خطی روی ناخن که نشانه یک سرطان تهاجمی است!


خطی روی ناخن که نشانه یک سرطان تهاجمی است!

زنی که روی ناخنش نشانه‌ای داشت که مانند یک محل فرو رفتن یک تراشه بود، دچار یک سرطان تهاجمی پوست تشخیص داده شد که به آسانی ممکن است نایدیده گرفته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، چارمین شرلاک ۳۴ ساله ابتدا در تابستان متوجه وجود یک خط باریک سیاه در کوتیکول (پوستک) ناخن انگشت شست دست چپش شد و فکر کرد دچار یک واکنش خودایمنی شده است.

یک کارورز پرستاری پس از اینکه او برای دانه‌های پوستی دیگری به نزد یک متخصص پوست رفت، او را تشویق کرد از لحاظ سرطان نیز آن را وارسی کند.

خطی روی ناخن که نشانه یک سرطان تهاجمی است!

سرطانی در زیر ناخن شبیه خطی تیره

شرلاک در آن هنگام فکر نمی‌کرد که چنین خط باریکی در واقع بروز «ملانوم»، یک سرطان نادر پوستی مرگبارتر از سایر انواع سرطان پوست به علت احتمال بیشتر انتشار آن در بدن باشد.

شرلاک گفت: «همه تصویرهایی که از این سرطان که در جستجوی گوگل می‌دیدم، هولناک بودند. ناخن‌های مبتلا در حال افتادن بودند و سیاه شده بودند. در اغلب این کل ناخن سیاه شده بود یا خطوط سیاه واقعا ضخیمی روی آنها به‌وجود آمده بود.»

انجمن متخصصان پوست آمریکا می‌گوید نشانه‌های سرطان پوستی ملانوم در ناخن شامل ظهور یک خط تیره، سیاه شدن پوست اطراف ناخن، جدا شدن ناخن از بستر آن، شکاف خوردن ناخن و ایجاد یک برآمدگی یا گره روی ناخن است. این انجمن همچنین توصیه می‌کند هر کسی که دچار تغییراتی در ناخن می‌شود، به یک متخصص پوست مراجعه کند.

به گفته این انجمن، ملانوم ناخن اغلب در مرحله پیشرفته‌تری نسبت به ملانوم سایر نقاط پوست تشخیص داده می‌شود و به همین علت برای سلامت شما خطرناک‌تر است.

خطی که هر روز رشد می‌کرد

پزشک برای اینکه تشخیص دهد این خط روی ناخن سرطان است یا نه، یک بیوپسی یا نمونه‌برداری با ایجاد سوراخی در ناخن انجام داد.

شرلاک پس از بیوپسی با گرفتن عکس‌های روزانه این خطر را دنبال کرد و متوجه شد که هر روز نسبت به روز قبل بزرگتر می‌شود.

پس از یک ماه، این خط از نشانه‌ای در پایه ناخن شست که چندان به چشم نمی‌آمد به نواری بدل شد که بیش از نیمی از بستر ناخن را اشغال کرده بود.

دکتر پس از دو هفته به او گفت که نتایج بیوپسی نشان داده است که دچار عارضه‌ای به نام lentigo maligna است که می‌تواند به ملانوم تبدیل شود. شرلاک هنوز درباره این خط ناخنی با رشد سریع نگران بود و بنابراین نظر دوم دکتر دیگری را جویا شد.

بیوپسی دوم نشان داد که او به زیرنوع نادری از ملانوم به نام «ملانوم زیرناخنی» مبتلا است.

ملانوم زیرناخنی یک نوع نادر سرطان پوست است که ممکن است مدت‌ها تشخیص‌داده‌نشده باقی بماند. البته این سرطان هم اگر تشخیص داده نشود، مانند همه ملانوم‌ها مهاجم است و به بقیه بدن انتشار پیدا می‌کند.

پزشکان ناخن را تا استخوان انگشت برداشتند

پزشکان برای درمان شرلاک همه ناخن و بافت‌های زیر آن را تا رسیدن به استخوان برداشتند. این جراحی ممکن است به برخی از تاندون‌های انگشت او آسیب زده باشد و ممکن است به مشکلاتی مادام‌العمر حرکتی این انگشت بینجامد، اما به گفته شرلاک او «بهترین نتیجه» را از درمان گرفته و ملانوم او رفع شده است.

شرلاک داستان بیماری‌اش را با دیگران در میان گذاشته است تا بقیه افراد هم اگر تغییراتی هر چند جزئی در بدنشان دیدند، به دکتر مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق