مصنوعات چوبی چیست و چگونه تولید می‌شود؟


مصنوعات چوبی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

تولید مصنوعات چوبی در حال حاضر با وجود پیشرفت تکنولوژی با مواد و روش های مختلفی انجام می شود. هر شرکت و کارخانه تولید کننده این مصنوعات چوبی محصولات خود را با کیفیت ساخت متفاوت در بازار عرضه می کند. شناخت انواع این محصولات و بهترین...

تولید مصنوعات چوبی در حال حاضر با وجود پیشرفت تکنولوژی با مواد و روش های مختلفی انجام می شود. هر شرکت و کارخانه تولید کننده این مصنوعات چوبی محصولات خود را با کیفیت ساخت متفاوت در بازار عرضه می کند. شناخت انواع این محصولات و بهترین مراکز تولید آنها که در این مقاله ارائه شده است می تواند افراد را در انتخاب بهتر و دقیق تری یاری کند.

مصنوعات چوبی و انواع آنها

چوب یکی از بهترین مصالحی است که از قدیم الایام مورد استفاده بشر بوده است. یکی از مصارف چوب تولید لوازم مختلف و تجهیزات ساختمانی است. تولید این دستگاه ها و تجهیزات به دلیل ویژگی ها و مزایای مثبت چوب روز به روز در حال گسترش است.

هر یک از آنها همچنین به تولید محصولات مختلفی مانند کابینت، کمد، مبلمان، صندلی غذاخوری، میز ناهار خوری، آشپزخانه و ظروف غذاخوری، تخت خواب یک نفره و تخت خواب دو نفره و دکوراسیون مشغول هستند. انواع ماشین آلات نجاری یا ماشین آلات مورد استفاده در ساخت این محصولات از جمله دستگاه های CNC، فرز جانبی و انواع تراش. این محصولات چوبی از نظر مواد، انواع پوشش ها و روش های چسباندن با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

انواع مصنوعات چوبی از نظر جنس

اولین طبقه بندی، نوع و مواد مورد استفاده در تولید این محصولات است. معمولاً یک تولید کننده محصولات چوبی از انواع چوب به صورت کامل یا به صورت پانل های سه لایه، ام دی اف و نئوپان استفاده می کند.

چوب راش : چوب کرم یا قرمز با بافت ظریف و نیمه سنگین که در جنگل های مرطوب رشد می کند.

چوب ملچ: چوب مالچ شده به دلیل مقاومت در برابر ضربه برای روکش بسیار مناسب است.

گردو : یکی از بهترین چوب های با دانه ریز و بادوام گردو است.

چوب چنار : چوب چنار به دلیل استحکام و رنگ کرم مایل به قرمز زیبا نیز معروف است.

چوب بلوط : چوبی با بافت خشن و نیمه سخت، رنگ تیره و روشن.

چوب روسی : به چوب نراد، نوئل و کاج که در جنگل های روسیه می روید، چوب روسی می گویند.

چوب های ساخته شده به روش ترم وود : چوب های ساخته شده به روش ترم وود استحکام و مقاومت بیشتری برای تولید مصنوعات چوبی دارند و ظاهر زیباتری دارند.

انواع ام دی اف و نئوپان : ام دی اف و نئوپان از خرده چوب ساخته می شوند. این قطعات با مقدار معینی موم و رزین مخلوط شده و در برابر حرارت به صورت تخته در می آیند.

مصنوعات چوبی چیست و چگونه تولید می‌شود؟انواع مصنوعات چوبی

انواع مصنوعات چوبی با روکش

در تولید مصنوعات چوبی، تعیین پوشش بسیار مهم است. زیرا امروزه برای ساخت مصنوعات چوبی از انواع پوشش ها استفاده می شود تا علاوه بر زیباسازی محصولات، مقاومت را نیز افزایش دهند. از آنجایی که چوب فرم مناسبی برای ساخت دارد، می توانید از هر نوع چوب طبیعی برای ساخت محصولات استفاده کنید. انواع این چوب ها عبارتند از: بامبو، توس، گیلاس، افرا، بلوط، بلوط سفید، ساج، گردو. برای تخته ها و تراشه های ام دی اف می توانید از هر نوع پوشش پلاستیکی مانند ملامینه، هایگلاس، پی وی سی، اچ پی ال، لمینت استفاده کنید.

مصنوعات چوبی چیست و چگونه تولید می‌شود؟روکش چوب

تولید مصنوعات چوبی با توجه به روش اتصال

هر یک از این روش های زیر برای انواع خاصی از محصولات مناسب است. رایج ترین آنها عبارتند از:

روش کنشکاف : در این روش روی یکی از تکه ها نقشی متناسب با قطر چوب دیگر می زنیم تا به راحتی به هم متصل شوند و بسوزند.

اتصالات زبانه و شیار : این نوع اتصال که به زبانه و کام نیز معروف است، با ایجاد شیار روی یک قطعه و برآمدگی بر روی تکه چوب دیگر ایجاد می شود.

روش لب به لب : در این روش از چسب چوب یا میخ برای اتصال دو تکه چوب یا تخته ام دی اف و نئوپان به یکدیگر استفاده می شود.

چفت و بست : از این روش برای اتصال چهار چوب و پایه برای نشیمن استفاده می شود.

روش فارسی بر: در این روش دو قطعه را با زاویه ۴۵ درجه برش می دهیم تا بتوان آنها را به هم وصل کرد و زاویه ۹۰ درجه ایجاد کرد و به هم اضافه کرد.

مراحل ساخت در کارگاه ساخت مصنوعات چوبی

پس از اینکه یک شرکت نجاری نوع چوب، روکش و روش اتصال را انتخاب کرد، باید به مرحله تولید برود. این کار دارای مراحلی است که در حال حاضر در اکثر کارخانه ها با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می شود. مراحل ساخت دستگاه چوبی در زیر توضیح داده شده است.

ساخت و اتصال اسکلت محصولات چوبی

پس از انتخاب نوع چوب باید با توجه به نوع وسیله ای که قصد ساخت آن را داریم برش داده شود. این برش ها با استفاده از دستگاه های برش اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام می شود. برای این کار قسمت هایی مانند پایه مبل به صورت یکنواخت بریده می شوند. پس از آن برای ساخت ضایعات چوب باید قطعات را با هم ترکیب کرد. گاهی مرحله باندینگ بعد از مرحله ماسه و بتونه انجام می شود. این فرآیند بستگی به نوع دستگاه در حال ساخت دارد.

سمباده و بتونه

پس از برش و اتصال چوب، سطح چوب را در صورت لزوم با بتونه به خوبی سمباده بزنید. این بخش از تولید محصولات چوبی به این دلیل است که رنگ ها و پوشش ها به خوبی با چوب ترکیب شده و ظاهر زیبایی به آن می بخشد. سمباده سطح چوب را صاف می کند و از کنده شدن رنگ جلوگیری می کند. بتونه همچنین برای پر کردن حفره های عمیق در سطوح چوبی استفاده می شود. بتونه اغلب به رنگ روشن استفاده می شود تا در زیر رنگ اصلی خودنمایی نکند.

رنگ کردن

آخرین خط تولید محصولات چوبی رنگ آمیزی است. رنگ آمیزی چوب در کارخانه های کوچک با دست و در کارخانه های بزرگ به وسیله ماشین آلات انجام می شود. با توجه به نوع متریال و چوب استفاده شده در ساخت این محصولات می توان از مواد مختلف پیش رنگ برای افزایش چسبندگی رنگ استفاده کرد. در نهایت پس از رنگ آمیزی می توانید از مواد محافظ مختلفی مانند درزگیر یا تثبیت کننده رنگ های مختلف استفاده کنید.

مصنوعات چوبی چیست و چگونه تولید می‌شود؟رنگ کردن چوب

بهترین مرکز تولید مصنوعات چوبی دکوچید

برای خرید کابینت، سرویس خواب، میز تحریر، کتابخانه و … شما می توانید از سایت دکوچید خرید کنید. ضمن اینکه دکوچید محصولات خود را بهترین کیفیت اراده می کند روش خرید متفاوتی دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید و یک خرید عالی داشته باشد.

امتیاز دهید: post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق