ریزش قیمت خودرو در بورس کالا


ریزش قیمت خودرو در بورس کالا

به گزارش تجارت‌نیوز، تقریبا هشت ماه از عرضه خودرو در بورس کالا می‌گذرد و امروز بالاخره حجم عرضه روزانه خودرو افزایش یافت. بدین ترتیب 12 هزار دستگاه خودرو روی تابلوی معاملات رفت. حجم خودروهای عرضه‌شده این...

به گزارش تجارت‌نیوز، تقریبا هشت ماه از عرضه خودرو در بورس کالا می‌گذرد و امروز بالاخره حجم عرضه روزانه خودرو افزایش یافت. بدین ترتیب 12 هزار دستگاه خودرو روی تابلوی معاملات رفت.

حجم خودروهای عرضه‌شده این بار در مقایسه با دفعات گذشته افزایش چشمگیری داشته و حالا مشخص شده است که قیمت‌ معامله هم کاهش یافته است. علت کاهش نیز البته به مکانیزم بورس کالا و افزایش تعداد خودروهای عرضه شده باز می‌گردد.

چه خودروهایی در بورس عرضه شد؟

امروز بورس کالا میزبان عرضه 4 هزار دستگاه شاهین، 4 هزار دستگاه پژو 207 دستی، 2 هزار دستگاه پژو 207 اتوماتیک و 2 هزار دستگاه تارا دستی بود و در مجموع، 8 هزار خودرو در بورس کالا فروخته شد.

قیمت پایه تارا در بورس کالا 257 میلیون تومان اعلام شده بود که در پایان معاملات به قیمت 351 میلیون و 200 هزار تومان فروش رفت و نسبت به عرضه قبلی 45 میلیون تومان ارزان‌تر بود. البته قیمت تارا دستی صفر کیلومتر در بازار آزاد حدود 500 تا 600 میلیون تومان است.

اگر تعداد عرضه و قیمت‌ها بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به نفع مردم و کارخانجات باشد. چرا که در وهله اول، سرمایه‌گذاران یا همان مردم خودرو را به قیمت واقعی و با رقابت می‌خرند و در وهله دوم نیز کارخانجات از این رقابت سود می‌برند و به همین واسطه زیان خود را کاهش می‌دهند.

ریزش قیمت خودرو در بورس کالا

چرا تارا ارزان شد؟

علت ارزان‌ شدن تارا را می‌توان افزایش تعداد عرضه آن دانست؛ امروز در مجموع 12 هزار خودرو در بورس کالا عرضه شده که در مقایسه با دوره‌های قبلی تناسب بیشتری با تعداد تقاضا داشت و در نهایت قیمت‌ها، منصفانه و به نفع خریدار و کارخانجات تمام شد.

یعنی هر چه تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا بیشتر شد، قیمت‌ها نیز منصفانه‌ و واقعی‌تر خواهد بود.

برای نمونه در چند هفته اخیر میزان عرضه شاهین در بورس کالا افزایش یافته بود و به علت همین افزایش عرضه‌ها، تقاضا نیز کنترل شد و در نهایت شاهین با قیمت درب کارخانه در بورس کالا فروخته شد.

207 هم ارزان‌تر معامله شد!

میانگین قیمت 207 سفید دستی در معاملات امروز بورس کالا به 375 میلیون و 700 هزار تومان رسید؛ در حالی که این خودرو در عرضه هفته گذشته با میانگین قیمت 400 میلیون تومان فروخته شده بود.

خریداران چقدر سود کردند؟

امروز خریداران خودرو از بورس کالا نسبت به خرید از بازار آزاد سود مناسبی کسب کردند. به نحوی که خریداران پژو 207 سفید 150 میلیون تومان، خریداران شاهین سفید 175 میلیون تومان، خریداران تارا دستی سفید 215 میلیون تومان و خریداران پژو 207 اتوماتیک سفید هم 190 میلیون تومان نسبت به خرید از بازار آزاد سود کسب کردند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس