افزایش چند برابری تزریق واکسن با کشف سویه‌های جدید کرونا در کشور / ضرورت انتشار آمار‌های بروز واکسیناسیون در کشور


افزایش چند برابری تزریق واکسن با کشف سویه‌های جدید کرونا در کشور / ضرورت انتشار آمار‌های بروز واکسیناسیون در کشور

دقت در آمار‌ها نشان می‌دهد، در یک ماه اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از میانگین حدود هزار و ۵۰۰ دوز در روز، در هفته گذشته به میانگین بیش از ۹ هزار تزریق در روز رسیده است؛ افزایش شش برابری که رشد چشمگیری محسوب می‌شود و نشان از درک اوضاع توسط شماری از هموطنانمان دارد که می‌دانند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، واکسیناسیون است.

افزایش چند برابری تزریق واکسن با کشف سویه‌های جدید کرونا در کشور / ضرورت انتشار آمار‌های بروز واکسیناسیون در کشوردر پی شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا در کشور و احتمال شکل گیری موج جدید بیماری کووید ۱۹، مراجعه به مراکز واکسیناسیون افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک»؛ با اعلام شناسایی چند ویروس تازه از زیرمجموعه‌های ویروس سارس کو ۲ در کشورمان، نگرانی از شکل گیری موج جدید بیماری اوج گرفت؛ اتفاقی که در برخی کشور‌ها از جمله چین ـ که موفق شده بود ابتلا را به "صفر" نزدیک کند ـ رقم خورده و موجب شده که شمار مبتلایان و در پی آن، تعداد فوتی‌ها فزاینده افزایش پیدا کند و بار دیگر نگرانی از کرونا اوج بگیرد.

وضعیتی که در کشورمان هم در حال رقم خوردن است؛ این را می‌شود از آمار واکسن‌های تزریق شده در هر روز دریافت که روند افزایشی نشان می‌دهد و به نسبت هفته‌ها و ماه‌های اخیر، افزایشی چند برابری یافته است؛ اتفاقی خوب که هنوز سرعت کمی دارد و تا رسیدن به وضعیت ایده آل و رفع نگرانی‌ها از شکل گیری موج هشتم بیماری، فاصله زیادی دارد.

با نگاهی به آمار‌ها پی خواهیم برد که در یک ماه اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از میانگین حدود هزار و ۵۰۰ دوز در روز، در هفته گذشته به میانگین بیش از ۹ هزار تزریق در روز رسیده است. افزایش شش برابری که رشد چشمگیری محسوب می‌شود و نشان از درک اوضاع توسط شماری از هموطنانمان دارد که می‌دانند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، واکسیناسیون است.

نکته قابل توجه در این میان، نامشخص بودن نرخ واکسیناسیون در گروه‌های سنی متفاوت و در نقاط مختلف کشور است که می‌بایست در تفسیر آمار‌های فوق مورد توجه قرار گیرد، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در اتفاقی ابهام آفرین و سوال برانگیز، ماه هاست از ارائه این آمار‌ها سر باز می‌زند و پیگیری‌ها از ایشان در این خصوص راه به جایی نبرده است.

به این ابهامات بی پاسخ، ارائه نشدن آمار تفکیکی واکسیناسیون در دوز‌های مختلف را هم باید افزود که این سوال بی جواب را به دنبال دارد که براستی چند درصد ایرانیان به طور کامل علیه بیماری واکسینه هستند، چه میزان از هموطنان مان کمتر از ۶ ماه است که آخرین دوز واکسن را دریافت کرده و بالاترین سطح ایمنی را مقابل بیماری دارا هستند و در میان آن‌هایی که از تزریق آخرین دوز واکسن شان بیش از ۶ ماه گذشته، چند درصد در زمره گروه‌های در معرض خطر قرار می‌گیرند.

افزایش چند برابری تزریق واکسن با کشف سویه‌های جدید کرونا در کشور / ضرورت انتشار آمار‌های بروز واکسیناسیون در کشور

نکته‌ای کلیدی که در کاهش آمار‌های کرونایی و از آن مهم تر، کاهش شمار فوتی‌های کرونایی تاثیر به سزایی دارد؛ واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر مانند بیماران زمینه‌ای و افراد مسن که در صورت ابتلا به بیماری، احتمال بالاتری برای وخیم شدن حالشان وجود دارد و جانشان بیش از دیگر بیماران در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ بیمارانی که ضرورت دارد هرچه سریعتر برای دریافت واکسن یا تزریق دوز اضافه مراجعه کنند و می‌شود با ارائه آمار‌های شفاف در این باره، از رسانه‌ها و حتی افکار عمومی برای تشویق ایشان به تکمیل واکسیناسیون بهره گرفت.

موضوعی که بار‌ها مورد تاکید رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی رئیس جمهور نیز قرار گرفته و از وزارت بهداشت به عنوان متولی پیشگیری و درمان بیماری و مجری عمده مصوبات ستاد ملی خواسته تا در زمینه تشویق مردم به واکسیناسیون گام برداشته و از رسانه‌ها کمک بگیرد؛ دستور کاری که باید ببینیم چه زمان اتخاذ خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد