پیوند جامعه با هنر خوشنویسی در بستر تعالیم فرهنگ رضوی


پیوند جامعه با هنر خوشنویسی در بستر تعالیم فرهنگ رضوی

غلامرضا سپهری گفت: کشور ما وارث اساتید خوشنویس برجسته ای است که آثار فراوانی با موضوع امام رضا (ع) خلق کرده اند و برگزاری جشنواره رضوی فرصتی را برای شناساندن این افراد فراهم کرده است.

غلامرضا سپهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره ملی خوشنویسی رضوی توسط بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران اظهار کرد: اوایل انقلاب تعداد اساتید خوشنویسی در کشور به ۱۱ نفر می‌رسید اما امروز ۳۰۰ استاد خوشنویس در کشور داریم که متوسل شدن آنها به خاندان اهل بیت (ع) حس و حال خوش نوشتن را در آنان بیشتر می‌کند، لذا همه خوشنویسان ما در میان آثار خود به موضوع اهل بیت (ع) و به ویژه موضوع رضوی پرداخته اند.

وی افزود: جشنواره امسال خوشنویسی رضوی در پنج بخش نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و اقلام سته برگزار می‌شود و با توجه به زیبایی‌شناسی و پیشینه ارزشمند تاریخی خطوط به کار رفته در اماکن مختلف حرم رضوی و به منظور حفظ و اشاعه میراث فرهنگی و دینی به خصوص در حوزه‌های رضوی و همچنین احیای شیوه‌ها، شاخه‌ها و مهارت‌های کهن هنر خوشنویسی و شناساندن هر چه بیشتر آنها به علاقه‌مندان و هنرمندان نسل جدید، دبیرخانه نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی دو اولویت موضوعی را مدنظر قرار داده است.

وی افزود: بازنگاری خطوط اصیل و ارزشمند مندرج در تمام ابنیه، کتیبه‌ها، کاشی‌ها، مناره‌ها، گنبد و… موجود در بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) و نگارش و کتابت عبارات و مضامین موضوعات جشنواره در قالب اقلام سته از جمله این موارد اولویت دار است.

دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی تصریح کرد: تلاش برای ارتقا پیوند دیداری جامعه با هنر ناب ایرانی اسلامی خوشنویسی در بستر تعالیم فرهنگ رضوی، توجه به زیبایی‌شناسی خوشنویسی مبتنی بر مفاهیم و معرفت رضوی و به کارگیری هنر اصیل خوشنویسی به عنوان یکی از ابزار تأثیرگذار در توسعه فرهنگ دینی و رضوی از اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: احادیث و روایات حضرت امام رضا (ع)، سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و سیره نبوی و اهل بیت (ع) در کلام امام رضا (ع)، آثار ادبی فاخر مرتبط با حضرت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی، روایت‌های معصومین (ع) درباره حضرت امام رضا (ع) و فرمایش‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره حضرت ثامن‌الحجج (ع) و حوزه‌های مختلف فرهنگ رضوی از موضوعاتی است که در این جشنواره به آن پرداخته می‌شود.

سپهری در ادامه به انتشار فرخوان این دوره از جشنواره گفت: ۳۶۰ مرکز فعال خوشنویسی در سراسر کشور و ۲۰ شعبه در خارج از کشور داریم که به تمامی این شعب اطلاع رسانی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: کشور ما وارث اساتید خوشنویس برجسته ای است که آثار فراوانی با موضوع امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خلق کرده اند و برگزاری جشنواره رضوی فرصتی را برای شناساندن این افراد فراهم کرده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی در خصوص ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: داوری آثار در دو مرحله انجام می‌شود و در زمان برگزاری اختتامیه به رتبه اول این دوره از جشنواره تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی به رتبه دوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و به رتبه سوم لوح تقدیر و مبلغ ۸۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

دبیر نوزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی در پایان خاطرنشان کرد: علاقه مندان جهت اطلاع از فراخوان و ثبت نام در جشنواره می‌توانند به تارنمای شمس توس به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی