دلیل از بین رفتن فرصت شغلی تورلیدرها چیست؟


دلیل از بین رفتن فرصت شغلی تورلیدرها چیست؟

یک کارشناس گردشگری گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکلات راهنمایان گردشگری از دست رفتن فرصت شغلی به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی است که می توانست ارتباطات را به ویژه با گردشگران خارجی حفظ کند.

یک کارشناس گردشگری گفت: در حال حاضر مهم ترین مشکلات راهنمایان گردشگری از دست رفتن فرصت شغلی به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی است که می توانست ارتباطات را به ویژه با گردشگران خارجی حفظ کند.

به گزارش «دنیای سفر» رضا رضوانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: راهنمایان گردشگری عموما بر روی ۳ دسته متمرکزاند یا راهنمایان تورهای داخلی هستند یا راهنمایان تورهای ورودی یا خارجی هایی که به ایران می آمدند و به زبان های مختلف انگلیسی، اسپانیایی، ترکی، عربی و آلمانی تسلط دارند و یا اینکه راهنمایانی هستند که تورهای ایرانی را به خارج از کشور می فرستند.

وی افزود: بسیاری از راهنمایان گردشگری به دلیل افزایش قیمت ارز روی بخش خروجی، شغل خود را در ۴ تا ۵ سال گذشته از دست دادند. همچنین در بخش ورودی نیز مشکلات متعددی از جمله کرونا، تنش های سیاسی و تحریم ها را شاهد بودیم که این موارد به مشکلات راهنمایان گردشگری افزوده است. به دلیل موارد گفته شده و چهره ای که از ایران به صورت مخدوش توسط جهان ساخته شد تورهای ورودی به کشور به شدت کاهش پیدا کرد.

گردشگری با مشکلاتی که تورلیدرها با آن مواجه هستند میسر نمی شود

این کارشناس گردشگری بیان کرد: اتفاقات گفته شده باعث شد بسیاری از راهنمایان شغل خود را از دست داده و تورهای داخلی نیز تحت تاثیر قرار گیرند. در نهایت باید گفت که صنعت گردشگری در کشور ما با مواردی که با آن مواجه هستیم میسر نمی شود. در کنار این موارد فعالیت تورهای غیرمجاز و افرادی که تورهای ترکیبی را مدیریت می کنند به شدت بر راهنمایان گردشگری فشار آورده است.

رضوانی اضافه کرد: در مقابل افرادی که برای دریافت کارت راهنمای گردشگری آزمون داده اند افراد زیادی هستند که بدون مجوز و غیر رسمی فعالیت می کنند و با توجه به فضایی که ترسیم می کنند می توانند جونان زیادی را جذب کنند، به عبارتی از پاشنه آشیل جوانان برای برگزاری تورها استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت گردشگری کشور اسفناک است و نمی توان اسم آن را صنعت گردشگری گذاشت. همیشه فصل تابستان زمان مناسبی برای رونق این شغل بود که ناآرامی های شهریور ماه و رسانه ای شدن آن به شدت گردشگری را تحت تاثیر قرار داد.

این راهنمای گردشگری در خصوص مهاجرت تورلیدرها تصریح کرد: راهنمایانی که در زبان های مختلف مهارت داشتند به دیگر کشورها مهاجرت کردند و تعداد دیگری که به صورت نیمه وقت در این شغل حضور داشتند با توجه به شرایط پیش آمده شغل نیمه وقت آن ها تبدیل به صفر شده است. این در صورتی است که راهنمایان گردشگری سفیرانی هستند در خط مقدم مواجهه با گردشگران که فرهنگ یک کشور را به گردشگران خارجی معرفی می کنند.

رضوانی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر راهنمایان گردشگری برای جذب گردشگران از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می کردند، در حال حاضر که تبادلات اینترنتی کاهش پیدا کرده و دسترسی به شبکه های اجتماعی کمتر شده، آسیب های جبران ناپذیری به صنف راهنمایان گردشگری وارد شده است.

وی در خصوص مشکلات تورلیدرها در این دوران اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات راهنمایان گردشگری از دست رفتن فرصت شغلی به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی است که می توانست ارتباطات را به ویژه با گردشگران خارجی حفظ کند.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ادامه داد: همچنین عدم اتصال به بانک جهانی مانع بزرگ دیگری برای حضور گردشگران به کشور است؛ اینکه گردشگران نمی توانند مسیر کارت یا ویزا کارت داشته باشند مانعی دیگر است و همین موانع باعث می شود برخی از گردشگران چنین مقصدی را برای سفر انتخاب نکنند که این عدم انتخاب در نهایت مشکلات زیاد دیگری برای تورلیدرها به همراه خواهد داشت.

رضوانی با بیان اینکه تورلیدرها از سمت دولت حمایت نمی شوند، تصریح کرد: دولت وام هایی را به تورلیدرها اعطا کرد اما متاسفانه با گسترش کرونا شرایط به سمتی رفت که فضای کاری برای این افراد مهیا نشد. به عنوان یک راهنمای گردشگری نیز نمی توانم پیشنهادی برای بهتر شدن شرایط مطرح کنم، چراکه در کشور ما سیاست گذاری های کلان به شدت در بخش هایی از گردشگری تاثیرگذار هستند و تغییر این موارد از کنترل امثال من خارج است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی