جزئیات گرفتاری مربی اسپانیایی در ایران/ تماس اورژانسی با سفارت!


جزئیات گرفتاری مربی اسپانیایی در ایران/ تماس اورژانسی با سفارت!

مربی اسپانیایی و سابق باشگاه نفت مسجد سلیمان از بی توجهی سفارت این کشور به وضعیتش گلایه کرد و گفت: «پاکو خمس» سرمربی تراکتور ممکن است از بعضی تغییرات و تفاوت‌ها شوکه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «رودریگو هرناندو» مربی اسپانیایی که تا چندی پیش به عنوان دستیار رضا مهاجری در تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان در لیگ برتر ایران فعالیت می‌کرد، این روزها بلاتکلیفی عجیبی را تجربه می‌کند. پس از برکناری مهاجری، هرناندو هم از نفت مسجد سلیمان جدا شد اما برای بازگشت به اسپانیا، به مشکلاتی برای خروج از ایران برخورد.

هرناندو دو روز پیش در گفتگو با روزنامه «مارکا» اسپانیا توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد اما حالا در مصاحبه‌ای که با روزنامه «آ اس» داشته، جزئیات بیشتری از بلاتکلیفی اش در ایران داشته است.

او در این مصاحبه ضمن انتقاد شدید و اعلام دلخوری از عملکرد سفارت اسپانیا در ایران، به ارزیابی از شرایط فوتبال ایران و حضور «پاکو خمز» اسپانیایی در تیم تراکتور پرداخت و به انتقال رونالدو در تیم النصر عربستان هم واکنش نشان داد:

* حالتان چطور است؟

- من خوبم. تلاش برای رفتن -به اسپانیا- کاملاً ناامیدکننده است، هر روز به چیز جدیدی نیاز داری و من باید خودم آن را برطرف کنی.

* چه شد که به ایران رفتید؟

- از طریق یک مربی داخلی -مهاجری- که به دنبال دستیار اسپانیایی بود و «برونو پیرس» مدیر برنامه ام این فرصت به من پیشنهاد شد و در نهایت به نفت مسجد سلیمان آمدم. اوایل اکتبر به ایران رسیدم. تقریباً یک ماه مانده به تعطیلات لیگ برای جام جهانی. نوامبر به اسپانیا برگشتم و ۲۴ همان ماه دوباره به ایران رفتم. من با ویزای کار به ایران رفتم چون قرارداد داشتم. در آن دوره بدون اینکه آن پروسه تمام شود، مالک و رئیس باشگاه تغییر کرد و مربی دیگری آمد.

من ویزای اقامت ندارم و این همه چیز را برایم سخت کرده است. آنها از من می‌خواهند که مقداری مالیات پرداخت کنم، اما شما باید آن را با کدی بپردازید که زمانی که شما مقیم هستید، این کد ایجاد می‌شود و من هرگز آن کد را نداشتم زیرا فرآیند تکمیل نشده است. در موقعیتی هستم که غیرقانونی نیست، اما عجیب است. چهارشنبه سوم ژانویه جریمه ای را به ازای هر روز که در ایران هستم، پرداخت کرده‌ام تا بتوانم از اینجا بروم.

* گام بعدی چیست؟

- اکنون می‌توانم مالیات را پرداخت کنم زیرا حتی اگر ویزای اقامت را تمام نکرده باشم به عنوان کارگر در ایران بوده‌ام. شما باید مالیات خود را به عنوان یک کارگر پرداخت کنید. آنها از من این کد را می‌خواهند و برای اینکه آن را به من بدهند از من خواستند که وضعیتم را منظم کنم. تا ۳ ژانویه نتوانستم وضعیتی را که از ۲۱ دسامبر تا به حال داشتم، تنظیم کنم. در حال حاضر ۱۰ روز است که به طور قانونی در کشور هستم، اما باید کدی ایجاد شود. باشگاه سعی می‌کند در همه چیز به من کمک کند تا مالیات آن ماه‌ها را پرداخت و کشور را ترک کنم.

* برخورد باشگاه با شما چگونه است؟

- من فقط می‌توانم از همه ایرانی‌ها تشکر و قدردانی کنم، زیرا آنها به من کمک زیادی می‌کنند. آنها مردمی باورنکردنی و مهمان نوازی هستند که به شما کمک می‌کنند. باشگاه از مراحل خروج من از کشور اطلاعی نداشت و همین موضوع رفتن مرا به تأخیر انداخت. برای انجام تمام این تشریفات باید به تهران می‌رفتم. باشگاه مرا در هتل گذاشت و پرداخت هزینه‌ها را بر عهده گرفت. نمی‌توانم گلایه‌ای داشته باشم جز اینکه تصمیم گرفتند کادر فنی را عوض کنند.

* آیا سفارت اسپانیا به شما کمک کرده است؟

- این نقطه سیاه کل داستان است زیرا در نهایت وقتی خارج از کشور هستید انتظار ندارید مشکل ناخوشایندی داشته باشید و ناچار بودم با آن کنار بیایم. مجبور شدم با شماره تلفن اورژانسی سفارت و سه تلفن دیگر تماس بگیرم اما پاسخی ندادند. بالاخره این کار را انجام دادم اما آنها به من گفتند که یک ایمیل بفرستم و وضعیتم را بگویم تا با من تماس بگیرند و کمک کنند. این اتفاق در ۲۲ دسامبر، یک روز پس از ترک باشگاه رخ داد اما هرگز با من تماس نگرفتند.

منتظر بودم تا در ۲۵ دسامبر این اتفاق بیفتد زیرا تعطیلات بود. دوباره با آنها صحبت کردم و همین موضوع را به من گفتند. آنها هرگز به ایمیل پاسخ ندادند و هرگز با من تماس نگرفتند. چاره‌ای نداشتم جز اینکه از شهر مسجد سلیمان، به تهران بروم تا شخصاً به سفارت مراجعه کنم. تنها چیزی که به من گفته شد این بود که این مشکل باشگاه است. با توجه به تجربه من در خارج از اسپانیا، این راه کمک به کشوری نیست که در آن ۴۰ اسپانیایی حضور دارند و هیچکدام در شرایط من نیستند. من از پیگیری سفارت بسیار ناراضی هستم. آنها گفتند تقصیر باشگاه بوده است اما باشگاه کاری جز کمک به من نکرده است. بی پاسخ گذاشتن درخواست من، طبیعی نیست.

جزئیات گرفتاری مربی اسپانیایی در ایران/ تماس اورژانسی با سفارت! رودریگو هرناندو

* در این ۱۰ روز چه راهکاری خواهید داشت؟

من دو فرزند کوچک دارم. وقتی در حال کار مربیگری هستید، اینها را لحاظ می‌کنید چون این بخشی از حرفه شما است که نتوانید در لحظات مهمی مانند کریسمس در کنار خانواده خود باشید. از زمانی که در ۲۱ دسامبر باشگاه را ترک کردم، هرگز تصور نمی‌کردم که تمام کریسمس را از دست بدهم. پذیرش آن سخت است و حتی بیشتر از آن برای بچه‌های کوچک من سخت است. من کریسمس‌های دیگری را دور از خانه گذرانده‌ام اما آن موقع فرزندی نداشتم. در ۳ ژانویه آنها به من گفتند که کد را ایجاد می‌کنند، اما این سومین بار است که به من می‌گویند و من نمی دانم که آیا آن را دریافت خواهم کرد یا خیر. ضمن اینکه تعطیلات آخر هفته اسلامی (پنجشنبه و جمعه) شروع می‌شود و فقط تا ساعت ۱۲ کار می‌کنند. حتی اگر کد را ایجاد کنند نمی‌توانم تا شنبه که هفته اینجا شروع می‌شود کاری پیش ببرم.

* آیا بازهم برای مربیگری به خارج از کشور برمی‌گردید یا ترجیح می‌دهید در اسپانیا بمانید؟

- اولین کاری که می‌خواهم انجام دهم این است که خانواده ام را ببینم. در فوتبال یاد می‌گیرید که فرصت‌ها زمانی به دست می‌آیند که انتظارش را ندارید، بنابراین خانواده ام مرا درک و از من حمایت می‌کنند. می‌خواهم به مربیگری برگردم و از رفتن به خارج امتناع نمی‌کنم. از نظر شخصی و حرفه‌ای بسیار مثبت است. همه ما دوست داریم در کشورمان تمرین کنیم و با آغوش باز از آن استقبال می‌کنم.

* به آسیا برگردیم. ورود کریستیانو به عربستان سعودی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- اینجا صحبت‌های زیادی شده است. مردم خوشحال هستند زیرا در نهایت به معنای بازتاب و مطرح شدن نام عربستان در رسانه‌های اروپایی و همچنین کشورهای منطقه و قاره است. این راهی برای برجسته کردن ارزش این لیگ‌ها است. می‌تواند نشان دهد که ناآگاهی زیادی نسبت به سطح لیگ‌ها وجود دارد. مسابقاتی هستند که غافلگیرکننده اند. مردم بازی‌های بیشتری را تماشا می‌کنند زیرا کریستیانو آنجاست.

* پاکو خمس نام دیگری است که به فوتبال آسیا پیوسته است، مشخصاً او برای مربیگری تراکتور در ایران است. حضور او چگونه است؟

- هر بار که یک مربی اروپایی به اینجا می‌آید، انتظارات زیادی ایجاد می‌کند. اینجا فوتبال یک ورزش عمومی و محبوب است. البته شما تقویم کامل مسابقات را نمی‌دانید زیرا ممکن است گاهی شامل یک وقفه بشود. شما برنامه سه بازی را دریافت می‌کنید و زمان کل مسابقات را نمی‌دانید. پاکو ممکن است از این تغییر و تفاوت شوکه شود. این لیگی است که به طور گسترده دنبال می‌شود و ایرانی‌ها حمایت زیادی از تیم‌ها دارند.

* آیا در مقایسه با فوتبال اسپانیا تفاوت‌های زیادی وجود دارد؟

- تفاوت‌هایی وجود دارد. با این حال، سطح کیفی بسیار بالا است. لیگ ایران چهارمین لیگ آسیاست. این کشور بازیکنانی در تیم‌های برتر اروپا دارد و تیم ملی در چند جام جهانی متوالی حضور داشته است. از نظر فنی آنها بازیکنان با استعدادی هستند، از نظر بدنی اکثر آنها بسیار خوب هستند و شاید تنها مشکل در سطح تاکتیکی و تصمیم گیری است که تفاوت‌هایی با اسپانیا دارد. اینجا یک فوتبال است که بیشتر از روی نیمکت توسط مربیان هدایت می‌شود. تفاوت‌ها را می‌بینید. از نظر فیزیکی و فنی تفاوت هست اما افتضاح هم نیست.

* رابطه شما با بازیکنان چگونه بود؟

- من رابطه خیلی خوبی با آنها داشتم. آنها برای کار من ارزش قائل بودند. در تیم کوچکی که برای ماندن در این رده می‌جنگیدند، نتایج مطلوب ما نبود و چیزی که ما را بی ثبات کرد، ورود مالکیت جدید بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!