تصمیم دسته جمعی چند کشور اروپایی برای کمک نظامی بی سابقه به اوکراین


رکنا سیاسی: خبرگزاری رویترز گزارش داد، گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله انگلیس، لهستان و هلند متعهد به پیگیری "مجموعه‌ای بی‌سابقه از کمک‌های اهدایی" تسلیحاتی به اوکراین شامل تانک‌های جنگی پیشرفته شده‌اند.

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که مشترکا از سوی این کشورها منتشر شد، آمده است: "ما متعهد می‌شویم به این که به صورت گروهی تحویل مجموعه‌ای بی سابقه از کمک‌های اهدایی برای ارتش اوکراین شامل تانکهای جنگی اصلی، ادوات توپخانه سنگین، مهمات ضد هوایی و خودروهای رزمی مخصوص پیاده نظام را پیگیری کنیم."

این بیانیه که در وبسایت دولت انگلیس انعکاس پیدا کرد، مشترکا از سوی وزرای دفاع انگلیس، استونی،‌ لهستان، لتونی و لیتوانی به همراه نمایندگان دانمارک، جمهوری چک، هلند و اسلواکی بعد از نشست آنها در استونی منتشر شد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، سوئد روز پنجشنبه به ارسال یک سلاح توپخانه هوویتزر تحت عنوان توپخانه "آرچر" که ماه‌ها مورد درخواست اوکراین بوده، به همراه موشکهای ضدتانک و خودروهای زرهی دیگر برای کی‌ِیف متعهد شده است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس خبری گفت، دولتش با یک بسته سه بخشی کمکهای نظامی برای اوکراین موافقت کرده و این بسته شامل "تصمیم برای نخستین بار به منظور شروع کردن تحویل سیستم توپخانه آرچر به اوکراین" می‌شود.

دولت سوئد که با کمک‌های تسلیحات به اوکراین دکترین خودش برای عدم تحویل سلاح به یک کشور درگیر در جنگ را نقض کرده همچنین اعلام کرد، تصمیم دارد ۵۰ خودروی زرهی CV-۹۰ و موشک‌های ضد تانک قابل حمل NLAW را هم برای اوکراین بفرستد.

کریسترسون ادعا کرد: "این حمایت نظامی قاطع است و می‌تواند در جبهه جنگ در اوکراین وضعیت را در خصوص اینکه چه کسی ابتکار عمل را در زمستان جاری به دست بگیرد تغییر دهد."

بر اساس این گزارش، تصمیم روز پنجشنبه دولت سوئد به این معنی است که حالا نیروهای مسلح سوئد این وظیفه را پیدا می‌کنند که "دست به تدارکات برای شروع تحویل سلاح توپخانه‌ای آرچر به اوکراین بزنند."

پل جانسون، وزیر دفاع سوئد بیان کرد، دولتش از ارتش سوئد خواسته توصیه خود درباره اینکه امکان ارسال چه تعداد از سلاح های توپخانه ای آرچر موجود در انبارهایش وجود دارد را ارائه کند.

انگلیس نیز اعلام کرد، ۶۰۰ عدد موشک بریمستون را برای اوکراین می‌فرستد. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه به خبرنگاران در محل پایگاه نظامی تاپا در استونی گفت: "امروز من می‌توانم بگویم ما قصد ارسال ۶۰۰ عدد موشک بریمستون دیگر را داریم که برای کمک به تسلط اوکراین بر میدان جنگ فوق العاده مهم خواهند بود."

دانمارک نیز اعلام کرد، ۱۹ توپخانه هوویتزر فرانسوی "سزار" ارتش خود را به اوکراین می‌دهد.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403