وسواس که یکی از آزاردهنده ترین مشکلات روان شناختی است


وسواس که یکی از آزاردهنده ترین مشکلات روان شناختی است

وسواس در مسیر رشد شغلی و تصمیم گیری های مرتبط با آن نقش مهمی دارد نتایج یک تحقیق ارزشمند داخلی در خصوص تاثیرات اختلال وسواس، از ابعاد وحشتناک این اختلال ناتوان کننده بر رشد مسیر شغلی جوانان دانشجو حکایت...

وسواس که یکی از آزاردهنده ترین مشکلات روان شناختی است
وسواس در مسیر رشد شغلی و تصمیم گیری های مرتبط با آن نقش مهمی دارد
نتایج یک تحقیق ارزشمند داخلی در خصوص تاثیرات اختلال وسواس، از ابعاد وحشتناک این اختلال ناتوان کننده بر رشد مسیر شغلی جوانان دانشجو حکایت دارند چرا که وسواس که یکی از آزاردهنده ترین مشکلات روان شناختی است افکار وسواسی موجب افزایش اضطراب میشود
اختلال وسواس فکری-عملی بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، عبارت است از اعمال و افکار مرضی برگشت کننده که به دلیل شدید بودن، وقت گیر بوده و به پریشانی آشکار یا اختلال عمده منجر می‌شوند. وسواس های فکری، شامل افکار، تکانه‌ها یا تصاویر مزاحم و برگشت کننده هستند که به شکلی ناخواسته و نامناسب تجربه می شوند.

در حالی که وسواس های عملی، رفتارهای تکرار شونده و اعمالی هستند که فرد احساس می‌کند ملزم است آن ها را در پاسخ به وسواس فکری یا بر طبق قواعدی سفت و سخت اجرا کند.

این اختلال بعد از فوبیا، سوء مصرف مواد مخدر و افسردگی به عنوان چهارمین اختلال روان شناختی شایع در جهان برشمرده می شود.

بنابر نظرات متخصصان، اختلال وسواس فکری-عملی، یکی از انواع اختلالات روان رنجوری است. این اختلال با اندیشه های مزاحم تکراری و ناخواسته همراه است که فرد را در اعماق ناراحتی فرو می برند. در واقع، هر چند این افکار یا اعمال برای فرد مبتلا، لذت بخش نیستند، اما او به نشخوار و تکرار افکار و اعمال فوق می پردازد تا شاید از به هم ریختگی آن ها کاسته شود.
اما این به هم ریختگی ها ادامه یافته و زندگی فردی و اجتماعی، شغلی و تحصیلی شخص را مختل می‌کنند. به گونه‌ای که انتظار می‌رود رشد مسیر شغلی را در افراد تحت تأثیر قرار دهند.

رشد مسیر شغلی به معنای زنجیره ای از تجارب کاری مرتبط است که فرد در طول زمان به دست می آورد و در واقع راهی است که فرد در طول زندگی کاری خود می پیماید.

در رابطه با این موضوع، یک پژوهشی علمی توسط محققان دانشگاه اصفهان انجام شده است که در آن، نقش وسواس در مواردی چون رشد مسیر شغلی، تصمیم‌گیری شغلی و هویت شغلی دانشجویان مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.
در این پژوهش که با مشارکت تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه اصفهان و مراجعه کننده به مرکز مشاوره این دانشگاه انجام شده است، تعداد ۸۵ نفر دارای اختلال وسواس فکری-عملی و ۵۰ نفر عادی تشخیص داده شده‌اند.
این افراد سپس با استفاده از پرسشنامه های استاندارد مسیر شغلی، مورد ارزیابی های مختلف قرار گرفتند.
نتایج این بررسی ها نشان دادند که ابتلا به اختلال وسواس که یکی از آزاردهنده ترین مشکلات روان شناختی است در رشد مسیر شغلی و تصمیم گیری شغلی دانشجویان، نقش معنی دار و قابل توجهی دارد.
در این رابطه، پریسا نیلفروشان، دانشیار و پژوهشگر گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان و همکارانش می گویند: همان گونه که پیش از این نیز بیان شد، افراد مبتلا به وسواس با وجود این که اعمال و افکار وسواسی را بیهوده و غیر منطقی می‌دانند، قادر به متوقف کردن آن ها نیستند و این تکرار، سبب افزایش اضطراب در آن ها می‌شود.
آن ها افزوده اند: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد وسواس‌های فکری، اضطراب و تشویش را افزایش می دهند. فرد برای کاهش اضطراب خود به رفتارها و اعمال تکراری دست می‌زند که همین موضوع در یک چرخه باطل، اقدامات وسواسی اش را افزایش می دهد.
افراد مبتلا به وسواس در توجه انتخابی نیز دچار مشکل هستند. درواقع به نظر می‌رسد این افراد نمی توانند اطلاعات را به درستی غربال کنند و اطلاعاتی مانند توانایی ها، استعدادها، رغبت ها و ویژگی های شخصیتی را که برای رشد مسیر شغلی خود نیاز دارند، به درستی در کانون توجه قرار دهند. لذا با هجوم اطلاعات زیادی روبرو می‌شوند و مرتبا آن ها را تکرار می‌کنند.
نیلفروشان و همکارانش می گویند: این فرایند سبب می‌شود چنین افرادی با حجم زیادی از اطلاعات طبقه بندی نشده روبرو شوند و لذا دچار آشفتگی و عدم توانایی در تصمیم گیری کردند؛ امری که آسیب‌پذیری فرد را افزایش می دهد. در حالی که در افراد عادی، اطلاعات طبقه بندی شده و انتخابی با توجه به زمینه ای که برای یک مسیر خاص لازم است، مورد توجه قرار گرفته و فرد به درستی از آن ها استفاده می کند تا بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.
آن ها به این نکته مهم اشاره کرده اند که افراد وسواسی با توجه به ویژگی های خود و اضطرابی که تجربه می کنند، در مسیر رشد شغلی و مراحل مختلف آن، بیشتر دچار احتمال بازگشت به مراحل قبلی می شوند. این افراد دائما احساس می کنند اطلاعات کافی برای طی کردن هر مرحله را ندارند و احتمالاً در تصمیم گیری دچار اشتباه شده اند. لذا به مراحل قبلی بازگشت می نمایند.
این یافته های پژوهشی که در فصل نامه مشاوره شغلی و سازمانی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده اند، اطلاعات مهم و غم انگیزی را از وضعیت جوانان آلوده شده به اختلال وسواس ارائه می کنند و توجه به آن ها توسط خانواده ها و درمانگران می تواند از حجم انرژی عظیمی که به دنبال این اتفاق از دست می رود، بکاهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر بهار + مجموعه اشعار بلند، کوتاه، دو بیتی و شعر نو از شاعران مختلف با موضوع بهار