طرز تهیه قطاب یزدی ترد و خوشمزه خانگی به روش سنتی با طعم بی نظیر + نکات مهم


آموزش درست کردن قطاب یزدی خانگی با ماستطرز تهیه قطاب یزدیقطاب یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی که خواستگاهش به استان یزد برمی‌گرده و قدمت تاریخی زیادی داره. این شیرینی مخصوص، از یه لایه بیرونی تشکیل شده که داخلش با مغزهای مختلف و خیلی خوشمزه پر میشه،...

آموزش درست کردن قطاب یزدی خانگی با ماست
طرز تهیه قطاب یزدی

طرز تهیه قطاب یزدی ترد و خوشمزه خانگی به روش سنتی با طعم بی نظیر + نکات مهم

قطاب یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی که خواستگاهش به استان یزد برمی‌گرده و قدمت تاریخی زیادی داره. این شیرینی مخصوص، از یه لایه بیرونی تشکیل شده که داخلش با مغزهای مختلف و خیلی خوشمزه پر میشه، و عطر طعم مخصوصش هر کسی رو مجذوب خودش می‌کنه.

طرز تهیه قطاب یزدی نیاز به رعایت اصول پخت داره که بتونید به طعم اصیل و خوشمزه‌ای که داره برسید. اما بهتره بدونید که پختن قطاب دردسر زیادی نداره و موقع آماده سازی مواد میانی، هم نشینی مزه‌های مختلف ایرانی خونه رو با عطر بوی خاصی که داره پر می‌کنه.

اگه قصد دارید که برای یه عصرانه دوستانه یه شیرینی خوشمزه درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن قطاب یزدی سنتی با طعم بی نظیر رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی

مواد لازم برای ۴ نفر
کره۵۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
ماست پر چرب۴ قاشق غذا خوری
آرد۱ پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
پودر قندبه میزان لازم
مواد لازم میانی
مغز گردونصف پیمانه
پودر قند۲ قاشق غذا خوری
پودر دارچیننصف قاشق چای خوری
پودر هلنصف قاشق چای خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه قطاب مخصوص یزدی

مرحله اول (کره رو از یخچال بیرون بزارید)

طرز تهیه قطاب یزدی رو با بیرون آوردن کره از یخچال شروع کنید. برای این که به خوبی کره نرم و آماده برای مخلوط شدن بشه، بهتره اجازه بدید تا کاملا با دمای محیط هماهنگ بشه و سپس داخل یه کاسه مناسب و جادار بریزید.

مرحله دوم (جدا کردن زرده تخم مرغ)

در ادامه زرده تخم مرغ رو جدا کنید و داخل کاسه بریزید و با یه همزن دستی به خوبی مواد رو هم بزنید تا با هم یکدست بشن. حالا به مقدار گفته شده ماست اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یه مایه لطیف با بافت نرم به دست بیاد.

مرحله سوم (مخلوط کردن آرد و بکینگ پودر)

روند پخت قطاب یزدی رو با مخلوط کردن آرد و بکینگ‌پودر ادامه داده و سپس ۳ مرتبه الک کنید تا بافت آرد کاملا یکدست و نرم بشه و در آخر، این مخلوط رو به صورت کم کم داخل کاسه حاوی مواد اضافه کنید و هربار به خوبی با لیسک هم بزنید.

مرحله چهارم (مقدار چسبندگی خمیر)

بهتره خمیر به دست اومده رو در حدی مخلوط کنید که هم صاف و یکدست بشه، و هم این که نباید به دستتون بچسبه. در ادامه با نوک انگشت‌هاتون خمیر رو یه مقدار هم بزنید تا کاملا جمع بشه.

نکته: در صورت چسبیدن خمیر به دست، یه مقدار کم آرد اضافه کنید و به خوبی ورز بدید.

مرحله پنجم (استراحت دادن به خمیر قطاب)

حالا وقتشه که بزارید خمیر استراحت کنه و برای این کار، روی کاسه رو با سلفون یا نایلون فریزر بپوشونید و اجازه بدید به مدت ۲۰ دقیقه تو دمای محیط بمونه، تا بافت خمیر خودش رو بگیره و برای پخت آماده بشه.

مرحله ششم (خرد کردن مغز گردو با غذاساز)

برای آماده سازی مواد میانی قطاب، غذاساز رو آماده کنید و مغز گردو رو به اندازه گفته شده داخلش بریزید و به خوبی اجازه بدید تا پودر بشه. در ادامه یه کاسه انتخاب کنید و پودر گردو، پودر هل و دارچین رو هم داخل کاسه بریزید و هم بزنید.

مرحله هفتم (اضافه کردن گلا و پودر قند)

پودر قند رو به کاسه اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا همه‌ی پودرها با هم مخلوط بشن. حالا وقتشه که گلاب رو هم داخل کاسه بریزید تا یه حالت خمیری به دست بیاد.

نکته: در صورتی که می‌خواید مواد میانی به صورت پودر داخل قطاب قرار بگیره، گلاب رو حذف کنید.

مرحله هشتم (روشن کردن فر)

برای درست کردن قطاب یزدی مخصوص، قبل از ادامه دادن کار، فر رو با دمای ۱۷۰ درجه بزارید تا گرم بشه. در ادامه‌ی کار، خمیر استراحت کرده رو کنار دستتون بزارید و به اندازه گردو از خمیر بردارید و کاملا پهن کنید.

مرحله نهم (نحوه شکل دادن به خمیر)

به اندازه یک قاشق چای خوری از مواد میانی رو داخل خمیر بریزید و سپس خمیر رو جمع کنید و با دست به شکل گرد در بیارید. تمام خمیر رو به همین صورت با مواد میانی پر کرده و سپس با یه کاغذ روغنی سینی فر رو بپوشونید و خمیرها رو با فاصله روی سینی بچینید.

مرحله دهم (پختن قطاب)

برای پختن قطاب، سینی حاوی خمیرهای گرد شده رو طبقه وسط فر بزارید و حدود ۲۰ الی ۲۵ دقیقه زمان بدید و زمانی که اطراف قطاب‌ها طلایی شد، سینی رو از فر بیرون بیارید و اجازه بدید تا کاملا خنک بشن.

مرحله یازدهم (آماده شدن قطاب)

قطاب یزدی خوشمزه‌ای که پختید آماده شده و بهتره از روی سینی بردارید و هرکدوم رو داخل پودر قند قرار داده و سپس روی ظرف مورد نظر بچینید و با پودر پسته نوش جان کنید.

سخن آخر

دنیایی شیرینی‌ها از همنشینی طعم های دلپذیر و مختلفی تشکیل شده و هرنوع شیرینی، با توجه به نحوه تشکیل شدنش عطر بوی مخصوص خودش رو توی فضا پخش می‌کنه و همین دلیل باعث میشه که هنگام پختن شیرینی‌ها، شور نشاط بی انداه‌ای رو تجربه کنید و بهترین مزیتش هم اینه که از مواد اولیه‌ای که انتخاب می‌کنید و به دست خودتون درست میشه.

قطاب هم یکی از شیرینی‌های بسیار سالم و مقوی سنتیه که نه تنها استان یزد، بلکه تو همه‌ی شهرها به شیوه‌ها و طعم‌های مختلف و جذاب پخته میشه و برای درست کردنش فقط کافیه با اصول پخت گام به گام پیش برید. در صورتی که تجربه درست کردن قطاب رو دارید خوشحال می‌شیم که با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

طرز تهیه قطاب یزدی ترد و خوشمزه خانگی به روش سنتی با طعم بی نظیر + نکات مهم
5 1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر