نیازمند حرکت جهادی مساجد برای اقامه نماز هستیم/ مساجد نماز صبح را جدی‌تر بگیرند


نیازمند حرکت جهادی مساجد برای اقامه نماز هستیم/ مساجد نماز صبح را جدی‌تر بگیرند

حجت‌الاسلام ابراهیمی با تاکید بر اینکه نیازمند حرکت جهادی برای ترویج فرهنگ نماز با همراهی مساجد، مدارس و خانواده‌ها هستیم، گفت: عدم اقامه نماز صبح در اکثر مساجد و نبود امام جماعت ثابت در برخی مساجد مایه تاسف است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده» ششم بهمن ماه از سوی ستاد اقامه نماز برگزار می شود که در برخی از محورهای آن به موضوع مسجد اشاره شده است. خبرنگار ما در گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین ابراهیمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس اسبق مرکز رسیدگی به امور مساجد به بررسی نقش مساجد در ترویج فرهنگ اقامه نماز در میان مردم پرداخته است که مشروح این گفت و گو در ادامه می آید:

مسئولان و دستگاه های مختلف در ترویج فرهنگ نماز چه نقش و رسالتی دارند؟

درباره اهمیت نماز سخنان بسیار وجود دارد و ده ها آیه و حدیث و روایت می توان عنوان کرد و در این میان توجه به مضمون حدیث مشهور از امام باقر (ع) بسیار مهم است: «إِنَّ أَوَّلَ مَا یُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا؛ نخستین چیزى که از بنده بازخواست می‌شود، نماز است. پس اگر پذیرفته شد، بقیّه‏[ى اعمال‏] هم پذیرفته می‌شود.» اگر هر کدام از ما اهمیت این روایت را درک کنیم، آنگاه به جایگاه والای نماز پی می بریم و دیگر به خود اجازه نمی دهیم نسبت به نماز بی تفاوت باشیم. هر قدر نماز را جدی تر دنبال کنیم و پیگیر اقامه آن در کشور باشیم از میزان آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی و فسادهای اقتصادی کاسته می شود. وقتی چنین نگاهی درباره اهمیت نماز در کشور همه‌گیر شود حتما همه مردم و مسئولان برای ترویج آن تلاش می کنند.

باور یقینی به این حدیث و نقش نماز در فضای مدیریتی جامعه چقدر مشهود است؟

حضرت امام خمینی (ره) بسیار به موضوع اقامه نماز توجه داشتند و کسی به یاد ندارد حتی یک جلسه را که در آن وقت نماز اول وقت رسیده باشد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی سخنان خود را ادامه داده باشند و دستور به اتمام جلسه نداده باشند! مقام معظم رهبری نیز همچون امام خمینی (ره) بسیار مقید به اقامه نماز به ویژه در اول وقت هستند. بسیاری دیگر از مسئولان در رده های و مراتب دیگر نیز بسیار نسبت به اقامه نماز توجه دارند و میزان تقید مردم به نماز نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بیشتر شده است و الحمدالله در همه ادارات و دستگاه ها نمازخانه و بعضا مسجد دایر شده است. این توسعه کمّی باید تداوم یابد تا هیچ نقطه ای در کشور پیدا نشود که در آن مسجد یا نمازخانه نباشد. البته به موازات این حرکت، باید ارتقای کیفی اقامه نماز نیز دنبال شود.

کیفیت اقامه نماز در فضای ادارات و سازمان ها چطور باید باشد که به ترویج فرهنگ این فریضه کمک کند؟

سطح کمی و کیفی اقامه نماز در ادارات خوب است و قطعا هیچگونه قابل مقایسه با قبل از سال های یپروزی انقلاب اسلامی نیست. البته چند نکته ای وجود دارد که البته برای بنده بیان آنها سخت نیز است. نکته اول آنکه برخی از مسئولان و مدیران وقتی صدای اذان را می شنوند جلسه را تمام نمی کنند و گاهی تا سی چهل دقیقه پس از اذان، به سخنرانی و جلسات ادامه می دهند. در حالی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیار مقید به نماز اول وقت بودند و هستند. نکته بعدی در جانمایی برخی از نمازخانه ها در ادارات و دستگاه ها است که اصلا شایسته و زیبنده نظام اسلامی نیست. مسئولان باید بهترین و سهل الوصول ترین مکان را برای نمازخانه ها اختصاص دهند. نکته بعدی اینکه لزومی ندارد نماز جماعت در دستگاه ها و ادارات به ویژه در مراکزی که مراجعه کنندگان زیادی دارند و کار مراجعان، خیلی فوری و ضروری است،طول بکشد. مهم اقامه نماز است البته بهتر است که نوافل و تعقیبات نماز نیز جدی گرفته شود، ولی در جایی که مردم معطل می شوند نباید اقامه نماز طول بکشد.

برخی از کارشناسان حوزه نماز درباره کاهش میزان اقامه نماز در میان مردم به ویژه نسل جوان سخنانی مطرح می کنند، مساجد چه نقشی در رفع این معضل و توسعه فرهنگ اقامه نماز در کشور دارند؟

کیفیت و کمیت اقامه نماز در مساجد بسیار متغیر است به طوری که میزان حضور مردم در بسیاری از مساجد قابل توجه و در برخی از مساجد نیز کمرنگ و کم شمار است. همه مساجد باید شیوه های تبلیغ فرهنگ اقامه نماز را با تنوع اجرا کنند تا همه مردم اهل نماز و به ویژه نماز اول وقت شوند. البته درباره مساجد باید تاسف خورد که چرا برخی از مساجد هنوز امام جماعت ثابت ندارند و برخی از مساجد اصلا امام جماعت ندارند.

همچنین ناراحت کننده است که بسیاری از مساجد نماز صبح را به جماعت اقامه نمی کنند و اکثر مساجد وقت نماز صبح بسته هستند، مساجد باید نماز صبح را جدی‌تر بگیرند. همانطور که در محورهای اجلاس سراسری نماز آمده است باید از همه ظرفیت ها همچون فضای مجازی و زیبایی شناسی در ترویج فرهنگ اقامه نماز استفاده کرد. دشمن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به مرکز مبارزه با دین و انقلاب اسلامی تبدیل کرده است بنابراین ما هم باید در مقابل در همین فضا به مقابله با دشمن و ترویج و نشر معارف دینی از جمله نماز بپردازیم.

نقش اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را در ترویج فرهنگ اقامه نماز چگونه ارزیابی می کنید؟

کار بسیار خوبی که به همت روحانیون در دو سه دهه پیش آغاز شد همین پیوند میان مدارس و مساجد است. اگر این پیوند قوی تر و محکم تر شود قطعا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اقامه نماز خواهیم بود. مساجد باید فرصت حضور خانوادگی دانش آموزان را در نماز جماعت فراهم کنند؛ حرکت جهادی در کشور برای ترویج فرهنگ اقامه نماز ضروری است و برای تحقق این حرکت بزرگ باید مساجد و مدارس و خانواده ها به میدان بیایند.

در حوزه ترویج فرهنگ اقامه نماز اموری باید از سوی ائمه جماعات مساجد، خطبا، ذاکران اهل بیت (ع)، مدیران مدارس و والدین و مسئولان رعایت شود، نخست آنکه اصل اقامه نماز خیلی مهم است، یعنی اینکه مردم به اقامه نمازهای یومیه تشویق شوند، ثانیا اقامه نماز موجب تقویت بصیرت دینی و ارتقای سبک زندگی در مردم شود، ثالثا نماز را باید با روش های مختلف در سطح جامعه تبلیغ کرد و مهم ترین نقش و وظیفه را والدین دارند و بعد از آنها مدیران و دبیران مدارس موثر هستند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس