زمستان سخت در زابل /گاز مایع با سختی به دست مردم زابل می‌رسد


زمستان سخت در زابل /گاز مایع با سختی به دست مردم زابل می‌رسد

در آستانه زمستان اخباری مبنی بر کمبود گاز مایع در زابل وجود دارد و این درحالی است که انتظار می‌رفت این منطقه زودتر از این‌ها گاز دار شود.

«زابل تا پاییز امسال گازدار خواهد شد» وعده‌ای که داده شد اما با توجه به اینکه فقط سه ماه تا پایان سال باقی مانده تحقق آن را در حاله ای از ابهام قرار داده است. این روزها اخباری مبنی بر دردسرهای جدید مردم این منطقه محروم شنیده می‌شود اخباری که از کمبود سوخت مایع در زابل حکایت دارد. مردم کپسول به دست باید در صف‌های عریض و طویل دریافت گاز مایع بایستند؛ تا شاید بتوانند با کپسول پر به منزل باز گردند.

چندی پیش محمدرضا میرشکاری، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفته بود: ۷۱۴ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان می‌تواند از گاز طبیعی استفاده کنند ۱۰۸ هزار و ۹۵۲ خانوار شهری و هزار و ۶۴۸ خانوار روستایی زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار دارند. در زاهدان حدود یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه گاز صد درصد اجرا شده و هم‌اینک در این شهر حدود ۹۴ هزار اشتراک خانگی ثبت نام کرده‌اند. اما این روزها نه تنها مردم سیستان و پلوچستان گاز شهری ندارند بلکه از کمبود گاز مایع هم گلایه مندند و نگرانی‌های جدیدی برای زمستان سخت برایشان به وجود آمده است. تمامی این اطلاعات در حالی ارائه شده که گفته می‌شود برخی از نقاط زابل دارای گاز شهری به صورت تزریق در مخزن وجود دارد.

در این شرایط بحرانی هم مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفته است: خط انتقال گاز به منطقه سیستان به طول ۲۲۰ کیلومتر اجرا شده و در هفته دولت امسال به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید و به موازات عملیات اجرای خط انتقال، شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز در شهرهای زابل، ادیمی، دوست‌محمد، محمدآباد و زهک از سوی شرکت گاز استان گیلان به‌عنوان استان معین اجرا د که دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد است. البته معلوم نیست این خبر هم در حد وعده باقی بماند یا قرار است به آن جامه عمل پوشانده شود.

به گفته میرشکاری با تدابیر اندیشیده‌شده گازرسانی به مردمان دیگر شهرها و روستاهای حوزه سیستان نیز در مرحله طراحی و پیمان‌سپاری است که برای تسریع در انجام عملیات، شرکت گاز استان یزد به‌عنوان استان معین عهده‌دار این مسئولیت است و در این بین گازرسانی به صنایع نیز اهمیت زیادی دارد تا با سرعت بخشیدن به چرخ صنعت در این منطقه، شاهد توسعه و آبادانی باشیم. ضمن آنکه یکی از مؤثرترین عوامل در انجام پروژه‌های گازرسانی تعامل میان نهادهای اجرایی مانند شرکت آب و فاضلاب، مخابرات و … است و در این بین نقش مهم شهرداری‌ها نیز بر کسی پوشیده نیست و امید است مانند سال‌های گذشته همکاری دو سویه برای تسریع در اجرای پروژه‌ها انجام شود.

علمک گذاری زابل تا پایان بهمن تمام می‌شود

سرابندی معاون برنامه ریزی فرماندار زابل در رابطه با وضعیت گاز رسانی به این منطقه شرایط به وجود آمده گفته بود: در حال حاضر در حدود ۱۰۰ تن گاز مایع وارد منطقه سیستان می‌شود که این مقدار با توجه به پیک مصرف در فصل زمستان جوابگوی نیاز شهروندان نیست. اما با توجه به اینکه از تمامی شهرهای منطقه سیستان برای دریافت گاز مایع به زابل می‌آیند، براین اساس، نیاز روزانه گاز مایع ۱۵۰ تن باید باشد تا باعث شود که مردم برای گرفتن گاز مایع در صف‌ها معطل نشوند

به گفته سرابندی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دوهزار و ۹۷۹ تن سهمیه گازمایع وجود داشت که این رقم در فروردین ماه ۱۴۰۱ به سه هزارتن رسیده است، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ سهمیه ۳ هزار و ۹۷ تن بوده، در حالی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ بامقداری کاهش، به ۲ هزار و ۸۵۰ تن رسید، در آبان ماه ۱۴۰۰، سهمیه ما ۳ هزار و ۳۰۵ تن و در آبان ماه ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۳۰۶ تن سهمیه گاز بوده است.

وی ادامه داد: قرار براین است تا براساس دستور فرماندار زابل، روزانه ۱۰۰ علمک در شهر زابل گذاشته شود و تا پایان سال باید ۱۰ هزار علمک گذاشته شده باشد و مرتباً در خصوص روند علمک گذاری رصد می‌شود و به جد این موضوع در دست پیگیری و اقدام قرار دارد. در سه سال گذشته چیزی حدود ۷۰۰ علمک گذاشته شده ولی در این چند ماهه اخیر ما توانسته‌ایم ۷۰۰ علمک دیگر بگذاریم و با توجه به اینکه تاکید فرماندار بر سرعت دادن به این موضوع می‌باشد، مقرر شده تا روزی ۱۰۰ علمک کار گذاری شود تا شهروندان هرچه زودتر بتوانند از نعمت گاز شهری برخوردار شوند. در حال حاضر ۳۹۵ کیلومتر از شبکه اصلی کار شده و ۴۸ کیلومتر دیگر مانده تا شبکه اصلی داخل شهر به خط اصلی انتقال گاز، وصل شود که این مورد هم تا بهمن ماه انجام خواهد شد.

پیگیری‌های خبرنگار مهر از شرکت ملی گاز و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نتیجه بخش نبود و هیچیک از مسئولان پاسخگو نبودند، حالا باید دید این دو شرکت چه اقدامی در راستای رضایت مردم سیستان و بلوچستان انجام می‌دهند چرا که استاندار سیستان و بلوچستان، حسین مدرس خیابانی گفته بود: کلنگ‌زنی پروژه گازرسانی به شهر اسماعیل‌آباد و ۹۳ روستا شهرستان خاش با حضور رئیس جمهور انجام شد و قرار است شبکه‌گاز رسانی به ۵۳ روستا و شهر اسماعیل‌آباد تکمیل و همچنین ۱۳۰ روستا دیگر نیز گازدار خواهند شد. اما هیچ اطلاع و اماری از اجرایی شدن یا نشدن این پروژه‌ها وجود ندارد و اکنون مردم این استان محروم با سرمای زمستان باید دست و پنجه نرم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد