طرز تهیه لوز زعفرانی، بادامی مخصوص تبریزی با طعم لذیذ و رنگ زیاد + نکات مهم


آموزش درست کردن لوز زعفرانی به روش تبریزی در خانهطرز تهیه لوز زعفرانی بادامیلوز زعفرانی یکی از مشهورترین شیرینی‌های سنتی ایرانیه که با طعم‌های مختلف تهیه میشه. این شیرینی با استفاده از پودر بادام و زعفران درست میشه و طعم فوق‌العاده خوب و ویژه‌ای...

آموزش درست کردن لوز زعفرانی به روش تبریزی در خانه
طرز تهیه لوز زعفرانی بادامی

طرز تهیه لوز زعفرانی، بادامی مخصوص تبریزی با طعم لذیذ و رنگ زیاد + نکات مهم

لوز زعفرانی یکی از مشهورترین شیرینی‌های سنتی ایرانیه که با طعم‌های مختلف تهیه میشه. این شیرینی با استفاده از پودر بادام و زعفران درست میشه و طعم فوق‌العاده خوب و ویژه‌ای داره که با یک بار امتحان کردنش عاشقش میشید.

طرز تهیه لوز زعفرانی خیلی آسونه و مخصوصا زمانی که این شیرینی رو تو خونه طبخ می‌کنید، به خاطر استفاده از مقدار مناسب بادام و زعفران یه طعم مخصوص و درجه یک به دست میارید که به راحتی میتونید از شیرینی لوز برای مهمانی‌های مختلف استفاده کنید.

همچنین این شیرینی برای عید نوروز تهیه میشه و همه از طعم جذابی که داره به خوبی استقبال می‌کنن. اگه قصد دارید این شیرینی رو خودتون درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن لوز زعفرانی سنتی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی لوز زعفرانی مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
پودر بادام۲۵۰ گرم
پودر قند۴۰ گرم
شکر۱/۵ پیمانه
آبنصف پیمانه
پودر زعفران۱/۵ گرم
پسته خرد شدهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه لوز زعفرانی، بادامی تبریزی با طعم بی نظیر

مرحله اول (نحوه پودر کردن بادام)

طرز تهیه لوز زعفرانی رو با پودر کردن بادام شروع کنید. البته در صورتی که پودر بادام در اختیار ندارید، مراحلی که در اداه گفته میشه رو طی کنید تا به خالص‌ترین نحو، بتونید یه پودر بادام مرغوب به دست بیارید.

مرحله دوم (خیساندن بادام)

برای تهیه پودر بادام ابتدا یه مقدار مناسب آب بجوشونید و سپس بادام‌ها رو به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل آب جوش قرار بدید تا بافتشون نرم بشه و سپس از کاسه خارج کرده و آبکش کنید و به خوبی پوست همه‌ی بادام‌ها رو بگیرید.

مرحله سوم (خشک کردن بادام)

در ادامه بادام‌های پوست گرفته رو روی یه پارچه تمیز پهن کنید و اجازه بدید تا کاملا خشک بشن و سپس با استفاده از غذاساز یا میکسر، بادام‌ها رو پودر کنید. بهتره برای جلوگیری از روغن انداختن بادام، دستگاه رو با پالس‌های کوتاه برای پودر کردن بادام روشن کنید.

نکته: برای جلوگیری از روغن انداختن بادام بهتره که یه مقدار پودر قند داخل غذاساز بریزید.

مرحله چهارم (آماده سازی شربت)

روند آماده سازی مواد شیرینی لوز زعفرانی رو با انتخاب یه قابلمه مناسب ادامه داده و سپس آب و شکر رو داخلش بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا آب به جوش بیاد و کم کم شکر حل بشه و یه شربت به قوام رسیده به دست بیاد.

مرحله پنجم (دم کشیدن زعفران)

حالا وقتشه که اصلی‌ترین مزه این شیرینی رو درست کنید. پس به سراغ زعفران رفته و داخل یه لیوان بریزید و یک قاشق چای‌خوری، آب جوش به زعفران اضافه کرده و درب لیوان رو ببندید که دم بکشه و سپس دو تکه یخ به زعفران اضافه کنید تا کاملا رنگ پس بده.

مرحله ششم (مقدار غلظت شربت)

برای درست کردن لوز زعفرانی بهتره شربت تهیه شده از شکر و آب، در حدی غلظت داشته باشه که وقتی با انگش یک قطره از شربت رو جدا کنید، کاملا کش بیاد. سپس قابلمه رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا خنک بشه.

مرحله هفتم (مخلوط کردن شربت و زعفران)

شربت خنک شده رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و با استفاده از همزن برقی به مدت ۱۰ دقیقه شربت رو هم بزنید تا شکرک بزنه و به رنگ سفید در بیاد. در ادامه زعفران دم کشیده رو اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کاملا یکدست بشن.

مرحله هشتم (اضافه کردن پودر بادام)

روند پخت شیرینی لوز رو با اضافه کردن پودر بادام ادامه بدید و با یه قاشق به خوبی هم بزنید تا بافت مواد یه حالت خمیری پیدا کنه. فراموش نکنید که در صورت شل شدن خمیر، مقدار بیشتری پودر بادام اضافه کنید.

مرحله نهم (قرار دادن شیرینی داخل ظرف مناسب)

برای درست شدن شیرینی، یک ظرف مناسب و ترجیحا مستطیلی رو انتخاب کرده و داخلش رو با سلفون یا نایلون فریزر بپوشونید. سپس مواد لوز زعفرانی رو کف ظرف بریزید و با استفاده از دست همه مواد رو پخش کنید تا کل ظرف رو پوشش بده و ضخامت یکسان داشته باشه.

مرحله دهم (استراحت دادن به شیرینی)

برای طعم دادن به این شیرینی سنتی، در صورت تمایل یه مقدار پودر پسته اضافه کنید و با پشت قاشق فشار بدید تا به شیرینی بچسبه. حالا وقتشه که ظرف رو به مدت ۱۲ ساعت داخل یخچال بزارید تا کاملا آماده بشه.

مرحله یازدهم (برش زدن شیرینی)

پس از مدت زمان گفته شده بهتره که شیرینی رو از یخچال بیرون بیارید و از سلفون جدا کرده و روی ظرف مورد نظر قرار بدید و با چاقو این شیرینی مخصوص رو به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله دوازدهم (آماده شدن لوز زعفرانی)

لوز زعفرانی خوشمزه‌ای که درست کردید آماده شده و این نکته رو به یاد داشته باشید که این شیرینی، اگه در معرض هوا قرار بگیره زود خشک میشه و بهتره توی ظرف در بسته ازش نگه داری کنید.

نکات تکمیلی لوز زعفرانی مجلسی

  • ضخامت این شیرینی به سلیقه خودتون بستگی داره.
  • به جای خشک کردن بادام هم می‌تونید از خلال بادام برای پودر کردن استفاده کنید.
  • به راحتی می‌تونید به جای بادام از نارگیل یا پودر پسته برای درست کرن این شیرینی استفاده کنید.
  • بهتره بادام رو با پودر قند آسیاب کنید تا از روغن انداختنش جلوگیری بشه.
  • بسته به ضخامت شیرینی ظرف کوچیک یا بزرگ انتخاب کنید.

سخن آخر

همونطور که دستور این شیرینی رو مرور کردید، لوز زعفرانی با کمترین مواد اولیه موجود تو خونه تهیه میشه و برای درست کردنش، فقط به زمان نیاز دارید. چون این شیرینی سنتی طرز تهیه خیلی راحتی داره و بهترین مزیتش هم اینه که می‌تونید هر بار به یه طعم متفاوت و خیلی خوشمزه درستش کنید و از این تنوع لذت ببرید.

در صورتی که تجربه درست کردن شیرینی لوز تبریزی رو دارید، خوشحال میشیم با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

طرز تهیه لوز زعفرانی، بادامی مخصوص تبریزی با طعم لذیذ و رنگ زیاد + نکات مهم
5 1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول