29 دی ماه، روز هوای پاک


29 دی ماه، روز هوای پاک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دکتر مزینانی، مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران با شبکه رادیویی تهران در برنامه پارک پردیسان درخصوص روز هوای پاک گفتگو کرده است.سؤال: همانطور که مطلع هستید امروز ۲۹ دیماه روز هوای پاک است به نوعی مردم...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دکتر مزینانی، مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران با شبکه رادیویی تهران در برنامه پارک پردیسان درخصوص روز هوای پاک گفتگو کرده است.

سؤال: همانطور که مطلع هستید امروز ۲۹ دیماه روز هوای پاک است به نوعی مردم اثر قانون هوای پاک را تا امروز در زندگی خودشان آنچنان که باید باشد احساس نکرده اند و نتیجه‌ای را ندیده اند. روز‌ها از پس روز‌ها و فصل‌ها از پس فصل‌ها می‌آیند و سال همچنین و ما شاهد آلوده‌تر شدن کلان شهر‌های تهران هوای آن‌ها هستیم. برای مردم در روز هوای پاک چه تجزیه و تحلیلی از قانون هوای پاک دارید و چه امید‌هایی دارید از این قانون و چه حرف‌هایی برای مردم دارید؟
مزینانی: ما در گذشته یعنی مثلاً در ۲۰ اخیر اگر عرض کنم تهران یک حالت... می‌شود گفت قوانین ما هم جلوگیری و کاهش آلودگی هوا را داشتیم در ۱۳۷۵ و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ماده ۹ را این‌ها همه را داشتیم، ولی احساس شد که به طور تخصصی به این موضوع با توجه به شرایط ویژه کلان شهر‌های ما ازجمله تهران، تهران یک حالت ویژه جغرافیایی خاص دارد از شمال کوه‌های البرز است و جنوب ما کویری است یک تلاقی دو آب و هوا است و بارگذاری بیش از توان خودش از همه نظر هم ازنظر جمعیتی ما به هر حال اولین استان جمعیتی کشور هستیم و در آن مساحت سرزمینی ما سی امین استان هستیم این است که ما یک بارگذاری خاص از نظر صنعت به هر حال نزدیک به ۱۷ هزار مجموعه صنعتی در تهران داریم ۵ هزار صنوف در تهران بارگذاری کرده ایم بعد یک حالت اتمسفری برای تهویه هوای تهران خاص است مخصوصاً که ما مثلاً در دو ماهه از اول آبان از اول دیماه تا نیمه بهمن یک شرایط امسال من تاریخ را اشاره کردم، چون جلوتر از آبان شد ما همیشه در دیماه و بهمن حالت اینورژن و وارونگی هوا را داشتیم، ولی امسال یک مقدار زودتر ایجاد شد. ما در سال شاید ۱۰ روز ۱۵ روز حالت اضطرار داشتیم، ولی تا الان که خدمت شما هستیم نزدیک ۲۸ جلسه اضطرار داشته ایم از اول سال.
سؤال: چیز عجیبی است اسم اش رویش است اضطرار، ۲۸ جلسه برای اضطرار واقعاً زیاد است.
مزینانی: حالت اضطرار برای یک روزه دو روزه تصمیم گرفتن و مواجه کمتر شدن با آلودگی، ولی متأسفانه این موضوعات هست پیرامون تهران و دیگر قانونگذار و خود محیط زیست سازمان حفاظت زیست رفتند به سمت قانون هوای پاک که قانون اختصاصی است این قانون هم دستگاه‌های مختلفی دو دستگاه در سطح ملی و ۱۶ دستگاه در سطح استان تهران موظف هستند از نظر مردم به هر حال و مسئولین و ما که مسئول هستیم باید یک شرایطی را ایجاد کنیم، چون تهران مهمترین موضوعی که الان من بعنوان محیط زیست یک طرح فوری که بتوانیم کاهش دهیم آلودگی هوای تهران را می‌گویم از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و موتورسیکلت‌های فرسوده، ولی باید این بستر را ما فراهم کنیم.
سؤال: اتفاقاً مردم از برنامه ما یک شکایت بزرگی دارند می‌گویند شما چرا حل شدن مشکلات محیط زیستی را فقط از مردم می‌خواهید ما توضیح می‌دهیم که مسئولین هم از مردم هستند منتها این شکایت همیشه در برنامه هست خیلی دوست دارم از زبان شما در این زمینه با مردم صحبت شود.
مزینانی: مردم حق دارند ما باید زمینه را فراهم کنیم. طرف یک ماشین دارد یک وانت دارد و دارد زندگی اش را با آن می‌چرخاند و امرار معاش می‌کند ما باید یک شرایطی را بگذاریم که این بتواند با یک تسهیلات و کمکی اجرا کند. قبلاً مثلاً ما کلاً صدهزار یا پنجاه هزار خودروی فرسوده داشتیم در تهران، از سال ۷۵ تا ۸۰، ولی افزایش پیدا کرده است ما هر سالی باید ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم. ما در تهران نزدیک ۲ میلیون حالا آمار بالاتر است، ولی سن فرسودگی را ببریم روی ۴۰ سال و ۳۰ سال به بالا آمار این نیست، ولی در تهران بازهم نزدیک به ۲ میلیون خودروی فرسوده داریم بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ موتورسیکلت فرسوده داریم. از حمل و نقل عمومی مثلاً می‌خواهیم استفاده کنیم در شرایط اضطرار یک مصوبه‌ای را تهیه می‌کنیم در عرض یکسال یا دوسال مردم باید در ۲۴ ساعت اجرا کنند من عذرخواهی می‌کنم که این محدودیت برای مردم ایجاد می‌کند من به مردم می‌گویم که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند، ولی این شرایط فراهم نیست یعنی به مقدار مردمی که در این شهر نزدیک ۱۵ میلیون در استان تهران و نزدیک به ۱۰ میلیون آمار رسمی ما است که در تهران زندگی می‌کنند بایستی شرایط حمل و نقل و مترو و اتوبوس، ولی این‌ها باید در تهران حداقل بالای ۱۲ هزار اتوبوس سرحال و خوب داشته باشیم برای استفاده مردم، ولی این شرایط را فراهم نکرده ایم. البته در قانون هوای پاک وزارت کشور هم دارد تلاش می‌کند با این بودجه به شرایط حیات ما خدمت شما باشیم و ببینیم که واقعاً نوسازی حمل و نقل ما من تأکید می‌کنم که نوسازی حمل و نقل ما یک اتوبوس‌هایی از همه نظر استاندارد بگیریم که در کارگروه اضطرار اگر مصوب کردیم که از وسیله شخصی استفاده نشود زوج و فرد را گذاشتیم مردم می‌آیند از وسیله نقلیه عمومی صددرصد استفاده می‌کنند این است که ما باید خودمان کمک کنیم و انتظار داشته باشیم که مردم هم اجرا کنند، چون این موضوعی است موضوع محیط زیست چه در هوا و چه در آب موضوعاتی است که متعلق به همه است هم آحاد مردم و هم مسئولین باید رعایت کنیم تا وظایف مان را به نحو احسن انجام دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان