راهنمای خرید ساعت با توجه به بودجه و کیفیت دلخواه


راهنمای خرید ساعت با توجه به بودجه و کیفیت دلخواه

سرماخوردگی یکی از بیماری به ظاهر ساده است که می‌تواند فرد را برای مدت چند روز از کار و زندگی بیاندازد و چنانچه شخص بدن ضعیفی داشته باشد، در طول فصول سرد سال بارها به این بیماری مبتلا شود.

چه ساعتی بهم میاد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، فرقی ندارد از آن دسته افرادی هستید که عاشق ساعت هستند یا اینکه تنها یکی دوتا از آن‌ها را بنا به نیاز تهیه‌کرده‌اند؛ درهرصورت نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای خرید و نگهداری از ساعت مچی ضروری است. اما چرا؟

ساعت‌های مچی این روزها بسیار بیشتر از یک وسیله ساده هستند که تنها زمان را طی روز به ما نشان می‌دهند؛ آن‌ها بخشی از سبک زندگی ما هستند و بنا به استایل لباسمان و حال و هوایی که داریم از انواع مختلفی از ساعت‌ها استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر، برند ساعتی هم که از آن استفاده می‌کنیم، روی شخصیت ما تاثیر مستقیم می‌گذارد و بر برداشت دیگران از ما هم تاثیر دارد. همان‌طور که می‌بینید، ساعت‌های مچی چیزی بیشتر از یک ساعت ساده هستند؛ اما چطور باید بهترین ساعت مچی را برای خود انتخاب و خریداری کنیم یا به‌عنوان هدیه به کسی هدیه بدهیم؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید ساعت با توجه به بودجه و کیفیت دلخواه

مومنت یا طرز کار ساعت (movement)

برای اینکه بهترین ساعت مچی ممکن را خریداری کنید، باید با المان‌ها و اجزای آن به خوبی آشنا باشید. مومنت یا نحوه‌ی کار ساعت همان مکانیزمی است که باعث می‌شود عقربه‌ها بچرخند و درنهایت شما همان صدای تیک‌تاک معروف را بشنوید. اگر این کلمه را تا به حال نشنیده‌اید، در عوض با انواعش آشنا هستید و حتما یکی دوتا از آن‌ها به گوشتان خورده است. طرز کار ساعت یا مومنت آن در سه نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند: مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز.

ساعت‌‌های مکانیکی، اجداد ساعت‌های مچی

این نوع از ساعت‌ها بر پایه‌ی عملکرد یک فنر اصلی که در آن تعبیه شده است، کار می‌کنند. در ساعت‌های مکانیکی، چرخ‌دنده‌ها انرژی مورد نیاز خود را برای چرخیدن از همین فنر می‌گیرند که شما آن را با کوک کردن ساعت، فشرده می‌کنید. فنر طی زمان مشخصی به آرامی باز می‌شود و بعد باید دوباره ساعت را کوک کنید. درواقع هرچه فنر اصلی طویل‌تر باشد، انرژی بیشتری در ساعت ذخیره می‌شود و درنتیجه مدت بیشتری را به کار ادامه می‌دهد.

حالا شاید با خودتان فکر کنید که دوره‌ی این نوع ساعت مدت‌هاست که گذشته و الان همه‌ی ساعت‌های مچی با باتری کار می‌کنند اما باید بگوییم که این‌طور نیست؛ بلکه برعکس، ساعت‌‌های مکانیکی، برترین در نوع خود هستند اما چطور چنین چیزی ممکن است؟!

نکته در شخصیت ساعت‌ها نهفته است؛ یعنی همان‌طور که گفتیم، یک ساعت‌‌ مچی لاکچری فقط زمان را نشان نمی‌دهد. این قبیل ساعت‌ها یک اثر هنری و یک قطعه‌ی نفیس از اعجاز مهندسی هستند. پس در مورد ساعت‌های مکانیکی، صحبت از استایل است تا راحتی عملکرد.

ساعت‌های اتوماتیک، لوکس و قدرتمند

بخش زیادی از ساعت‌های لوکس و گران امروزی را ساعت‌های اتوماتیک تشکیل می‌دهند. ساعت‌های اتوماتیک از نظر طرز کار، شباهت زیادی به ساعت‌های مکانیکی دارند؛ به این صورت در آن‌ها هم یک فنر اصلی وجود دارد که با فشرده و باز شدن، انرژی مورد نیاز برای چرخاندن عقربه‌های ساعت را فراهم می‌کند.

تفاوت ساعت‌های اتوماتیک و مکانیکی در اینجاست که در داخل ساعت‌های اتوماتیک، وزنه‌ی کوچکی وجود دارد که با حرکت مچ دست شما، کمک می‌کند تا فنر اصلی دوباره فشرده شود و از این طریق انرژی جنبشی تولید شده از حرکت دست شما را به انرژی ذخیره شده در فنر تبدیل می‌کند؛ به همین علت هیچ نیازی به کوک کردن دوباره‌ی این ساعت‌ها نیست. این موضوع اهمیت زیادی دارد چراکه با این مکانیزم دیگر ساعت‌تان خواب نمی‌ماند؛ اتفاقی که در ساعت‌های مکانیکی رایج است.

گفتنی است که بهترین ساعت‌های اتوماتیک (که برخی از آن‌ها می‌توانند لوکس هم باشند) اکثرا یا ساخت سوییس هستند یا ژاپن. از بهترین برندهای ساعت اتوماتیک می‌توان به رولکس (Rolex) یا پتک فیلیپ (Patek Philippe) اشاره کرد.

ساعت های کوارتز، مقرون‌به‌صرفه‌های امروزی

عملکرد بسیاری از ساعت‌های رده متوسط امروزی کوارتز است. این نوع از ساعت‌ها با باتری کار می‌کنند؛ پس چرا به آن‌ها ساعت‌های کوارتزی می‌گویند؟

در این ساعت‌ها به‌جای آن‌ فنرهایی که در ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک وجود دارد، یک کریستال کوچک قرار داده شده که به‌عنوان هادی بین باتری و مدار الکتریکی عمل می‌کند تا چرخ‌دنده‌های کوچک در ساعت مچی به حرکت در بیایند. این ساعت‌ها اولین‌بار در دهه ۱۹۷۰ پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند و ناگهان با قیمت مناسب و دقت بالای خود بازار را تسخیر کردند. دقتی که هرچند جای بهترین ساعت‌های لوکس را نمی‌گیرد اما اهمیت زیادی دارد. برای مثال، درحالی‌که یک ساعت مکانیکی در حدود ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ضربه در ساعت کار می‌کند، کریستال کوارتز با ۲۳۵۹۲۹۶۰۰ بار در ساعت نوسان می‌کند!

دقت آن‌ها چنان بالاست که فقط ۱ ت ا۲ ثانیه را در ماه خطا دارند؛ با این وجود، این‌که ساعت‌های کوارتزی باتری مصرف می‌کنند، شما را مجبور می‌کنند تا هرچندوقت یک‌بار باتریشان را عوض کنید.

ساعت‌های مختلف بر اساس استایل شما

علاوه بر طرز کار، استایل هم یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. از این نظر ساعت‌ها را به ۸ دسته تقسیم‌بندی می‌کنند.

۱. ساعت‌های دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید ساعت‌های دیجیتال با ساعت‌های هوشمند تفاوت دارند. ساعت‌های دیجیتال به مراتب قدیم‌تر هستند و تفاوتشان با ساعت‌های آنالوگ یا معمولی این است که اعداد در این ساعت‌ها مثل اعداد ساعت، تاریخ، روز و چیزهای دیگر در آن‌ها به‌صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود. این ساعت‌ها هنوز هم در بازار جایگاه خاص خودشان را دارند و بیشتر به‌عنوان ساعت‌‌های اسپرت شناخته می‌شوند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سری‌ معروف جی شاک کاسیو اشاره کرد.

۲. ساعت‌های کرنوگراف

باید بدانید که «کورنوگراف» فقط یک کلمه‌ی جذاب و زیبا برای «کرنومتر» است. به عبارت دیگر این ساعت‌ها در کنار نشان دادن زمان می‌توانند دکمه‌ی شروع و توقف هم برای ثبت زمان کوتاه‌تر داشته باشند. از معروف‌ترین ساعت‌های کرنوگراف می‌توانیم به ساعت‌‌های کرنوگراف تودور بلک بی اشاره کنیم.

۳. ساعت‌های غواصی

ساعت‌های غواصی همان‌طور که از نامشان پیداست برای همین فعالیت تفریحی و برخی کارهای مهم که باید در زیر آب انجام شوند، طراحی‌ شده‌اند. این قبیل ساعت‌ها را می‌توان در زیر آب با وجود فشار بالا تا حتی عمق ۱۰۰ متری یا ۳۳۰ فوتی به کار برد. البته یک ساعت غواصی معمولی مقاومتی در برابر آب در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر دارد اما امکانات و فناوری‌های مدرن امروزی این امکان را برای ساعت‌های غواصی را فراهم کرده‌ است که بتوان آن‌ها را تا عمق بیشتری همراه برد. از برند امگا مدل SEAMASTER 300 یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌ عنوان ساعت غواصی است.

۴. ساعت‌‌های رسمی

برای این ایونت‌های مهم، ساعت‌های رسمی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. ساعت‌ زنانه یا مردانه رسمی در نوع خود از ظریف‌ترین‌ها هستند و مینیمال‌تر از بقیه طراحی و ساخته می‌شوند. آن‌ها معمولا ساده‌اند و با این‌که خیلی شیک نیستند و مثلا با الماس تزیین نشده‌اند، اما جذابیت‌های خاص خود را دارند. ساعت‌های رسمی را با کت و شلوار و استایل رسمی یا اسمارت کژوال ست می‌کنند. یکی از بهترین برندهایی که این قبیل ساعت را تولید می‌کنند، تاکسیدو است.

۵. ساعت‌های خلبانی

ساعت‌های خلبانی چیزی بیش از یک ساعت ساده هستند. آن‌ها کلاس، دقت و تیزبینی اربابان آسمان را به ما یادآوری می‌کنند. از مجموعه‌ی فورتیس آواتیس گرفته تا ساعت‌های اسکادران، آن‌ها همه سخت و مقاوم هستند و درعین حال سبک و راحت. به این قبیل ساعت‌ها Aviator Watch هم می‌گویند. ساعت‌های خلبانی ممکن است لوکس یا ساده باشند اما همه‌ی آن‌ها وام‌دار آلبرت سانتوس-دومونت، پیشگام حوزه‌ی هوانوردی هستند که اولین ساعت مخصوص هوانوردان را ابداع کرد. از جمله بهترین این ساعت می‌توان به Vincero’s The Altitude اشاره کرد.

۶. ساعت‌های نظامی

این قبیل ساعت‌ها مخصوص افسران و سربازانی طراحی شده است که نیاز داشته و دارند که حملات را هماهنگ کنند، در شب زمان را بسنجند و ساعت‌هایی داشته باشند که طی عملیات جنگی نیز بتواند کار کند؛ ضمن این که در کنار همه‌ی این‌ها، همچنان جذابیت خود را هم حفظ کرده باشد. ساعت‌‌های نظامی نه‌تنها این موارد را دارا هستند که در موارد زیادی، شیک و کاربردی هم به نظر می‌رسند که بر جذابیت آن‌ها اضافه می‌کند.

۷. ساعت‌های لاکچری

به چشم آن‌ها که عاشق جمع کردن کلکسیون ساعت هستند، ساعت‌های لاکچری آثاری هنری محسوب می‌شوند که در نهایت دقت، زیبایی و پیچیدگی با دست ساخته شده‌اند. در این ساخت این ساعت‌ها معمولا جواهرات و سنگ‌های قیمتی به کار می‌رود. پاتک فیلیپ، رولکس و امگا برخی از معروف‌ترین ساعت‌های لاکچری‌ جهان را تولید می‌کنند.

۸. ساعت‌های هوشمند

چندسالی هست که ساعت‌های هوشمند پا به عرصه‌ی رقابت میان شرکت‌ها ساعت‌سازی گذاشته است. این قبیل ساعت‌ها که درحقیقت نوعی گجت هوشمند به‌حساب می‌آیند، معمولا ظاهری شبیه به ساعت‌های کلاسیک دارند و روی دست بسته می‌شوند؛ با این‌حال، کارهای مختلفی را می‌توان از صفحه نمایشگر لمسی آن‌ها انجام داد. ساعت‌های هوشمند عمدتا مجهز به قدم‌شمار، ثبت‌کننده‌ی علائم حیاتی، ضربان قلب و سایر اپلیکیشن‌های کاربردی هستند.

نکاتی درمورد اندازه و شکل ساعت

همان‌طور که می‌دانید اکثر ساعت‌ های مچی صفحه‌ی گردی دارند؛ با این حال می‌توان انواع دیگری از آن‌ها را هم پیدا کرد که شکلی مستطیلی، مربعی، بیضی یا حتی هشت ضلعی داشته باشند. شکل صفحه ساعت موضوع مهمی است؛ چراکه مچ دست افراد ابعاد متفاوتی دارد و به همین دلیل ممکن است ساعت درست روی دست قرار نگیرد. البته مد هم بی‌تاثیر نیست؛ مثلا پیش‌تر ساعت‌های مستطیلی بیشتر رواج داشتند اما امروزه اغلب ساعت‌ها صفحه‌ی گردی دارند.

جنس ساعت‌ و تاثیر آن در خرید شما

استفاده از فولاد ضد زنگ برای ساخت ساعت امروزه رایج‌تر از دیگر انواع فلزات بوده و ارزان، مقاوم و باارزش است؛ اما ساعت‌هایی هم وجود دارند که از تیتانیوم، طلا، پلاتین و حتی سرامیک برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. البته برندهای مختلف هم دستورالعمل خاص خود را برای ساعت‌ها دارند؛ مثلا برند رولکس از یک نوع فولاد ضد زنگ، ضد آب و مقاوم به نام ۹۰۴L استفاده می‌کند.

تیتانیوم و سرامیک بسیار سبک هستند و در برابر نفوذ آب یا خوردگی مقاومند اما احتمال شکستن آن‌ها در زمان زمین‌افتادن یا ضربه‌خوردن هم زیاد است.

لوکس‌ترین برندهای ساعت برای ساخت محصولات خود از طلا و پلاتینیوم استفاده می‌کنند. طلا که در درجات مختلف به رنگ‌های سفید، طلایی، زرد، نارنجی و صورتی دیده می‌شود، به ساعت‌‌های لوکس جهان تنوع رنگ می‌بخشد.

انواع بند ساعت مچی برای مواقع مختلف

همان‌طور که جنس انواع صفحه‌ی ساعت متفاوت است، بند ساعت نیز می تواند انواع مختلفی داشته باشد. شما در مورد بند ساعتی که می‌بندید، انتخاب‌های متنوعی دارید؛ از بند چرمی که از پوست گوساله ساخته‌شده گرفته تا بند چرمی ساخته شده از پوست تمساح؛ چرم وینتج یا حتی پلاستیکی یا فلزی. یکی از روش‌هایی که میان دوستداران ساعت رایج است، این‌که چند نوع بند مختلف را برای ساعت خود تهیه می‌کنند و آن را بنا به لباس یا موقعیت های مختلف تغییر می‌دهند.

انواع شیشه‌ی ساعت مچی

شیشه‌ی ساعت‌ها هم می‌تواند جنس متفاوتی داشته باشد. برای اینکه بتوانید از صفحه داخلی ساعت مراقبت کنید، باید یک صفحه شیشه‌ای مناسب برای حفاظت از آن داشته باشید. صفحه‌ی شیشه ساعت به سه دسته‌ی معدنی، اکریلیک و کبود یا سافییر تقسیم می‌شوند.

کریستال‌های مینرال، جزو انتخاب‌های محبوب و رایج هستند و با اینکه ضد خش‌اند اما امکان شکستن آن‌ها وجود دارد. کریستال‌های اکرلیک به‌نام پلکسی‌گلس هم شناخته می‌شوند. جنس آن‌ها به اندازه‌ی کافی محکم نیست اما درعوض‌ از نظر اقتصادی قابل تهیه‌اند. ضدضربه هم هستند و معمولا روی آن‌ها خش زیادی نمی‌افتد. کریستال کبود یا سافییر، یکی از بهترین انواع شیشه ساعت است. این نوع شیشه‌ی ساعت، از سخت‌ترین متریال‌های موجود در جهان تهیه می‌شوند و تقریبا خط و خش انداختن روی آن‌ها غیرممکن است.

منبع: دیجی استایل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مد،لباس و پوشاک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس