ریسک سیاسی در کمین بازار


محمد شکری / کارشناس بازار سرمایه بازار سهام به دلایل متعددی به روند غیرقابل‌پیش‌بینی خود ادامه می‌دهد. با وجود پتانسیل‌های مناسب بنیادی برای اکثر گروه‌ها اما حقیقی‌ها برای ورود به تالار شیشه‌ای مردد هستند. دلایل این موضوع را باید در وابستگی قابل‌توجه برخی صنایع به نرخ دلار و متغیرهای اثرگذار بیرونی جست‌وجو کرد؛ به طوری که باید نوسان قیمتی درگروه‌های مختلف را متاثر از متغیرهای اثرگذار عنوان کرد. با فروکش کردن روند صعودی نرخ اسکناس آمریکایی، برخی از شرکت‌های کالامحور با تردید سهامداران مواجه شدند. این وضعیت در حالی است که با توجه به افزایش انتظارات تورمی در راستای برخورد خصمانه اروپا با ایران، برخی پیش‌بینی‌ها از ارقام بالاتری برای دلار حکایت می‌کند.

همین موضوع سبب شده شاهد تردید سهامداران در خصوص نگه‌ داشتن برخی سهم‌های مرتبط با عوامل مذکور باشیم. بازار سهام در حالی شوک‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی را پشت‌سر می‌گذارد که هم‌اکنون با شوک ناشی از دور شدن مسیر گفت‌وگوهای احیای برجام درگیر است. مواضع جدید اتحادیه اروپا نیز به‌صراحت بر بازگشت سخت طرفین به میز مذاکرات ‌‌‌‌‌‌‌‌تاکید می‌کند. از این منظر به نظر می‌رسد در هفته جاری بازارهای دارایی واکنش قابل‌توجهی را به موضوع فوق نشان دهند. سهامداران بورسی با توجه به اینکه نسبت به بار روانی این‌گونه اخبار واکنش آنی و هیجانی بروز می‌دهند، به دلیل قرارگرفتن وضعیت اقتصادی جدید، تحت تاثیر این شوک ممکن است تغییراتی را در محاسبات خود ایجاد کنند و محتاط‌تر از گذشته رفتار کنند.

تجربه نشان می‌دهد اهالی بازار سهام در مواجهه با متغیرهای اثرگذار نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب با تعلل بیشتری واکنش نشان می‌دهند. این موضوع نیز می‌تواند تا حدود زیادی منجر به غلبه احتیاط در میان سرمایه‌گذاران بورسی شود. این شرایط در حالی مسیر بازارهای دارایی را سخت خواهد کرد که برآیند اظهارات مذاکره‌کنندگان خارجی برجام نیز حکایت از آن دارد که کشورهای مرتبط با موضوع برجام، توجه خود را به ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌‌های داخل ایران معطوف کرده‌اند. این امر علاوه بر به کما بردن برنامه‌های بلندمدت اقتصادی کشور، تهدید جدی برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت نیز به شمار می‌آید. یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه ایران، هجوم پول‌های رانده‌شده از بازارهای دیگر و سرگردان است. اما براساس چشم‌انداز غیرقابل‌پیش‌بینی متغیرهای غیراقتصادی و نقدشوندگی بازارهای زود بازده، بازار سهام ممکن است در تنگنای نقدینگی قرار بگیرد.

گرچه بازارهای مالی براساس انتظارات تورمی به هواداران خود چراغ سبز نشان می‌دهند، با این حال به نظر می‌رسد بورس دستخوش احتیاط بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران شود. اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران انتظار دارند شرایط بازار به حالت قبل از انتشار سیگنال‌های جدید در زمینه نشست وین بازگردد، امکان تطبیق زودهنگام سرمایه‌گذاران با وضعیت فعلی نیز وجود دارد. در این میان به نظر می‌رسد با نوسان بیشتر نرخ دلار در مسیر افزایشی، وارد چرخه «خود‌تقویت‌شونده» بورس و دلار شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا