رییس روسا بخوانند؛ رضایت شغلی را برای کارمندان خود به ارمغان آورید


رییس روسا بخوانند؛ رضایت شغلی را برای کارمندان خود به ارمغان آورید

رضایت شغلی کارکنان در محیط کار از جمله موضوعاتی است که معمولاً به اندازه‌ای که باید مورد توجه قرار نگرفته است. برای اینکه بگوییم رضایت شغلی چیست، باید بگوییم که اگر کارمندان در محیط کار خود رضایت شغلی داشته باشند، کیفیت کارشان به طرز چشمگیری ارتقا می‌یابد و همچنین، حس تعلق و مشارکت در آن‌ها هویدا خواهد شد.

ترفندهایی بی نظیر برای افزایش رضایت شغلی کارکنان تان

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایجاد رضایت شغلی در کارمندان آنچنان دشوار نیست و تنها لازم است احساس کنند که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید و برای کارشان ارزش قائل هستید.

پس از سال‌ها تحقیق درباره مشارکت و تعلق خاطر کارمندان نسبت به سازمان و اختصاص بودجه‌های کلان توسط شرکت‌های بزرگ به منظور بهبود همین معضل، هنوز هم تغییری بزرگ در این زمینه حاصل نشده است. اما دلیل این موضوع چیست؟

امروزه بحث‌های زیادی در این خصوص مطرح شده و مقاله‌های زیادی هم در این خصوص نوشته شده است، اما می‌توان گفت با وجود تمام این‌ها، هنوز هم بیشتر کارمندان از کار خود لذت نمی‌برند و رضایت شغلی ندارند. در این خصوص باید بدانیم که ایجاد رضایت شغلی تقریباً به هیچ هزینه‌ای نیاز ندارد و بسیار آسان نیز تحقق می‌یابد. آمارهای موسسه Gallup نشان می‌دهد تنها ۱۳% کارمندان رضایت شغلی دارند.

با تلاش‌هایی که صورت گرفته، هر ساله تنها درصد بسیار پایینی بر رضایت شغلی کارمندان افزوده می‌شود. به همین دلیل، این استراتژی جوابگوی انتظارات نیست و باید رویکرد متفاوتی برای آن اتخاذ شود. مهم‌ترین موردی که در سازمان رضایت شغلی را بالا می‌برد، اعتماد است و تمام عوامل دیگر به نوعی زیرشاخه آن هستند. اگر به فردی اطمینان نداشته باشید آیا می‌توانید به او مسئولیت انجام کاری را بدهید یا در برابر او خود را انعطاف‌پذیر نشان دهید یا به او قدرت و اختیار تفویض کنید؟ به همین دلیل است که می‌گوییم اعتماد سرچشمه تمام جوانب دیگر است.

موضوع دیگری که به عنوان یک رهبر و مدیر برای افزایش رضایت شغلی کارمندان سازمان باید مدنظر قرار دهید بالا بردن هوش عاطفی خود است. با انجام این کار می‌توانید بیش از قبل با همکاران خود یکدل و مهربان باشید.

شاخص‌های رضایت شغلی کارکنان

تصور کنید شرکتی دچار فرسایش شده و مدتی است کسی در آن علاقه‌ای به انجام کارها ندارد، حتی اگرآن شرکت رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کند. نگاهی دقیق‌تر به دلایل این اتفاق ممکن است نشان دهد که کارمندان از شرایط خود ناراضی هستند یا اینکه رشد شرکت با حجم بالای کار ارتباط دارد. بهمچنین، بهره‌وری پایین می‌تواند دلیل ناراضی بودن تیم شما باشد. درک رضایت کارکنان می‌تواند به شما کمک کند تا تیم را حفظ کنید و حتی در جذی نیروی کار جدید و استخدام آنها موفق عمل کنید.

برخی از شاخص‌های مهم رضایت شغلی کارمندان عبارت‌اند از:

  • بهره‌وری کارکنان
  • درصد فرسابش شغلی میان کارکنان
  • نظرسنجی از کارکنان

نسبت به انتظارات خود واقع‌بین باشید

رییس روسا بخوانند؛ رضایت شغلی را برای کارمندان خود به ارمغان آورید

زمانی که انتظارات شما از کارمندان واقع‌بینانه نباشد، کارمندان در معرض استرس، نگرانی و ناامیدی قرار می‌گیرند و جذب نیروهای متخصص در شرکت شما سحت می‌شود. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد، ۶۰% کارمندان بر این باورند که شغل آنان عوارضی روانی بر زندگی شخصی‌شان تحمیل کرده است.

در حالی که مدام شما را به مطالعه و تحقیق درباره افزایش بهره‌وری و تکنیک‌های مدیریت زمان دعوت می‌کنیم، توصیه می‌کنیم اندکی هم به ایجاد تعادل در زندگی و کار توجه کنید. به عنوان یک رهبر، شما نباید اجازه دهید کارمندان‌تان بیش از حد کار کنند یا احساس کنند که شرکت در حال سوءاستفاده از آن‌ها است.

شما مسئول هستید که مطابق با اهداف سازمانی خود رفتار کنید. شما باید به طور مدام با اعضای تیم خود در ارتباط صادقانه و سازنده باشید، تا هر زمان انتظارات و اهداف سازمانی برای آنان غیرقابل تحمل تلقی می‌شد، آن‌ها را تغییر دهید. تمام سعی خود را برای ایجاد حس بهتر در کارمندان به کار بگیرید و تلاش کنید اهداف سازمان را با انتظارات کارکنان‌تان هماهنگ کنید تا رضایت شغلی آنان بیشتر شود و مشارکت کارمندان برای انجام کارها بیشتر شود.

از تلاش کارمندان‌تان قدردانی کنید

قدردانی از کارمندان یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند رضایت شغلی را به ارمغان آورد. برای این کار تنها لازم است که بیش از پیش همکاران خود را بشناسید.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۶۳% از کارمندان بر این باورند که به اندازه کافی از آنان تقدیر و تشکر نمی‌شود. باید گفت قدردانی و تشکر از کارمندان شانس بسیار خوبی برای مدیران است. آن‌ها می‌توانند با این کار رضایت شغلی کارمندان سخت‌کوش را افزایش دهند و آن‌ها را نسبت به سازمان خود وفادار کنند.

بر اهداف بلند مدت تمرکز کنید

تمرکز بر اهداف کوتاه مدت در کسب و کار و تلاش برای رسیدن به کامیابی‌های کوتاه مدت، نه تنها برای کسب و کار مفید نیست، بلکه به طور شگفت‌انگیزی کارمندان را بی‌انگیزه و ناامید می‌کند.

برای انگیزه‌بخشی به کارمندان باید دقیقاً همان اهداف بزرگ و بلند مدتی که در ذهن دارید را به عنوان اهداف اصلی به بقیه تیم منتقل کنید. به طور کلی، اهداف بلند مدت انرژی بیشتری به تیم داده و افراد را هیجان زده می‌کند.

از کارمندان خود بپرسید سازمان را در ۱۰ سال آینده به چه شکل می‌بینند؟ وقتی آن‌ها مشغول فکر کردن راجع به چنین سوالاتی شوند، خواهید دید که بیش از قبل خود را متعلق به سازمان دیده و رضایت شغلی‌شان نیز بیشتر می‌شود.

برای افزایش رضایت شغلی کارکنان ارتباطات خود را گسترش دهید

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ وقت به خاطر ارتباط زیاد کسی به شما خورده نخواهد گرفت. اما نبود ارتباط مطمئناً عاملی برای ناامیدی در محیط کار خواهد بود. منظور ما از این جمله این است که هر زمان گمان کردید میزان ارتباط شما کافی است بدانید که در اشتباه هستید. میزان ارتباط شما در سازمان هیچ‌‌وقت کافی نخواهد بود. پس به تلاش خود در این زمینه ادامه دهید.

سعی کنید ارتباط سالم و صادقانه را جزئی از فرهنگ سازمانی شرکت خود کنید. هرچه ارتباط شما با اعضای تیم‌‎تان بیشتر شود، آسایش آن‌ها در سازمان بیشتر شده و رضایت شغلی‌شان نیز افزایش می‌یابد.

نشان دهید که همیشه به سلامتی کارمندان‌تان اهمیت می‌دهید

اگر به کارمندان خود نشان دهید که برای آن‌ها و وضعیت سلامت‌شان اهمیت قائلید، مطمئناً رضایت شغلی آنان بیش از پیش خواهد شد. سلامتی روحی و سلامتی جسمی دو عنصری است که نشانگر وضعیت سلامتی افراد است.

اطلاعیه کارفرمایان

در کمپین جذب استعدادها، رزومه‌های دریافتی را غربال کرده و بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

سلامتی روحی معمولاً از جانب سازمان‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و سازمان‌ها باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. سعی کنید در شرکت‌تان استرس، نگرانی و ترس را از کارمندان خود دور کرده و با آن‌ها در کمال انعطاف‌پذیری برخورد کنید.

سلامتی جسمی ساده‌تر است و معمولاً راحت‌تر در ذهن کارفرمایان می‌ماند. ارائه دوره‌های ورزشی با تخفیف برای کارمندان را می‌توان از مصادیق توجه به وضعیت فیزیکی آنان دانست.

به کارمندان سازمان فرصت یادگیری بدهید

رشد و پیشرفت شخصی مهم‌ترین جنبه مشارکت و تعلق خاطر کارمندان است. زمانی که کارمندان در یک سازمان به جایی می‌رسند که دیگر چیزی برای یادگیری ندارند، سرخورده شده و احساس بدی پیدا می‌کنند. در چنین موقعیتی، آن‌ها به این فکر می‌افتند که در جایی دیگر انگیزه‌هایشان بازیابی کنند.

هر مدیر سازمان باید برنامه جامعی برای آموزش مداوم کارمندان در سازمان در نظر بگیرد. تنها در این صورت است که افراد از کار کردن در چنین سازمانی لذت خواهند برد. به عنوان مثال در نظر بگیرید اگر ماهانه مبلغی را به کارمندان خود بپردازید تا در هر حوزه مورد علاقه‌شان شروع به یادگیری کنند، اتفاق بسیار خوبی در سازمان خواهد افتاد. و آنها احساس خواهند کرد که چقدر پیشرفت و رشدشان برای سازمان مهم است. این چنین است که کارمندان در اینگونه سازمان رضایت شغلی خواهند داشت.

سعی کنید به طور مرتب به کارمندان بازخورد دهید

بازخورد دادن به طور کلی کار دشواری است و بیشتر مدیران از این کار خودداری می‌کنند. اما کارمندان بسیار به این موضوع علاقه دارند. معمولاً مدیران علاقه ندارند به کارمندان خود بازخورد منفی بدهند، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد کارمندان دوست دارند از عملکرد ضعیف‌شان نیز مطلع شوند. کارمندان آن قدر که شما احساس می‌کنید حساس نیستند، اگر بازخوردهای شما دقیق و صادقانه باشد از شما تشکر خواهند کرد.

سعی کنید حداقل ماهی یک‌بار و به صورت رو در رو نظرات خود را به کارمندانتان اعلام کنیدو ارائه بازخورد به کارمندان کمک می‌کند آنها احساس بهتری نسبت به محل کار خود داشته باشند. به کارمندان‌تان نشان دهید مشارکت آن‌ها در سازمان برایتان اهمیت بالایی دارد. با هر ابزار سنجشی که میزان مشارکت و تعلق افراد را می‌سنجید اصلاً مهم نیست؛ تنها باید این سنجش به طور مکرر انجام شود.

البته باید بدانید سنجش و اندازه‌گیری تمام کار نیست، بلکه باید رویکردی زنده و پویا داشته باشید و مدام فرهنگ سازمانی‌تان را به روز کنید تا تعلق و مشارکت همکاران مدام بیش‌تر شود. بیشتر شدن تعلق و مشارکت کارمندان در سازمان باعث می‌شود رضایت شغلی در سازمان افزایش پیدا کند.

روابط دوستانه را در محیط کار پرورش دهید

به عنوان مدیر مطمئناً نمی‌توانید روابط دوستانه را در محیط کار اجباری کنید، اما مطمئناً می‌توانید با اعمال تغییراتی در محیط کار، شرایط را برای روابط دوستانه مهیا کنید. برگزاری گردهمایی‌های ماهانه، انجام تیمی وظایف و صرف ناهار به صورت دورهمی، این روابط دوستانه در سازمان افزایش پیدا می‌کند. باید در شرکت‌تان محیطی را فراهم کنید که کارمندان بدانند، قطع کردن کار و انجام یک صحبت دوستانه با همکار فعالیتی کاملاً پذیرفته شده است. دوستی در محیط کار بسیار مهم است و یکی از وظایف شما به عنوان مدیر سازمان برقرار کردن چنین شرایطی در سازمان است.

مسیر شغلی دقیقی رسم کنید

راه بسیار قدرتمند دیگری که می‌تواند رضایت شغلی کارمندان را افزایش دهد، ترسیم آینده‌ای است که کارمندان انتظار آن را می‌کشند. اگر به کارمندان خود کمک کنید تا بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند، آن‌ها به آینده بیش از قبل امیدوار شده و به انگیزه‌شان افزوده می‌شود. هرچه بیشتر درباره آینده‌ای روشن و مسیر شغلی مشخص با کارمندان صحبت کنید، آن‌ها بیشتر از قبل رضایت شغلی خواهند داشت.

توانمندسازی کارمندان مسیری قدرتمند برای افزایش رضایت شغلی است

برای اینکه رضایت شغلی کارمندان بالاتر برود نیاز است که آن‌ها احساس کنند که بر کار خود و محیط کارشان احاطه کامل دارند. کارمندان باید بتوانند در محیط کار خود اختیار کامل داشته باشند، بتوانند قدرت کامل برای انجام کارهای خلاقانه را داشته باشند و پس از آن به کار خود افتخار کنند.

همان‌طور که دیدید این بخش هم با “اعتماد” در ارتباط است. به عنوان مدیر باید به کارمندان خود اعتماد کنید و اجازه دهید تصمیمات بزرگ را به طور مستقل بگیرند و شما تنها راهنما و مربی آنان باشید.

شما به عنوان یک مدیر چطور رضایت شغلی کارمندان را بالا می‌برید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: ایران تلنت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی