اصفهان سالانه 7 میلیون اصله نهال می‌کارد


اصفهان سالانه 7 میلیون اصله نهال می‌کارد

اصفهان-معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: این استان در طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در مدت ۴سال با مشارکت ارگان‌ها سالانه ۷میلیون اصله درخت با نیاز آبی کم می‌کارد.

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و مورد تایید رئیس جمهوری است، اظهار داشت: متولی این طرح بزرگ سازمان منابع طبیعی کشور است و با مشارکت سایر ارگان‌ها اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به استانداری‌ها برای همکاری با سازمان منابع طبیعی ابلاغ می‌شود، خاطرنشان کرد: در مواد ۲۲، ۲۴ و ۲۷ قانون هوای پاک به صراحت تاکید شده که در کشور باید نهال کاری شود.‌

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۲ قانون هوای پاک شهرداری‌های دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت موظف هستند سرانه فضای سبز را افزایش دهند، افزود: براساس ماده ۲۴ این قانون نیز منابع طبیعی در راستای جلوگیری از بیابان زایی و کنترل گردوغبار موظف است طی ۱۰ سال از زمان تصویب این قانون ۳۰۰ هزار هکتار عملیات نهال کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۲۷ قانون هوای پاک موظف هستیم کمربند سبز در اطراف جاده‌ها و مناطق بیابانی ایجاد کنیم، اضافه کرد: وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌ای آب مورد نیاز را از محل تخصیص پساب تامین می‌کند.

نریمانی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی در طرح نهضت تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال باید ۳۰۰ میلیون اصله نهال تولید کرده و بکارد، افزود: مابقی با مشارکت سایر ارگان‌ها از جمله شهرداری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت، پادگان‌های نظامی و شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

گونه‌های با نیاز آبی کم در اصفهان کاشته می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه گونه‌ها بر اساس اقلیم هر منطقه کاشته می‌شود، اضافه کرد: در مناطق بیابانی استان اصفهان گونه‌های با نیاز آبی کم چون تاغ و آتری‌پلکس و شورگز و در مناطق سردسیر استان اسکوپاریا یا بادامک کاشته خواهد شد.

نریمانی اظهار داشت: استان اصفهان در نهضت ملی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی چهار سال کاشت سالانه هفت میلیون اصله نهال از گونه‌های کم آب بر را با مشارکت سایر ارگان‌ها هدف‌گذاری کرده است.

کاشت ۲.۵ میلیون اصله نهال در اصفهان تا پایان سال جاری

وی اضافه کرد: همچنین تا پایان امسال ۲ و نیم میلیون اصله نهال در قالب این طرح در استان اصفهان خواهیم کاشت.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون اعتباری برای این طرح تخصیص داده نشده، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال گنجاندن ردیف اعتباری برای این طرح است؛ البته در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و در سال های آینده با اولویت مشارکت ادامه خواهد یافت.

کاشت ۲۸۰ هزار اصله نهال در قالب طرح زراعت چوب

نریمانی خاطرنشان کرد: در بخشی از این طرح باید ۲۰۰ میلیون اصله نهال نیز در قالب زراعت چوب کاشته شود زیرا زراعت چوب جز ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی، مزیت‌های اقتصادی دارد و سبب خودکفایی در تولید چوب، قطع واردات چوب و حفظ جنگل‌ها می‌شود.

وی افزود: منابع طبیعی استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ متعهد شده در سطح ۲۴۰ هکتار در شهرستان‌های کاشان و تیران و کرون، ۲۸۰ هزار اصله نهال از گونه‌های با نیاز آبی کم را در قالب طرح زراعت چوب تا پایان اسفندماه امسال بکارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟