تفاوت مانور نظامی اخیر اسرائیل و امریکا با مانور‌های پیشین چیست؟


تفاوت مانور نظامی اخیر اسرائیل و امریکا با مانور‌های پیشین چیست؟

در مقایسه با مانور‌های پیشین در مانور اخیر اسرائیل و امریکا با نام "درخت بلوط" حدود ۶۴۰۰ پرسنل امریکایی و ۱۰۰۰ پرسنل اسرائیلی شرکت داشته اند.

فرارو- اسرائیل و امریکا در هفته جاری مانور نظامی مشترک نیرو‌های هوایی را آغاز کردند. این مانور به دلیل تعداد زیاد ناو‌ها و هواپیما‌های مشارکت کننده در آن جالب توجه است.

به گزارش فرارو، جروزالم پست نوشت: به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا در این مانور ۱۴۰ هواپیما از جمله اف -۳۵، بی – ۵۲، اف -۱۶، اف -۱۵، AC-۱۳۰ و AH-۶۴s حضور دارند. هم چنین، در این مانور ۱۲ ناو جنگی، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا و سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه حضور دارند.

در حالی که بی - ۵۲ یک پلتفرم قدیمی محسوب می‌شود سایت دفاعی "دیفنس نیوز" در اوایل ماه جاری با انتشار مقاله‌ای اشاره کرد:" رولز رویس و بوئینگ در حال کار بر روی ارتقای عمده برای ناوگان خدماتی از جمله ۷۶ فروند هواپیمای جت بمب افکن راهبردی بی - ۵۲ استراتوفورترس از دوران جنگ سرد هستند که آن هواپیما‌ها را به مجموعه تازه‌ای از موتور F۱۳۰ مجهز خواهد کرد و تا دهه ۲۰۵۰ میلادی در کنار دست کم ۱۰۰ فروند بی - ۲۱ به پرواز در خواهند آمد.

این گزارش هم چنین خاطر نشان می‌کند که نگهداشتن این ناوگان بمب افکن‌های عظیم در پرواز آسان نیست. این هواپیما از دهه ۱۹۶۰ میلادی در ناوگان هوایی بوده است. با این وجود، ایالات متحده اغلب بی - ۵۲ را به عنوان نوعی نمایش قدرت و نفوذ به ماموریت‌های دوربرد اعزام می‌کند. ایالات متحده در ماه دسامبر نیز هواپیما‌های بی - ۵۲ و اف -۲۲ خود را برای مانور مشترک با کره جنوبی اعزام کرده بود.

در آگوست سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ پرسنل از ایالات متحده، اندونزی، استرالیا، ژاپن و سنگاپور برای اجرای مانوری به نام سپر سوپر گارودا در جزایر سوماترا گردهم آمدند و گزارش‌ها نشان می‌دهند که بزرگترین مانور از زمان آغاز آن در سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو بوده است.

به گزارش شبکه خبری "ان بی سی" در مقایسه با مانور‌های پیشین در مانور اخیر اسرائیل و امریکا با نام "درخت بلوط" حدود ۶۴۰۰ پرسنل امریکایی و ۱۰۰۰ پرسنل اسرائیلی شرکت داشته اند.

با این وجود، هر دو مانور پیش‌تر ذکر شده از بزرگترین مانور‌های دریایی جهان که ریمپک نام دارد کوچک‌تر هستند. آن مانور در ژوئن گذشته برگزار شد و ۲۶ کشور با ۲۵ هزار نفر پرسنل و ۴ زیردریایی، نیروی زمینی ۹ کشور و ۱۷۰ هواپیما را شامل می‌شد. در خاورمیانه بزرگترین مانور دریایی برگزار شده IMX بوده است. در سال ۲۰۲۲ میلادی آن مانور ۱۸ روز به طول انجامید و ۹ هزار پرسنل و ۵۰ ناو در آن حضور داشتند.

هم چنین، در آن مانور تعداد زیادی سامانه‌های پهپادی از جمله پهپاد‌های دریایی و انواع دیگری از پهپاد‌ها مشارکت نمودند. هم چنین، در مانور Cutlass Express در سال گذشته میلادی نیز ۹۰ سامانه پهپادی حضور داشتند.

این بزرگترین مانور مشترک برگزار شده توسط اسرائیل و ایالات متحده بوده است. از نظر هواپیما‌های شرکت کننده نیز مانوری بزرگی بوده، اما از نظر تعداد ناو‌ها نمی‌توان چنین ادعایی را مطرح کرد. با این وجود، آشکار است که اسرائیل یک قدرت بزرگ دریایی محسوب نمی‌شود در نتیجه، انتظار می‌رفت که تعداد ناو‌های حاضر در مانور نیز بسیار زیاد نباشند.

اسرائیل در چه مانور‌های دیگری شرکت کرده است؟

اسرائیل در مانور‌های دیگری از جمله "نوبل دینا" و مانوری در سال گذشته در دریای سرخ شرکت کرده است. اسرائیل هم چنین هر دو سال یک بار میزبان یک مانور بزرگ نیروی هوایی با نام "پرچم آبی" است. در سال ۲۰۱۷ میلادی در آن مانور حدود ۷۰ هواپیما از نیمی از کشور‌ها از جمله جنگنده‌های میراژ فرانسوی، تورنادو ایتالیایی و اف - ۱۶ اسرائیلی و امریکایی مشارکت داشتند. اسرائیل هم چنین در تعدادی از مانور‌های اخیر خود جنگنده‌های اف - ۳۵ را نیز به کار گرفته است از جمله در مانور مشترک با ایتالیا در ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی، در مانور پرچم آبی در سال ۲۰۲۱ میلادی و در مانور ترای لایتنینگ با مشارکت ایالات متحده و بریتانیا در سال ۲۰۲۱ میلادی. اما مقیاس و ابعاد آن بسیار کوچک‌تر از مانور اخیر "درخت بلوط" بود.

برای مثال، کشور‌های ناتو پنج ناو هواپیمابر را برای یک رزمایش عظیم در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی گرد هم آوردند که هزاران ملوان در آن شرکت داشتند. اسرائیل که اخیرا ناوچه‌های جدید ساعر - ۶ را خریداری کرده در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. با این وجود، از نظر هواپیما‌های به کار رفته در مانور "درخت بلوط" آن مانور بزرگتر از مانور‌های پیشین بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین