انتقال درنا از بلژیک نمایشی نیست/ احتمال احیای گله غربی درنای سیبری وجود دارد


رکنا: مدیرکل حیات وحش سازمان محیط زیست در گفتگو با رکنا گفت: نظر کارشناسان دانشگاهی و سازمان این است که با همراه کردن یک فرد از گونه درنای سیبری با «امید» می توان افراد دیگر این گونه را در زیستگاه مبدا با گله غربی همراه و جمعیت گله غربی را احیا کرد.

به گزارش رکنا، در بوم شناسی وقتی تنها یک فرد از یک گونه در طبیعت باقی مانده باشد، آن گونه منقرض شده نامیده می شود اما ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر تقویت جمعیت درنای سیبری با انتقال یک فرد از مرکز احیای این گونه از بلژیک و سعی در احیای آن با توجه به اینکه فرد منتقل شده تاکنون تجربه زیست در طبیعت را نداشته است، بسیار کم است و به همین دلیل امکان همراهی فرد منتقل شده با «امید» نیز بسیار ضعیف خواهد بود.

همچنین در صورت همراهی فرد منتقل شده امکان جفت گیری و همچنین پرورش زادگان در شرایطی که این دو فرد از جنبه های مختلف اکولوژیکی، زیستی و رفتارشناسی با هم متفاوت هستند، بسیار پایین خواهد بود. حتی در صورت جفت گیری و به دنیا آمدن زادگان نیز سوال اصلی این خواهد بود که زادگان آنها با کدام فرد باقی مانده از جمعیت باید جفت گیری کنند تا ژن این جمعیت حفظ شده و دچار درون آمیزی نشود.

در صورت اضافه کردن افرادی از جمعیت های مرکزی و شرقی نیز دیگر نمی توان اسم آن را گله غربی گونه درنای سیبری گذاشت. فارغ از اینکه کشورهای مبدا و مقصد در زمستان و تابستان برای گله مرکزی و شرقی اجازه برداشت از ذخایر ژنی جمعیت های مذکور را نخواهند داد. پس با این استدلال امکان احیای گله غربی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در این باره گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: هدف ما از انتقال درنای بلژیکی به ایران و سعی برای همراه کردن آن با «امید» تنها بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به هیچ عنوان جفت گیری یا تشکیل یک جمعیت توسط این دو فرد نیست.

وی با اشاره به اینکه احیای گله غربی درنای سیبری و اقدامات ما در این حوزه با کسب نظرات کارشناسان در سازمان و اساتید دانشگاه صورت گرفته است، افزود: با توجه به اینکه مبدا کل جمعیت گونه درنای سیبری یکی است و «امید» نیز در مسیر بازگشت به آنها ملحق می شود، سعی داریم با همراه کردن یک فرد دیگر با «امید» بتوانیم افراد بیشتری را درسالهای آینده با گله غربی همراه کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اضافه کرد: نمونه هایی از مطالعات پژوهشگران بین المللی در موارد مشابه وجود دارد که نشان می دهد می توان با استفاده از روش های اینچنینی افراد دیگری را با گله های کم جمعیت همراه کرد و این نهایتا می تواند منجر به احیای جمعیت غربی شود.

ابدالی بیان کرد: گونه درنای سیبری دارای سه گله در جهان است که گله شرقی با آغاز فصل سرما از این منطقه به سمت چین حرکت می کند و تقریبا شامل 90 درصد کل این گونه در جهان است. جمعیت مرکزی هم که شامل 10 درصد افراد این گونه است به سمت هندوستان مهاجرت می کند و گله غربی هم که تنها «امید» از آن بازمانده است راه ایران را در پیش می گیرد.

وی ادامه داد: هیچ هزینه ای بابت دریافت این فرد از گونه درنای سیبری از مرکز پرورش این گونه در بلژیک انجام نشده است و با رایزنی های انجام شده این مرکز برای احیای گله غربی این فرد را در اختیار ما قرار داده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست یادآور شد: هزینه های انتقال این گونه نیز توسط حامیان و دوستداران محیط زیست کشور تامین شده است و ما فقط هزینه اندکی برای انتقال ایمن آن به زیستگاه «امید» در مازندران انجام داده ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در