فتح قله‌ها در شرایط سخت تحریم با ثبت رکورد تازه تولید در آریاساسول


فتح قله‌ها در شرایط سخت تحریم با ثبت رکورد تازه تولید در آریاساسول

به گزارش شانا، اواخر مهرماه امسال بود که شرکت پلیمر آریاساسول از ثبت رکورد جدید خبر داد: «تولید شرکت پلیمر آریاساسول در ۶ ماه نخست امسال ۲۶ هزار تن افزایش یافت و با ثبت ۹۸۷ هزار و ۱۷۱ تن انواع محصول رکورد تازه در تولید ثبت کرد.» این شرکت همچنین از...

به گزارش شانا، اواخر مهرماه امسال بود که شرکت پلیمر آریاساسول از ثبت رکورد جدید خبر داد: «تولید شرکت پلیمر آریاساسول در ۶ ماه نخست امسال ۲۶ هزار تن افزایش یافت و با ثبت ۹۸۷ هزار و ۱۷۱ تن انواع محصول رکورد تازه در تولید ثبت کرد.» این شرکت همچنین از ابتدای امسال تا نیمه آذرماه ۵۵۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده و بر این اساس معتبرترین صادرکننده محصولات پتروشیمی در کشور به‌شمار می‌رود.

تولد آریاساسول به سال‌های آغازین دهه ۱۳۸۰ برمی‌گردد. همسو با سیاست‌های اقتصادی برنامه سوم و با توجه به اظهار علاقه شرکت ساسول آفریقای جنوبی، به‌منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های طرح الفین نهم، ۱۹ فروردین ۱۳۸۱ (هشتم آوریل ۲۰۰۲) تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ساسول آفریقای جنوبی (شعبه آلمان)، امضا شد و بر مبنای آن واحد الفین و نیز دو واحد پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن متوسط و سنگین، از شرکت پتروشیمی پارس منفک و به‌عنوان یک مجتمع مستقل، برای اجرا به شرکت تازه‌تأسیس آریاساسول واگذار شد، با این هدف که شرکت بتواند عنوان بهترین و برترین تولیدکننده پلیمر در سطح منطقه خاورمیانه را کسب کند.

از آن تاریخ تا امروز شرکت پلیمر آریاساسول فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت، یکی از این فرازها ثبت رکورد تازه تولید محصولات در این شرکت در ۶ ماه نخست امسال بوده است.

محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول ضمن گرامیداشت هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی، در تبیین ثبت رکورد تازه در این شرکت با این مقدمه که سرمایه‌های انسانی آریاساسول از افتخارات این شرکت هستند و این مجموعه با تلاش و همت متخصصان، مهندسان و کارگران خود حتی پس از تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و قطع همکاری ساسول آفریقای جنوبی پرافتخار پیش رفته و رکوردهای مطلوبی برای کشور ثبت کرده است، می‌گوید: امسال رکورد ۶ ماهه همه ادوار این شرکت با تولید ۹۸۷ هزار تن محصول ثبت شد و تولید محصول و بارگیری مستمر از انبار محصولات شرکت هم نشان از فروش سریع آنها دارد.

وی با بیان اینکه همه مطالبات این شرکت از محل فروش محصولات، ۱۰۰ درصد وصول شده و ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته که تمام این ارز در سامانه نیما عرضه شده است، اظهار می‌کند: محصولات پلیمری آریاساسول از بهترین محصولات پلیمری دنیا و در کلاس جهانی است. با توجه به گرید و کیفیت بالای محصولات، این شرکت از سهم مطلوبی در بازارهای جهانی برخوردار است و به کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگر نقاط جهان صادرات دارد که ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به اینکه این شرکت امسال برای پنجمین سال به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شد، مهم‌ترین معیار انتخاب صادرکننده نمونه را رضایت ذی‌نفعان و مشتریان و صادرات خوب و ارزآوری برای کشور بیان می‌کند و می‌افزاید: آریاساسول شرکتی با سوددهی پایدار و مطمئن، دارای نماد AA شرکت رتبه‌بندی اعتباری «پایا» است و افزون بر این، نماد «آریا» جزو نمادهای برتر بازار سرمایه است و افتخار داریم که این روزهای بازار بورس، سهامداران به‌ویژه سهامداران حقیقی حمایت بسیار خوبی از این شرکت دارند.

افزایش ۳۰۰ هزار تنی ظرفیت

حیدرزاده به طرح توسعه‌ای واحد پلی‌اتیلن شرکت پلیمر آریاساسول اشاره و اظهار می‌کند: این طرح که امیدواریم سال آینده افتتاح شود، به‌طور کامل از سوی شرکت‌های ایرانی اجرا می‌شود و ظرفیت تولید ۲ میلیون تنی شرکت را ۳۰۰ هزار تن و سود شرکت را حدود ۱۱۰ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شرکت پلیمر آریاساسول به همت مهندسان و دانشمندان ایرانی در بومی‌سازی قطعات مورد نیاز گام برمی‌دارد، ادامه می‌دهد: عملیات خودکفایی بیش از ۶۰۰ قطعه در ۶ ماه اخیر نهایی شده، به نحوی که فرآیند ساخت ۱۸۵ قطعه تکمیل شده و تحویل بخش‌های بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول بر حمایت همه‌جانبه مدیریت جدید این شرکت از همه کارکنان به‌دلیل تحقق افتخارات تولید و فروش در این مجموعه تأکید و تصریح می‌کند: مطمئن باشید که اخبار خوش برای آریاساسول ادامه خواهد داشت؛ پیشرو بودن تفکر ما نیست، باور ماست.

افزایش ۱۱۰ میلیون دلاری سودآوری

محمدصالح قَرنفُلی، مدیر طرح‌های توسعه‌ای شرکت پلیمر آریاساسول نیز همسو با ثبت رکورد جدید در شرکت آریاساسول از این شرکت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پلیمری کشور نام می‌برد و با یادآوری اینکه شرکت آریاساسول با تنوع گریدهای نوزده‌گانه توانسته محصولاتی در کلاس جهانی در گریدهای فیلم، لوله، باک خودرو و ... تولید کند، اظهار می‌کند: همسو با راهبرد مدیریت ارشد شرکت، به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، این شرکت تصمیم گرفت واحد پلی‌اتیلن تازه را برای استفاده حداکثری از اتیلن مازاد شرکت احداث کند. طبق برنامه‌ریزی پس از احداث و تکمیل این واحد، ظرفیت پلی‌اتیلن این شرکت ۳۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد و سه تا چهار گرید جدید به سبد محصولات آریاساسول اضافه می‌شود.

وی به جایگاه بین‌المللی شرکت آریاساسول اشاره می‌کند و می‌افزاید: محصولات آریاساسول افزون بر لایسنسورهای اروپایی که در واحد الفین و واحد پلی‌اتیلن متوسط، سبک و گریدهای خاص دارد دارای گواهینامه‌های بین‌المللی اعم از گواهینامه بین‌المللی انطباق محصولات شیمیایی(REACH) و گواهینامه‌های مربوط به مواد اولیه FOOD CONTACT در بازار جهانی است که امکان ارائه محصولات این شرکت در بازارهایی غیر از بازار آسیا به‌ویژه بازارهای اروپایی را فراهم می‌کند.

مدیر طرح‌های توسعه‌ای شرکت پلیمر آریاساسول مقصد بیش از ۷۰ درصدی محصولات این شرکت را بازارهای جهانی و مابقی آن را بازار داخلی عنوان می‌کند و می‌گوید: با توسعه واحد جدید، سالانه حدود ۱۱۰ میلیون دلار به سودآوری شرکت افزوده می‌شود. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در واحد جدید اتکا به توان داخلی است که نزدیک به ۴۰ درصد تجهیزات راهبردی این واحد را از توان سازندگان داخلی استفاده خواهیم کرد.

قَرنفُلی با بیان اینکه با اتخاذ رویکرد جدید برای توسعه پروژه‌های آریاساسول، پیشرفت قابل‌توجهی در پروژه‌های توسعه این شرکت در ۶ ماه گذشته داشته‌ایم، می‌افزاید: ساخت واحد جدید پلی‌اتیلن سال ۹۹ شروع شده و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی ۶ ماه گذشته با حمایت از سازندگان داخلی و متخصصان داخلی توانستیم حدود ۱۲ درصد پیشرفت این پروژه را رقم بزنیم. امیدواریم تا سال آینده با این روند این واحد به بهره‌برداری برسد.

وی از شرکت آریاسول به‌عنوان شرکت پیشرو در عرضه جهانی نام می‌برد و ادامه می‎دهد: با توجه به رسالت این شرکت که در کلاس جهانی حرکت می‌کند، پروژه‌ها و گریدهایی که توسعه می‌دهد باید گریدهایی باشد که مصارف جهانی داشته باشد. تلاش بر این است که در توسعه واحدهای جدید سراغ گریدهایی برویم که تقاضاهای جدید برای آن در جهان وجود دارد و سهم بازاری را بتوانیم در بازارهای جدید از جمله بازارهای اروپایی ایجاد کنیم.

مدیر طرح‌های توسعه‌ای شرکت پلیمر آریاساسول به ثبت رکورد جدید تولید این شرکت در ۶ ماه نخست امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: دو بحث برای توسعه تولید و صادرات در شرکت وجود دارد. نخست، اهتمام و توجه ویژه مدیران ارشد شرکت، به سرمایه‌های انسانی است که با وجود توسعه آسایش در سازمان بحث آرامش را به سازمان برگردانند و توانستند حرکتی رو به جلو برای کارکنان سازمان ایجاد کنند که نقش مهمی در ثبت رکورد جدید داشته است.

قَرنفُلی ادامه می‌دهد: بحث دوم مربوط به مسائل کارشناسی است، ما راهکارهایی را اتخاذ کردیم که بر اساس آن تعمیرات پیشگیرانه و تعمیرات پیشگویانه در سازمان داشته باشیم. تا قبل از اینکه اتفاق‌های غیرقابل‌پیش‌بینی در سازمان برای تجهیزات و واحد بیفتد راهکارهای پیشگیرانه‌ای را در پیش گرفتیم که واحد همیشه به‌صورت پایدار تولید خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه شرکت آریاساسول توانست در پلی‌اتیلن متوسط بالغ بر ۸۰۰ روز بدون وقفه در سازمان کار کند و پلی‌اتیلن سبک هم با توجه به ماهیتش زمان بیشتری را در عملیات باشد و توقف در سایت را به حداقل برساند، تصریح می‌کند: گرید محصولاتی که آریاساسول تولید می‌کند به نسبت شرکت‌های پلیمری دیگر در کشور حاشیه سود بالایی دارد. در واقع آریاساسول سودآورترین پتروشیمی کشور است.

ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۴۰۰ نفر

سعید اسماعیلی، مدیر مجتمع آریاساسول هم هم‌زمان با ثبت رکورد تاریخی تولید به ارائه پیشینه‌ای از این شرکت می‌پردازد: شرکت پلیمر آریاساسول با مساحتی بیش از ۷۲ هکتار، بزرگ‌ترین شرکت فاز یک منطقه ویژه انرژی پارس، شامل سه واحد تولیدی و یک واحد سرویس جانبی و مخازن است. ظرفیت سالانه واحدهای اتیلن و C۳+ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ظرفیت سالانه واحدهای پلی‌اتیلن متوسط و سنگین با تولید ۱۰ گرید ۳۷۰ هزار تن و ظرفیت واحد پلی‌اتیلن سبک ۳۷۰ هزار تن با ۹ گرید است که بر اساس نیاز بازار تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این شرکت توانست رکورد بی‌نظیر تولید ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ را نسبت به ادوار گذشته کسب کند و حدود ۹۸۸ هزار تن انواع محصولات تولید کند، می‌افزاید: مقدار افزایش تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۶ هزار تن بوده که از این مقدار، بیش از ۲۲ هزار تن سهم واحد الفین و ۴ هزار تن سهم واحدهای پلیمری بوده است.

مدیر مجتمع آریاساسول با اعلام اینکه آریاساسول به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۲۳۰۰ نفر اشتغال ایجاده کرده است، بیان می‌کند: این شرکت همچنین برای آینده، پروژه‌ای با الگوبرداری از واحد پلی‌اتیلن متوسط و سنگین در نظر گرفته است که می‌تواند محدودیت‌های مصرف داخل را درآینده برای ما برطرف کند. واحد پلی‌اتیلن جدیدی که در آینده نه‌چندان دور به مجتمع آریاساسول با ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار تن می‌پیوندد، اتیلن مازاد آریاساسول را تبدیل به پلی‌اتیلن متوسط و سنگین می‌کند.

آریاساسول در یکی از بهترین شرایط قرار دارد

روح‌الله پورکاویان، مدیر بازرگانی شرکت پلیمر آریاساسول نیز درباره آخرین وضع بازرگانی این مجتمع هم‌زمان با ثبت رکورد تازه تولید ۶ ماهه شرکت می‌گوید: پلیمر آریاساسول با بیش از ۱۵ سال قدمت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی اتیلن و پلیمرهای موردنیاز کشور، سهم بسزایی در صادرات محصولات به کشورهای مختلف و تأمین ارز موردنیاز کشور دارد.

وی به برنامه شرکت پلیمر آریاساسول برای افزایش سوددهی و حضور بیشتر در بازارهای مختلف جهانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این برنامه مدتی است در دستور کار شرکت قرار گرفته و آغاز شده است به‌طوری ‌که امسال با توجه به بهره‌وری که در بازارهای هدف شناسایی شده، سوددهی بالاتری خواهیم داشت.

مدیر بازرگانی شرکت پلیمر آریاساسول، نخستین اولویت را در مجتمع تولید مستمر عنوان می‌کند که به این منظور افزون بر تأمین قطعات و مواد اولیه موردنیاز، پیش‌بینی آنها متناسب با نیازمندی‌های مجتمع از سوی این مدیریت صورت می‌گیرد تا با کمبودی مواجه نشویم؛ هم‌اکنون وضعیت تأمین در شرکت پلیمر آریاساسول در یکی از بهترین شرایط قرار دارد.

پورکاویان با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای فروش و سودآوری بیشتر به دنبال تولید حداکثری، ادامه می‌دهد: با توجه به برنامه تولید اتیلن و ورود واحدهای توسعه‌ای جدید اتیلنی به مدار تولید در کشور، پلیمر آریاساسول هم به سمت توسعه تولید گریدهای جدید پلیمر و بهره‌وری بیشتر گام برداشته است، به نحوی که در این مجتمع طی یک سال و نیم آینده بحث خام‌فروشی اتیلن را نخواهیم داشت که افزون بر تأمین نیازهای داخلی، ارزآوری بیشتری را نیز برای کشور داشته باشد.

وی نظم کاری، بررسی مکرر برنامه‌ها و پیش‌بینی‌هایی را که از آینده صورت گرفته است از دلایل موفقیت‌های شرکت پلیمر آریاساسول در بخش صادرات محصولات می‌داند و می‌افزاید: ۶ سال صادرکننده نمونه بودن خود گواه همین موضوع است که با برنامه‌ریزی و پیشتازی این شرکت برای کاهش خام‌فروشی در آینده به‌طور قطع صادرات را با قدرت بیشتری انجام خواهیم داد.

مدیر بازرگانی شرکت پلیمر آریاساسول تصریح کرد: سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های مدیریت ارشد سازمان، جابه‌جایی بازارهای هدف و نگاه به آینده از مواردی است که در موفقیت‌های این شرکت در ۶ ماه گذشته بسیار مثمر بوده‌اند.

پورکاویان با اشاره به اینکه پلی‌اتیلن سنگین بیشترین محصول فروش رفته در ۶ ماه گذشته در این مجتمع بوده است، ادامه می‌دهد: البته فروش محصولات تابع شرایطی است که در دنیا اتفاق می‌افتد. هم‌اکنون پلیمر آریاساسول به کشورهای منطقه و برخی کشورهای دیگر صادرات دارد.

حفظ پیوستگی تولید و فروش با انجام تعمیرات دوره‌ای

محمد کاظمی، مدیر واحد الفین شرکت آریاساسول هم می‌گوید: تولید عمده آریاساسول اتیلن و پلی‌اتیلن است. حدود ۹۰۰ هزار تن از اتیلن تولیدی در واحدهای پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن متوسط، سنگین و EBSM مصرف می‌شود و برای ۲۰۰ هزار تن مازاد آن، واحد پلی‌اتیلن جدید تعریف شده است که سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مازاد اتیلن به‌صورت گاز به خط اتیلن غرب، پتروشیمی مهر و یا فروش مستقیم با کشتی است که این پروژه به‌منظور استفاده از این ظرفیت اجرا می‌شود، می‌افزاید: مقدار تولید ۶ ماهه نخست امسال واحد الفین حدود ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۱ هزار تن افزایش تولید داشته است.

مدیر واحد الفین شرکت آریاساسول با اشاره به اینکه بالاترین رکورد تولید الفین مربوط به ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ با حدود ۵ هزار تن افزایش بوده است، تصریح می‌کند: متوقف نشدن تولید و بهبود فروش با کارکنان توانمند و بازاریابی و فروش در کنار انجام تعمیرات دوره‌ای مرتبط سبب شد در ۶ ماهه امسال پیوستگی تولید حفظ شود و افزایش تولید صورت گیرد.

«تولید پایدار» یکی از ارزش‌های هفت‌گانه

حمید صراف‌زاده جهرمی، سرپرست شیفت در انبار لجستیک که از سال ۱۳۸۳ در شرکت پلیمر آریاساسول مشغول به کار است درباره ثبت این رکورد معتقد است: انبار محصول آریاساسول، محصول انبارش و صادرات محصولات است. سیستم انبارداری بر اساس سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) است که از سیستم‌های به‌روز دنیاست و از دریافت محصول از خط بسته‌بندی تا بارگیری داخل کانتینر به‌صورت آنلاین در سیستم ثبت می‌شود و موجودی به‌صورت لحظه‌ای در دسترس است.

وی یکی از ارزش‌های هفت‌گانه آریاساسول را «تولید پایدار» می‌داند و با بیان اینکه در هفت ماه گذشته این ارزش والا به‌صورت مدبرانه و خردمندانه حفظ و مقدار تولید افزایش یافته است، تصریح می‌کند: یکی از دلایل حفظ تولید پایدار ایجاد انگیزه‌ای است که به کارکنان تزریق شده و با روحیه بالاتری به فعالیت مشغول هستند. این شرکت همیشه فرآیند بهبود مستمر را حفظ کرده و ۶ ماه گذشته شاهد روزهای بهتری بودیم.

ماندگاری در اوج

توجهی خاص به مسائل مرتبط به نیروی انسانی، استراتژی صحیح مدیریتی و تلاش و همت همه کارکنان و مدیران در پایداری تولید، ثبت رکورد تاریخی تولید در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، فروش سریع محصولات، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خام‌فروشی و کسب سودآوری بیشتر حتی در این شرایط سخت تحریم نشان داد که فتح قله‌های بلندتر برای شرکت پلیمر آریاساسول؛ شرکتی که امروز در جایگاه سودآورترین و معتبرترین صادرکننده محصولات پتروشیمی در کشور قرار دارد، بسی سهل و شدنی است و این شرکت بیش از گذشته می‌تواند در ارزآوری و اقتصاد کشور اثرگذار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پتروشیمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر