پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در هفته آینده


پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در هفته آینده

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سکه افکار عمومی را نگران کرده است

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در هفته آینده

به گزارش راهبررد معاصر؛ معمولا بازار سکه و طلای ایران تحت تاثیر ۲ عامل بسیار مهم قیمت جهانی و نرخ ارز قرار دارد و اثر نوسانات نرخ دلار بر مسکوکات و مصنوعات طلا به صورت لحظه‌ای می‌تواند ثبت شود. در هفته‌های گذشته که دلار با رقم‌هایی شگفت‌انگیزی معامله شد؛ قیمت سکه تمام، نیمه سکه و ربع سکه هم به طرز حیرت‌انگیزی بالا رفت و حباب بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.

دولت به عنوان راهکار فوری حل مشکلات بازار ارز و ... دست به تغییر رییس کل بانک مرکزی زد و تا حدودی و به شکل دستوری توانست افسار نرخ ارز را در دست بگیرد؛ البته ماجرای سکه اندکی متفاوت بود و عقب‌نشینی مسکوکات از قله قیمتی به آهستگی صورت گرفت. دولت در گام دوم در نظر دارد از روز ۲۴ دی‌ماه و به مدت سه روز نسبت به عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا اقدام کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خریداران ربع سکه از بورس حتما باید بصورت فیزیکی قطعات خریداری شده را تحویل بگیرند.

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران درباره عرضه ربع سکه در بورس و تاثیر آن در کاهش و از بین بردن حباب سکه اظهار کرد: عرضه سکه در بورس خبر خوبی بود که در روز‌های گذشته منتشر شد و به اعتقاد بنده اگر هدف مدیریت بازار بود؛ این کار باید حداقل یک ماه پیش انجام می‌شد، زیرا حدود یک ماه قبل شروع روند افزایشی قیمت‌ها در بازار داخلی را شاهد بودیم و انتشار این خبر می‌توانست نقش مهمی در رابطه با کاهش، ثبات نرخ‌ها در بازار داشته باشد و همچنین مانعی در برابر روند افزایش بیش از حد نرخ ربع سکه در بازار می‌شد.

نادر بذرافشان تصریح کرد: اکنون انتشار این خبر بازار را تحت تاثیر قرار داده و با اعلام خبر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس شاهد کاهش ۸۰۰ هزار تومانی حباب سکه در بازار هستیم.

نرخ ربع سکه‌های بانک مرکزی مهم است

وی ادامه داد: البته در کنار انتشار این خبر؛ قیمت‌گذاری ربع سکه‌های عرضه شده در بورس نیز بسیار مهم است و باید دید دولت و بانک‌مرکزی چه نرخی را برای سکه‌های عرضه شده در بورس تعیین خواهند کرد، زیرا این مساله نقش بسیار مهمی در زمینه کاهش حباب سکه خواهد داشت. ربع سکه در هفته‌های گذشته تا قیمت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود و سپس به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که با انتشار این خبر اکنون شاهد کاهش ۸۰۰ هزار تومانی حباب سکه در بازار هستیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم با عرضه ربع سکه در روز شنبه و نرخ تعیینی بانک مرکزی شاهد کاهش بیشتر حباب سکه در بازار باشیم، اکنون بخش عمده قیمت ربع سکه (۴۰ درصد قیمت) را حباب تشکیل می‌دهد و تعیین قیمت پایین برای ربع سکه از سوی بانک مرکزی می‌تواند نقشی مهمی در ادامه کاهش حباب و کاهش قیمت ربع سکه در بازار داشته باشد.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده اگر دولت اقدام به عرضه نیم سکه و سکه‌های تمام در بازار بورس کند، می‌تواند نقش مهمی در روند قیمت‌ها در بازار داشته باشد. امیدوارم که مدیریت دولت در زمینه عرضه سکه در بازار بورس ادامه‌دار باشد، زیرا می‌تواند تبعات مثبتی برجا بگذارد و موجب ثبات نسبی نرخ‌ها در بازار شود و از میان نگرانی‌های مردم از روند افزایش نرخ و حباب سکه و بالا رفتن قیمت طلا بکاهد.

این فعال بازار سکه و طلا در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی و دولت در زمینه نحوه عرضه و قیمت تعیین شده برای نیم سکه در بورس با اتحادیه طلا گفتگو و مشورتی کرده‌اند یا خیر؛ گفت: خیر این کار صورت نگرفته است. البته ما در سال‌های گذشته جلساتی با بانک مرکزی داشتیم و اتحادیه به نمایندگی از بخش خصوصی اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاران داخلی فعال در این عرضه می‌توانند با نظارت اتحادیه و با هماهنگی بانک مرکزی قادرند نسبت به ضرب و عرضه سکه به دولت کمک کنند، زیرا این مساله می‌تواند موجب از بین رفتن حباب بالای نرخ سکه در بازار شود. سال گذشته چنین جلساتی برگزار شد، اما در روز‌های اخیر؛ خیر هیچ‌گونه صحبت و جلسه‌ای در رابطه با برنامه‌ریزی برای عرضه ربع سکه در بورس نداشته‌ایم و ما نیز از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفته‌ایم و از کم و کیف آن بی‌اطلاع هستیم.

اختیار ضرب سکه را به بخش خصوصی بدهید

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون سایر مسکوکات در بورس عرضه نشده و آیا احتمال عرضه نیم سکه و تمام سکه وجود دارد یا خیر؛ بیان کرد: این موارد جزو سیاست‌های بانک مرکزی است، زیرا ضرب و عرضه سکه در اختیار این بانک است و بانک مرکزی توانایی انجام این کار را دارد، اما اگر بخواهد اعضا و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این اتحادیه توانایی سرمایه‌گذاری، ضرب و عرضه سکه را دارند و دولت را یاری خواهیم کرد، زیرا با این کار به حتم شاهد کاهش حباب سکه خواهیم بود.

بذرافشان گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ها و نیز حباب نرخ‌ها باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده و افکار عمومی نسبت به قیمت‌های فعلی نگران هستند و می‌خواهند بدانند این حباب ادامه‌دار است یا خیر؟ اکنون که حباب روند کاهشی را طی می‌کند آیا عرضه سکه در بورس به‌گونه‌ای خواهد بود که بتواند بازار را کنترل کند؟ اگر عرضه با قیمت‌ها متعادل و پایین صورت گیرد حتم بدانید می‌تواند موجب شکستن حباب نرخ‌ها شود.

این فعال بازار طلا و جواهر درباره میزان و حجم خرید سکه و طلا در روز‌های اخیر نسبت به سال قبل اظهار کرد: نسبت به سال قبل بالاخره شاهد افزایش میزان خرید و فروش در این بازار بوده‌ایم و یک ماه پیش میزان خرید طلا و سکه اوج گرفت و مردم برای جلوگیری از پایین آمدن ارزش پول خود به سمت بازار سکه و مصنوعات طلا گرایش پیدا کردند و حدود ۲ هفته قبل خبر تغییر رییس بانک مرکزی باعث شد که تا حدودی روند اوج افزایش تقاضا کنترل شود و به سمت کاهش تقاضا حرکت کند. در ۲ هفته گذشته تاکنون بازار به روال عادی خود بازگشته و روی قیمت سکه تمام شاهد کاهش ۳ میلیون تومانی قیمت بوده‌ایم، قیمت ربع سکه ۲ میلیون و نیم سکه هم حدود ۱.۸ میلیون تومان کاهش نرخ را شاهد بودیم. در این مدت روند کاهشی تقاضا را داشتیم و به نظر بنده همه مردم جامعه به دنبال این هستند که نرخ‌ها ثبات داشته باشد یعنی اگر حباب نرخ سکه کاهش یابد و از طریق بانک مرکزی سکه عرضه شود؛ حتم بدانید می‌تواند منجر به کاهش حباب و قیمت و ثبات نرخ‌ها شود. مردم نیز انتظار دارند برای خرید تمام کالا‌ها از جمله سکه و طلا با استرس اقدام نکنند و شاهد ثبات نرخ‌ها باشند.

بذرافشان خاطرنشان کرد: سکه و طلا به عنوان فلزات گرانبها؛ نقش مهمی در اقتصاد دارد و پشتوانه پس‌اندازی برای هموطنان محسوب می‌شود و مردم می‌خواهند در این بازار شاهد ثبات قیمت‌ها باشند و امیدواریم با تغییر رییس کل بانک مرکزی و نیز سیاست‌های دولت و این بانک و عرضه سکه در بورس شاهد ثبات بازار و رند کاهشی نرخ‌ها باشیم.

وی گفت: با توجه به قرارگیری در ماه‌های پایانی سال و افزایش تقاضا، عرضه نیم سکه و سکه تمام در بورس نیز می‌تواند مفید باشد و سبب کاهش حباب، قیمت و ثبات قیمت‌ها شود./خبرآنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی