مرغ سوخاری، خوشمزه اما خطرناک


مرغ سوخاری، خوشمزه اما خطرناک

پارسینه: مرغ سوخاری یکی از خوشمزه های فست فودی است که طرفداران زیادی دارد

مرغ سوخاری، خوشمزه اما خطرناک

مرغ سوخاری غذایی پر از روغن است در حالی که متخصصان تغذیه عقیده دارندکاهش مصرف روغن جهت پیشگیری از ابتلا به چاقی و بیماری‌های متابولیکی ضروری است. مرغ‌های سوخاری به دلیل اینکه با پوست سرخ می‌شوند حاوی چربی زیادی بوده و برخی از مراکز فست فودی علاوه بر این مسئله برای خوشمزده شدن بیشتر مرغ‌های سوخاری مقداری روغن به آن تزریق می‌کنند.

آکریل آمید یک ترکیب سرطان زا است که، در اثر سوختن و برشته شدن ماده سوخاری در حرارت بالا ایجاد می‌شود و در هنگام ورود آن به بدن بر روی سلول‌ها و ساختار ژنی افرادی که مواد برشته و سوخاری زیادی مصرف می‌کنند، اثر منفی می‌گذارد.

این مواد برشته سبب بروز سرطان، تضعیف سیستم ایمنی و عصبی بدن، بروز انواع عفونت داخلی، تغییر در رفتار، اختلال در هوشیاری، ضعف و بدحالی، تحریک پذیری و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، همچنین دیابت می‌شود.

بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد که سرخ کردن داخل ماهی‌تابه یا کباب کردن به گونه‌ای که باعث سوختگی سطح گوشت شود هم می‌تواند میزان زیادی از این ترکیب‌ها را به وجود بیاورد در حالی که روش‌هایی مانند پختن معمولی با درجه حرارت کم هیچ گاه چنین مشکلی ایجاد نمی‌کند.


راه خوردن مرغ سوخاری چیست؟

مرغ سوخاری، خوشمزه اما خطرناک
تنها راه برای خوردن مرغ سوخاری آن هم به طور کنترل شده استفاده از فیبر‌ها است که باعث کاهش حذف ترکیب‌های سرطان‌زای موجود در غذا‌ها می‌شود، بنابراین مصرف میوه و سبزی و ادویه‌ها می‌تواند در کاهش میزان اثر این ترکیب‌ها بر بدن تاثیر زیادی داشته باشد؛ مثل استفاده از آب هویج، آبلیمو، آب گریپ فروت، آب پرتقال. به طور کلی میوه‌هایی با ویتامین C بیشتر، بیشترین اثر ضدسرطانی را دارند. آبمیوه‌های تازه، ویتامین C یا ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند و بیشتر می‌توانند اثر سوء مواد مضر را در بدن کم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ