چطور از دخالت مادر شوهر در زندگی مشترک راحت شویم؟


چطور از دخالت مادر شوهر در زندگی مشترک راحت شویم؟

دخالت مادر شوهر در زندگی می تواند موجب بر هم خوردن زندگی یک خانواده شود. یکی از سوالات این است که چیکار کنم مادرشوهرم تو زندگیم دخالت نکنه ؟از دخالت های مادرشوهرم خسته شدم .

چگونه از دخالت مادرشوهر در امان باشیم!؟ راه حل عالی

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر بخواهیم به دنبال راه چاره یا راه های مناسب برای دخالت های مادر شوهر باشیم، باید ببینیم که آیا واقعا چنین امری حقیقت دارد یا خیر؟ و اینکه چه دلایلی باعث دخالت می شود؟

برای بررسی این موارد و دستیابی به یک نتیجه درست تر و کارآمدتر، مقاله زیرا را تدارک دیده ایم. ضمن اینکه به شما توصیه می کنیم آن را مطالعه فرمائید، چنانچه در این زمینه با سوالی مواجه شده و یا نیازمند راهنمایی بودید، می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دخالت مادر شوهر در زندگی چقدر تاثیر گذار است؟

از جمله گلایه‌های بسیار مهمی که برخی از عروس خانوم ها به خانواده همسر دارند، در مورد رفتار مادر شوهر و دخالت‌های او در زندگی است. صرف نظر از اینکه آیا این دخالت‌ها واقعی است و یا نه، در هر دو صورت موجب بر هم خوردن آرامش روانی می‌شود. در واقع هر کدام از ما که احساس کنیم زندگی از کنترل مان خارج شده، قطعاً احساس بدی خواهیم داشت.

متاسفانه برخی از مادرشوهرها به جای صحبت کردن عادی به گونه‌ایی رفتار می‌کنند که نشانه های دخالت کردن در زندگی را دارد. البته گاهی هم آن ها بیان می کنند که قصد دخالت در زندگی زناشویی را ندارند. اما چون نسبت به این موضوع یک نوع موضع گیری وجود دارد، همه صحبت ها و رفتارها به منزله دخالت محسوب می شود.

همانگونه که ما دوست نداریم دیگران ما را مجبور به اطاعت از خواسته هایشان کنند، ما نیز نمی‌توانیم بر رفتارهای دیگران کنترل داشته باشیم. تنها کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که با دور کردن افکار منفی از ذهن و ایجاد یک سری تغییرات در رفتارهایمان خود را تنش ها دور نمائیم. به همین دلیل ما این مقاله را به این موضوع اختصاص داده ایم و توضیحات لازم را ارائه خواهیم نمود.

نحوه کاهش دخالت مادر شوهر در زندگی

در ادامه در مورد نحوه کاهش دخالت‌های مادرشوهر مطالبی را ارائه خواهیم کرد که در واقع تمریناتی است برای آرام کردن ذهن خود می باشد. همچنین بعضی از آن ها به روش های برخورد با مادر شوهر اشاره دارد و نکاتی را برای بهبود رابطه با خانواده همسر ذکر می کند.

1. ارتباط بین خود و همسرتان را بهبود دهید

هر چقدر رابطه شما و همسرتان بهتر و صمیمی تر باشد، قطعاً مادر شوهر کمتر قادر به نفوذ و دخالت در زندگی شما به عنوان یک فرد خارجی خواهد بود. در واقع هرچه رابطه و وابستگی عاطفی بین زن و شوهر بیشتر باشد، مرد در برابر صحبت های نابجای مادرش بیشتر می ایستد و حتی حق را به شما می دهد.

یادتان نرود که یکی از راه های بهبود بخشیدن به رابطه خود و مادر شوهر این است که او را همانند مادر و یا یکی از اعضای خانواده تان بدانید. سعی کنید از تجربیاتش استفاده کنید و اگر چیزی شما را ناراحت می‌کند، خیلی با حوصله و محترمانه، مورد را به وی انتقال دهید و از او بخواهید که در رابطه با رفتار خود تجدید نظر کند. این می تواند یکی از راه های مناسب برای کاهش دخالت های مادر شوهر باشد.

چطور از دخالت مادر شوهر در زندگی مشترک راحت شویم؟

2. حد و مرزهای نامرئی را مشخص کنید

توجه داشته باشید که زندگی همه ما انسان ها دارای چارچوب های خاص خود است. این چارچوب می تواند همان دیوار های اطراف منزل و یا حریم خصوصی باشد که قابل مشاهده است. اما حریم‌های شخصی نامرئی نیز در زندگی وجود دارد که باید بدان توجه نمود.

حریم خصوصی زندگی نامرئی خود را با رفتارها و اقدامات تان تعیین کنید تا کسی نتواند به آن پا بگذارد و یا قصد نابودی آن را داشته باشد. این یکی از اصلی ترین ویژگی های شخصیت سالم می باشد. در صورتی که هرگز اقدام به این کار نکرده اید، می توانید با استفاده از مهارت های رفتاری آن را ایجاد کرده و اجازه دخالت در زندگی به کسی ندهید.

3. برای جلوگیری از دخالت مادر شوهر در زندگی رابطه را نزدیکتر کنید

اغلب ما وقتی با یک شخصی رابطه صمیمی داریم، بر نکات مثبت او بیشتر تاکید داریم و ویژگی های مثبت او را بارزتر می بینیم. اما زمانی که این رابطه به سردی می گراید و یا قهر و گلایه هایی در آن به وجود می آید، نکات منفی شخصیت فرد را برجسته تر از نکات مثبت وی خواهیم دید.

شاید یکی از روش های کاهش دخالت مادر شوهر در زندگی این باشد که برای ایجاد صمیمیت در خانواده همسر تلاش کنید و فاصله ارتباطی را کمتر نمائید. البته این به شرطی است که ما هم بدانیم چگونه با مادر شوهر حرف بزنیم و صرفا همه تقصیرها را گردن او نیندازیم.

4. حساسیت ها را کاهش دهید

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار دهید، این است که اگر گله ها و انتقادات خود را به شکل بدی به مادر شوهر بگوئید و یا پشت سر او بدگویی نمائید، اگر به هر نحوی به گوش وی برسد بسیار طبیعی است که نسبت به شما احساس منفی پیدا کند و به دنبال آن سعی کند در زندگی تان دخالت نماید.

هیچ لزومی ندارد در مورد جزئیات و مسائل زندگی خود، خصوصاً تفریحات یا حتی رابطه عاشقانه تان با همسر چیزی به مادرشوهر و یا سایر اعضای خانواده خود و دیگران بگوئید. این موضوع موجب می شود که دیگران نسبت به زندگی شما حسادت کنند و به همین دلیل حتی به طور ناخودآگاه موجب دخالت مادر شوهر در زندگی شود.

5. او را همانگونه که هست بپذیرید

همانطور که ذکر شد، شما نمی توانید مادر شوهر را تغییر دهید. بهترین کار آن است که برای تغییر دادن وی تلاش نکنید، زیرا او هرگز همانطور که شما می‌خواهید رفتار نمی‌کند. فراموش نکنید که هر یک از ما انسانها ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را داریم که در برخی موارد اصلا قابل تغییر نخواهد بود. حتی اگر خود او هم بخواهد نمی‌تواند در رفتارهایش تغییرات ایجاد کند.

در واقع منظور ما این نیست که شما هرگز گلایه ها و یا ناراحتی خود را ابراز نکنید. بلکه اگر تلاش تان بی ثمر ماند، خوب است که او را به همان صورتی هست بپذیرید.

چیکار کنم مادرشوهرم تو زندگیم دخالت نکنه

برخی از مراجعین زمانی که از ما می پرسند چکار کنم که مادرشوهرم تو زندگیم دخالت نکنه یا اینکه چگونه جواب مادر شوهر را بدهیم؟ از آنها می‌خواهیم که چند مثال در مورد نمونه های دخالت های او را مطرح کنند. اما معمولا نمی توانند هیچ دلیل قانع کننده‌ای بیاورند. همین مسئله نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات برخاسته از ذهنیت آن هاست و وجود خارجی ندارد.

البته گاهی واقعاً دخالت مادر شوهر در زندگی حقیقت دارد. در این شرایط بهتر است یک بار برای همیشه حریم خصوصی خود را به مادرشوهرتان گوشزد کنید. به او بگویید که برایش احترام قائلید، اما حق دخالت در زندگی شما را ندارد. در این موارد می توانید بسیار رک و مستقیم صحبت کنید.

از همسرتان بخواهید که در این زمینه به شما کمک کند. توجه داشته باشید که نباید جبه گیری شود و او را در مقابل مادر و خانواده اش قرار دهید. از او بخواهید که برای حفظ زندگی اش تلاش کند و در عین احترام به مادرش به وی یادآوری نمائید که زندگی اش مستقل است و حق دارد همانطور که می‌خواهد زندگی کند.

از دخالت های مادرشوهرم خسته شدم

دسته دیگر مراجعین ما را افرادی تشکیل می دهند که با این جمله آغاز می‌کنند که از دخالت های مادرشوهرم خسته شدم یا چیکار کنم مادرشوهرم تو زندگیم دخالت نکنه . در رابطه با نحوه مقابله با این موضوع ما اطلاعاتی را ارائه نمودیم اما معمولا این خانم ها چه رویکردهایی را پی می گیرند؟

برخی از خانم ها هنگامی که احساس ناتوانی در مقابل دخالت های مادر شوهر می کنند، ترجیح می دهند که زندگی را به صورت موقت رها کرده و به خانه پدری باز می گردند تا با این روش یک تلنگر بزرگ وارد کنند. گاهی پس از بررسی شخصیت‌های زوجین، این روش را پیشنهاد می کنیم. اما به طور کلی با این کار، صحنه را برای مادر شوهر خالی کرده و ممکن است هنگام قهر حتی وابستگی مرد به خانواده بیشتر شود یا دخالت مادر شوهر در زندگی بسیار راحت‌تر صورت پذیرد.

قطع رابطه یکی دیگر از اهرم هایی است که برخی از عروس خانم ها از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که هیچگاه این روش اصولی و منطقی نبوده است. چقدر می توانید اطمینان داشته باشید که این قطع رابطه واقعاً اتفاق افتاده است؟ و همسر شما هرگز با مادرش ارتباط برقرار نمی‌کند؟ و کاملاً طرف شما را می گیرد؟ این روش را به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که می تواند موجب تغییر رفتار مردان شود. ضمن اینکه ممکن است مادر دوری فرزندش را تحمل نکند و از روش‌های دیگری برای انتقام گرفتن استفاده نماید.

موضوع مخالف تمام این مواردی که گفته شد، مربوط به افرادی می شود که کاملاً کنار کشیده و سکوت می کنند. آن ها اجازه می دهند تا مادرشوهرشان هر آنچه که می خواهد انجام دهد و در واقع تسلیم تمام خواسته‌های او می شوند. این دسته از افراد تصور می‌کنند که با این روش تمام بهانه های او را از بین می رود. کنار کشیدن شما به معنی عدم توانایی حل مسائل و مشکلات و همچنین منطقی بودن دخالت های او می باشد. حتی اگر شما این منظور را از اقدام خود نداشته باشید، اما به طور ناخودآگاه چنین مفهومی به او انتقال می یابد.

بی احترامی در مقابل مادر شوهر نوع دیگر مقابله کردن با دخالت مادر شوهر در زندگی می باشد. دیدگاه بعضی از افراد این است که با بی احترامی مستقیم، دیگر اجازه دخالت مادر شوهر در زندگی را نمی دهیم و برای همیشه جلوی او می ایستیم. شاید و ظاهراً بتوان گفت که این رویکرد موثر است. اما در ادامه هرگز رویکرد درستی نخواهد بود. چرا که مادرشوهر از شما بزرگتر است و باید به او احترام بگذارید. بعلاوه چنین رفتارهایی می تواند زمینه لجبازی همسر در زندگی را به وجود آورد و او هم واکنشی متقابل نشان دهد.

آیا مادر شوهر اجازه دخالت در زندگی فرزند خود را دارد؟

گاهی این موضع گیری کاملاً غیر منطقی است و معنی دخالت از نظر برخی از عروس خانم ها این است که مادر شوهر در هیچ موردی حق اظهار نظر ندارد و تنها خودشان باید تصمیم‌گیرنده همه امور باشد. این موضوع تا حدودی می تواند منطقی باشد اما به عنوان یک فرد با تجربه، بهتر است که از تمامی تجربیات او استفاده نمایید.

به عنوان مثال اگر مادرشوهر شما در مورد نحوه مراقبت از بچه به هنگام بیماری، راهکارهای درستی ارائه می دهد، می توانید از او استقبال کنید. چرا که او نیز به عنوان یک فرد بزرگسال تمایل دارد تا تجربیات خود را در اختیار تان قرار دهد و شما نیز می توانید مسیر تجربیات خود را کوتاه تر و منطقی تر طی نمایید.

دخالت کردن زمانی که منجر به ایجاد مشکل برای شما و همچنین به هم ریختن زندگیتان شود، قطعاً غیرمنطقی خواهد بود و باید از ادامه آن جلوگیری نمود. اما اگر حساسیت های شما در این مورد زیاد باشد و قصد مادرشوهرتان تنها کمک کردن و بهبود زندگی تان باشد، در این شرایط بهتر است کمی بر روی رفتارهای خود تجدید نظر کنید.

در صورتی که نمی توانید نسبت به تفکیک رفتارهای دخالت و همچنین رفتارهای کمک کردن تفکیک قائل شوید و مدام با خود تکرار می کنید که از دخالت های مادر شوهرم خسته شدم ، می توانید با کمک مشاوران ما از این موارد اطلاع یابید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با دخالت مادر شوهر در زندگی + 5 راه حل به شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در رابطه با چیکار کنم مادرشوهرم تو زندگیم دخالت نکنه ؟ و یا اینکه از دخالت های مادرشوهرم خسته شدم و چه کاری باید انجام دهم و همچنین دریافت بهترین راهکار برای برخورد با از دخالت های مادرشوهرم خسته شدم با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید.

منبع: دکتر فکر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زناشویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟