(عکس) کشف جالب یک مومیایی در ورق طلا؛ از هکاشپس چه می‌دانیم؟


(عکس) کشف جالب یک مومیایی در ورق طلا؛ از هکاشپس چه می‌دانیم؟

باستان‌شناسان در نزدیکی سقاره، موفق به کشف قدیمی‌ترین مومیایی غیر سلطنتی شدند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یاهونیوز، باستان‌شناسان مصری که سال‌ها در محوطه باستانی سقاره در نزدیکی قاهره کاوش کرده‌اند، اخیرا تعدادی کشفیات جدید داشته‌اند که به دوران سلسله‌های پنجم و ششم پادشاهی قدیم مصر مرتبط است و بیش از ۴ هزار سال قدمت دارند. یکی از مهم‌ترین این کشفیات، یک تابوت سنگی آهکی مستطیل شکل بود که به گفته دکتر زاهی هاواس، مدیرت تیم کاوش مصری در سایت گیسرالمدیر در سقاره، حدود ۴۵ تن وزن داشته و در آن حدود ۵ تن بوده است.

درپوش تابوت با ملات مهر و موم شده و درست به همان شکل که ۴۳۰۰ سال پیش رها شده، در جای خود مانده است. برای باستان‌شناسان، شکافتن آن و رسیدن به محتویاتش دو ساعت زمان برد. داخل این تابوت، قدیمی‌ترین مومیایی غیرسلطنتی مصر کشف شد. به گفته هاواس، این مومیایی قدیمی‌ترین مومیایی پیچیده شده در ورق طلایی است که تا کنون پیدا شده است. اگرچه مومیایی پیدا شده در دل این تابوت، فرعون نیست، اما نحوه آماده کردنش برای زندگی پس از مرگ نشان می‌دهد که یک مرده عادی هم نبوده است. نامی در بالای تابوت حک شده: «HqA-Sps» یا هِکاشِپِس.

(عکس) کشف جالب یک مومیایی در ورق طلا؛ از هکاشپس چه می‌دانیم؟ عنوان

هاواس گفت: «وقتی تابوت کسی را به این شکل ۱۵ متر زیر زمین دفن کرده‌اند، یعنی فرد بسیار مهمی بوده است.»

در میان اقلامی که هواس، باستان‌شناس کهنه‌کار مصری و تیمش به نمایش گذاشتند، ۱۴ مجسمه سنگی نیز وجود داشت که در یک چاهک دیگر در عمق حدود ۱۰ متری یافت شد و قدمتشان به دوره «پادشاهی قدیم‹ یا عصر اهرام، بین سال‌های ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و احتمالا حتی قدیمی‌تر از مومیایی هکاشپس هستند.

هاواس گفت: «این مجسمه‌ها منحصر به فرد هستند. این اولین بار در قرن بیست و یکم است که این تعداد مجسمه در سقاره پیدا می‌شود.»

او ادامه داد: «این کشف به ما اطلاعات بیشتری در مورد هنر در پادشاهی قدیم، مومیایی کردن، و همچنین در مورد افرادی که در آنجا کار می‌کردند، می‌دهد. یکی از مقبره‌ها برای روحانی‌ای بود که مسئول مجموعه اهرام پادشاه اوناس، آخرین پادشاه سلسله پنجم بود.»

منبع: همشهری به نقل از یاهونیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها