هشدار هواشناسی؛ این استان ها منتظر بارش سنگین برف باشند


هشدار هواشناسی؛ این استان ها منتظر بارش سنگین برف باشند

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه هایی از ورود سامانه بارشی به کشور و تقویت آن خبر داد و نسبت به بارش سنگین برف و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی گرمسیر گاهی رعدوبرق همراه با وزش باد موقتی، رخداد مه، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۹: سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی و شرقی خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: خوزستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: خوزستان، مازندران، گیلان، شمال بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، تهران، البرز، مرکزی، غرب سمنان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: خوزستان، ایلام، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد، سمنان، کرمان.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق

توصیه: احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق

توصیف سامانه دوم: نفوذ و فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش باران یا برف، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه و احتمال بهمن

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری و نیمه شمالی و غربی اصفهان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، همدان، البرز، تهران، قزوین، قم، سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد و نیمه شمالی کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، شمال فارس و یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و شمال کرمان،

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی.

اثر مخاطره: کاهش دید، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال رخداد بهمن، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گازواحتمال رخداد بهمن

توصیه: احتیاط در سفرها و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، برف روبی و اطمینان از استحکام سازه های موقت، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق.

توصیف سامانه اول: تقویت فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی همراه بارعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: ایلام و شمال خوزستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: ایلام و شمال خوزستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در چرای دام در ارتفاعات و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

توصیف سامانه دوم: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

نوع مخاطره: بارش باران و برف، رخداد مه، کولاک برف، کاهش دید و پدیده بهمن

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، زنجان، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق جنوبی و غربی اصفهان، شمال و غرب سمنان.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیتهای عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، زدودن برف سنگین از روی درختان، توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، نمک پاشی معابر و مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق.

توصیف سامانه: بارش برف و باران و وزش باد

زمان شروع: اوایل وقت دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۱۴

نوع مخاطره: بارش برف و باران و وزش باد

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰: ایلام، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، کردستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، نیمه غربی و شمالی اصفهان، مرکزی قم، شمال فارس.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر، لرستان، نیمه غربی و شمالی اصفهان، مرکزی.

جمعه ۱۴۰۱/۱۱/۱۴: گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات زراعی و باغی و سالن های پرورشی

توصیه: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها ، عدم انجام آبیاری، عدم محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش ها ، تسریع در انتقال نهاده های کشاورزی از روی مزارع به مکان های مسقف ، ارتفاع دادن کندوهای زنبور عسل از زمین و شیب دادن به آن به منظور جلوگیری از ورود آب باران به داخل کندو ، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ ها و مسیل‌ ها با توجه به وقوع بارش ها‌ ، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه ها

رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف و مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی (به ویژه در شیب های جنوبی و آفتاب گیر) ، زدودن برف از روی شاخه های درختان به منظور جلوگیری از شکستن شاخه ها ، تغذیه کمکی برای کندوهای زنبور عسل به منظور زمستان گذرانی ، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها و تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما و برف ، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ ها و مسیل‌ ها ، شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی ها.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: ظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: وزش باد حداکثر ۴۶ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر

منطقه اثر: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان های خوزستان و بوشهر و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و با احتمال نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید