای آنها ۱۰۰ درصد رایگان خواهد بود.»

تعرفه‌ی جدید گاز دارای یک روند منطقی است

صالح رحیمی، کارشناس انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین، درخصوص افزایش قیمت پلکانی به این نکته اشاره کرد که این افزایش در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است و مهم است که جهش قیمتی را حتماً در پله‌های یازده و دوازده لحاظ کنیم.

او با اشاره به اینکه عمده‌ی مشترکین در پله‌های شش و هفت قرار دارند اظهار کرد: طبق آمار مشترکین روستایی در پله‌های شش و هفت قرار دارند و لازم است که ما جهش قیمتی را در پله‌های یازده و دوازده داشته باشیم تا به وضعیت تعادل برسیم و به نظر می‌رسد تعرفه‌ی جدید، دارای یک روند منطقی است.

این کارشناس اضافه کرد: نکته‌ای که نباید نادیده بگیریم این است که بعد از پله‌ی 12 با چه چیزی روبه رو هستیم؟ سقف مصرف ما کجاست؟ شرکت گاز باید آمار را منتشر کند تا کارشناسان آن را بررسی کنند. به عنوان مثال ما در برق می‌گوییم که استان خوزستان 3هزار کیلو وات برق مصرف می‌کند و در پله‌ی دوازدهم قرار دارد اما در همین تهران کسی را داریم که 8هزار وات مصرف دارد، پس این نیازمند یک تعرفه‌ی جداگانه است که در گاز هم همین اتفاق باید بیفتد.

در فصول سرد سال با کسری بودجه مواجه می‌شویم

صالحی با بیان اینکه باید برای مشترکین بسیار پرمصرف تعرفه‌ی جداگانه تعریف کرد گفت: عمده‌ی مشترکین پر مصرف، سبک استفاده‌ی نادرستی دارند یا در ویلاهای بزرگی زندگی می‌کنند که گرم کردن فضا و استخر و... مصرفشان را بسیار بالا می‌برد و این‌ها نیازمند تعرفه‌های جداگانه نسبت به سایرین هستند.

او با اشاره به اینکه لازم است در ابتدا مصارف ویژه را شناسایی کنیم اظهار کرد: با شناسایی مشترکین پرمصرف باید مبلغ گاز آ‌ن‌ها را قاعده‌مند کنیم یا با مبلغ صادراتی محاسبه کنیم. عمده‌ی مشکل ما در فصول سرد سال است که باعث می‌شود با کسری بودجه مواجه شویم.

صالحی اضافه کرد: تعداد این مشترکین بسیار کم است ولی مصرفشان بالاست و به همین دلیل شناسایی دقیق و محاسبه‌ی قیمتی مناسب با مصرفشان اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس معتقد است رسانه‌ای کردن این موضوع که اگر کسی یک کاخ مثلا در لواسان دارد، قیمت گازش چندین برابر می‌شود از نظر روانی برای جامعه مهم است چون مردم آمادگی پیدا می‌کنند.

صالحی در پایان سخنان خود به مسأله فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: کارهای زیادی در این باره انجام شده است اما در حال حاضر نباید آن را به بحرانی تبدیل کرد که مردم بهراسند بلکه باید آموزش‌هایی در طول سال در مدارس و صداوسیما وجود داشته باشد و همینطور در بازه‌های بحرانی، از طریق پیامک، بنر و تبلیغات رسانه‌ای به مردم هشدار داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی