بودجه 1402مخاطرات اجتماعی ایجاد می کند/ افزایش نقدینگی منجر به تورم و کاهش ارزش پول خواهد شد


بودجه 1402مخاطرات اجتماعی ایجاد می کند/ افزایش نقدینگی منجر به تورم و کاهش ارزش پول خواهد شد

رکنا: اقتصاددان برجسته کشور گفت: هیچ نشانه ای مبنی بر رعایت انضباط مالی در بودجه 1402 مشاهده نمی شود و این تنها یک ادعا بود که مطرح شد و به آن عمل نشد.

به گزارش رکنا، این روزها با تصویب کلیات قانون بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی بحث ها پیرامون ابعاد کارشناسی آن گسترش یافته است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قانون بودجه 1402 هیچ مطابقتی با شرایط قابل پیش بینی در سال آینده ندارد و این می تواند مخاطراتی را به لحاظ اقتصادی و در مرحله دوم به لحاظ اجتماعی به دنبال داشته باشد. از سویی برخی دیگر از کارشناسان بر این باروند که بودجه سال آینده مطابق با شرایط کشور تدوین شده اما ایراداتی دارد که می تواند در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد و رفع شود.

در این باره مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار رکنا با اشاره به اینکه دولت بودجه امسال را به صورت انبساطی بسته است، تصریح کرد: در حالیکه حقوق کارکنان دولت 20 درصد افزایش پیدا کرده است بودجه اکثر دستگاه ها نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است و این اشکال دارد زیرا منابع مالی دولت کفاف هزینه های آن را نخواهد داشت.

هیچ نشانه ای مبنی بر رعایت انضباط مالی در بودجه 1402 مشاهده نمی شود

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا که آیا در بودجه 1402 نشانه هایی مبنی بر رعایت انضباط مالی مشاهده می شود، افزود: هیچ نشانه ای مبنی بر رعایت انضباط مالی در بودجه 1402 مشاهده نمی شود و این خود می تواند مخاطرات اجتماعی جدی را ایجاد کند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت در شرایط فعلی باید مخارج خود را کنترل کند، بیان داشت: کسری بودجه منجر به افزایش نقدینگی ، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی می شود که در نهایت می تواند به ضرر طبقات زحمت کش جامعه باشد.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین درصد افزایش بودجه داشته است. این مساله باعث شده تا به شدت تعداد دانشگاه ها افزایش یابد و این افزایش کیفی نبوده بلکه کمی بوده یعنی ما الان در شهرهایی از کشور دانشگاه داریم که زیرساخت های آموزش و پرورش در آن کامل نمی باشد و پاسخگوی نیازهای دانش آموزان آن منطقه نیست.

دولت باید تا جایی که می تواند بودجه را به صورت انقباضی وضع کند

پازوکی عنوان کرد: در شرایط فعلی دولت باید تا جایی که می تواند بودجه را به صورت انقباضی وضع کند و از مخارج غیرضرور خود بکاهد در نظر داشته باشیم وقتی بودجه کارکنان دولت 20 درصد افزایش پیدا می کند چرا باید بودجه برخی از نهادها 30 یا 40 درصد افزایش یابد و این مغایر با شرایط فعلی در کشور است.

اقتصاد ما یک اقتصاد ایزوله محسوب می شود

وی با اشاره به اینکه، این هیچ توجیهی ندارد که بودجه برخی نهادهای فرهنگی در کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد و دولت از مشقت های اقتصادی برای سال آینده صحبت کند، اضافه کرد: ما در دهه 60 و 70 که بسیاری از این نهادها بودجه ای دریافت نمی کردند وضعیت بهتری به لحاظ فرهنگی در کشور داشتیم.

این اقتصاددان گفت: مشکلات اقتصادی ما ریشه در سایر مسائل دارد وقتی که هیچ بانک بین المللی اجازه کار با ایران را ندارد و اقتصاد ما یک اقتصاد ایزوله محسوب می شود نباید انتظار شکوفایی در اقتصاد را داشته باشیم و این وضعیتی است که بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی مانند تحریم ها به آن پرداخته شده است.

کارشناس اقتصادی یادآور شد: مساله این است که سیاست خارجه در تمامی کشورها در خدمت رشد و توسعه آن کشور است اما در ایران اقتصاد در گرو سیاست است و ما باید این را قبول کنیم تا بتوانیم راه حلی برای آن داشته باشیم.

پازوکی گفت: ما علاوه بر این مشکلات گفته شده در حوزه اقتصاد دچار یک مساله دیگری نیز هستیم و آن این است که نیروهای با استعداد کشور یا از ایران خارج می شوند و یا مورد تایید نهادهای مربوطه نیستند و اغلب افرادی که جذب نهادهای دولتی می شوند میانگین هوش تصمیم گیری های کلان و مدیریتی لازم را ندارند و نتیجه آن تصمیمات نادرست در حوزه اقتصادی است که تبعات آن متوجه مردم می گردد.

وی تصریح کرد: نظام تصمیم گیری ما در کشور با دنیای مدرن مشکل دارد و مسائلی مانند بودجه بندی محصول دنیای مدرن است و شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن آن مشکلات حوزه اقتصاد را حل و فصل کنید.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه تعامل با دنیا راه حل منطقی برای بهبود شرایط اقتصادی در کشور است، اظهار کرد: کره جنوبی و کره شمالی از جمله مثال های واضح در دنیا برای توجه و بی توجهی به مسائل دنیای مدرن در حوزه اقتصاد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد