زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوا


مجموعه اینستالیشنی به نام «سلول‌ها» از لوییز بورژوا، که نه در یک نمایش واحد، بلکه در چند نوبت مختلف طی ۱۰ سال به نمایش درآمدند

لوییز بورژوا، دقیقا نه آن‌قدرها لوییز بود و نه آن‌قدرها بورژوا! پدرش اسم او را لوییز گذاشته بود، چون دلش می‌خواست پسری داشته باشد که وارث ثروت و منش بورژوایی‌اش شود. قابل حدس است که لوییز ژوزفین بورژوا، نه از آرزوی پدر دل خوشی داشته است و نه از منش او. درواقع لوییز دقیقا بیشترین فاصله را از چیزی که پدرش می‌خواست، گرفت. او هنرمند فمینیستی شد با گرایش جدی چپ و عمرش را به این اختصاص داد که متوجه شود چرا در دنیای مدرن هم هنوز مردانی هستند که آرزو دارند فرزند دخترشان پسر باشد.

برای دیدن تصویرها در اندازه بزرگ‌تر، روی آن‌ها کلیک کنید

زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوااثری از لوییز بورژوا، از مجموعه «سلول‌ها»
زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوااز آثار لوییز بورژوا

لوییز بورژوا را با مجسمه‌های غول‌پیکر و اینستالیشن‌آرت‌های پرهزینه‌اش می‌شناسند. مجموعه چشم‌ها و گوش‌های او از کارهای معروفی است که هنوز هم تعدادی از آن‌ها در پارک‌ها در معرض دید عموم هستند.

زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوااز مجموعه «سلول‌ها»، سال ۱۹۹۸
زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوااز مجموعه «سلول‌ها» (چشم‌ها و آینه‌ها)

مجموعه مفصلی از کارهای او درباره اندام و پیکر زنان، باعث شد او را به عنوان یکی از رادیکال‌ترین فمینیست‌های آمریکایی در اواخر قرن گذشته بشناسند. اما فمینیسم تنها حوزه مورد علاقه لوییز بورژوا نبود.

زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوااز مجموعه «سلول‌ها» (کره‌ها و دست‌ها)
زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژوالوییز بورژوا در کنار یکی از آثار خودش

سلول‌ها

مجموعه‌ای که در ژوژمان این هفته از او می‌بینید، مجموعه اینستالیشنی است که به نام «سلول‌ها» شناخته می‌شود. «سلول‌ها» البته نه در یک نمایش واحد، که در چند نوبت مختلف به نمایش درآمدند و در مدتی نزدیک ۱۰ سال تکمیل شدند.

زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژواسلول‌ها (سه کره مرمر سفید)، از آثار لوییز بورژوا
زنجیرها؛ نگاهی به آثار لوییز بورژواخودنگاره لوییز بورژوا، سال ۲۰۰۰

ایده مجموعه «سلول‌ها»، به نمایش گذاشتن تمام چیزهایی بود که انسان معاصر را به بند کشیده‌اند. دولت، سرمایه، مردسالاری، پلیس و… و البته مفاهیم انتزاعی‌تری از قبیل ترس‌ها، اندوه‌ها، مصلحت‌سنجی‌ها و… سلول‌ها گاهی در ابعادی ساخته شده بودند که بازدیدکنندگان می‌توانستند داخل آن‌ها شوند و گاهی کوچک و درخودفرورفته طوری که به‌سختی می‌شد جزئیات کار را به‌خوبی تماشا کرد.

نویسنده: ناصر اردلان

هفته‌نامه چلچراغ، شماره ۸۸۲

Post Views: ۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه طنز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی