نیاز ارزی تولید لوازم خانگی 1.3 میلیارد دلار است


نیاز ارزی تولید لوازم خانگی 1.3 میلیارد دلار است

رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه نیاز ارزی تولید این صنعت در سال ۱.۳ میلیارد دلار است، از پوشش دهی ۸۵ درصد نیاز بازار با تولیدات داخلی خبر داد.

نیاز ارزی تولید لوازم خانگی 1.3 میلیارد دلار است

به گزارش ایران اکونومیست، عباس هاشمی امروز در نشست خبری اظهار کرد: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در سال متوسط ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است. رئیس انجمن لوازم خانگی افزود: کشورهای منطقه در سال بین ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار لوازم خانگی وارد می‌کنند بنابراین صنعت لوازم خانگی ایران با توجه به نرخ پایین دستمزدها، مزیت‌های حمل و نقل، نرخ ارزان انرژی و … پتانسیل این را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی میانگین ۷۰ تا ۷۵ درصد است، ادامه داد: عمق ساخت داخل در گروه تلویزیون ۳۵ درصد، کل وسایل گازسوز ۱۰۰ درصد و وسایل برقی حجیم مثل یخچال، فریزر و… ۶۵ تا ۷۵ درصد است.

به گفته هاشمی، طی ۳ سال گذشته از ناحیه ساخت داخل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است. وی با اشاره به تعدد واحدهای تولید لوازم خانگی، گفت: اگرچه تعدد واحدها برندسازی را مشکل کرده اما درجه تمرکز فرق می‌کند؛ مثلاً در حوزه کولر گازی تقریباً ۱۲ واحد مجوز دارند اما ۸۶ درصد بازار دست ۴ واحد است. همچنین درجه تمرکز در گروه کالایی پکیج ۹۲ درصد، تلویزیون ۷۳ درصد، ماشین لباسشویی ۸۳ درصد و یخچال فریزر ۴۰ درصد است.

هاشمی همچنین تصریح کرد: قیاس تولید نسبت به نیاز کشور ۸۰ الی ۸۵ درصد است؛ یعنی ۸۵ درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش‌دهی دارد که در برخی کالاها این عدد بالاتر است. رئیس انجمن لوازم خانگی افزود: نیاز ارزی تولید به مقیاس سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: صادرات نیز سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است که البته با توجه به میزان ارزبری، تراز ارزی منفی است که برای برابر شدن تراز و حرکت به سمت مثبت کردن تراز، باید توسعه صادرات انجام شود.

هاشمی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه بازار اوراسیا را در پیش رو داریم می‌توانیم به این بازار ورود کنیم؛ باید توجه شود که واردات اوراسیا در سال ۳۰۰ میلیارد دلار است که ۹۰ درصد یعنی ۲۷۰ میلیارد دلار مخصوص بازار روسیه است که به دلیل تحریم‌های صورت گرفته می‌توان به این کشور صادرات خوبی انجام داد که البته نیاز به یک برنامه جدی در حوزه‌هایی همچون ساماندهی بخش خصوصی، مشوق‌های صادراتی، ثبات نرخ ارز، حذف بروکراسی‌های زائد، انعقاد قراردادهای منطقه‌ای و… داریم.

تکمیل می‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی