بازگشت ماهی نارنجی به موزه هنرهای معاصر


بازگشت ماهی نارنجی به موزه هنرهای معاصر

دنیای اقتصاد : مجسمه ماهی نارنجی الکساندر کالدر، اثری با شهرت جهانی از مجموعه گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران که پنج سال بود در مخزن نگهداری می‌شد، بار دیگر به فضای مرکزی موزه بازگشت.

بازگشت ماهی نارنجی به موزه هنرهای معاصر

محل نصب کنونی مجسمه ماهی نارنجی در راهروی رمپ و جایی است که در زمان تاسیس موزه جانمایی شده بود. اثر الکساندر کالدر با عنوان ماهی نارنجی (۱۹۴۶) با اندازه ۴۴۷ در ۱۹۰ سانتیمتر، از آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر است و اثر دیگری از این هنرمند با عنوان «گلابی خاردار» نیز در باغ مجسمه موزه قرار دارد.

پس از مرمت موزه هنرهای تهران و بازگشایی آن مخاطبان موزه با جای خالی مجسمه «ماهی نارنجی» که پیش از این بالای «ماده و فکر» یا حوض روغن نگهداری می‌شد مواجه شده بودند. این موزه اعلام کرده بود تبخیر روغن از حوض روغن موجب آسیب رسیدن به این اثر هنری شده و قرارگیری آن در ارتفاع بالا مراقبت مستمر از این اثر هنری ارزشمند را سخت کرده. کارشناسان در روند مرمت موزه به این نتیجه رسیدند که عدم‌نصب در محلی که پیش از این قرار داشت برای سلامتی این اثر ضروری است.

اکنون پس از مرمت موزه این اثر دوباره در مکان اصلی نصب شده است. الکساندر کالدر مجسمه‌ساز و هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا (۱۹۷۶-۱۸۹۸) بیشتر برای ساخت مجسمه‌های متحرک به شهرت رسید. علاوه بر مجسمه‌های متحرک و مجسمه‌های پایدار، الکساندر کالدر خلق نقاشی، چاپ سنگی، اسباب‌بازی، گوبلن و جواهر و صدها اثر هنری دیگر را نیز در کارنامه خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر