طرز تهیه شیرینی مربایی نرم و خوشمزه مشهدی به روش قنادی با ماندگاری زیاد


آموزش درست کردن شیرینی مربایی مخصوص با طعم بی نظیرطرز تهیه شیرینی مربایی ساده مشهدیشیرینی مشهدی یا مربایی یکی از شیرینی‌های ایرانیه که مخصوصا برای عید نوروز تو اکثر خونه‌ها پخته میشه و به خاطر داشتن بافت نرم و استفاده از مربا، طعم خیلی خوبی داره...

آموزش درست کردن شیرینی مربایی مخصوص با طعم بی نظیر
طرز تهیه شیرینی مربایی ساده مشهدی

طرز تهیه شیرینی مربایی نرم و خوشمزه مشهدی به روش قنادی با ماندگاری زیاد

شیرینی مشهدی یا مربایی یکی از شیرینی‌های ایرانیه که مخصوصا برای عید نوروز تو اکثر خونه‌ها پخته میشه و به خاطر داشتن بافت نرم و استفاده از مربا، طعم خیلی خوبی داره که به همراه چایی برای یه عصرانه دلچسب زمستانی حرف اول رو میزنه.

طرز تهیه شیرینی مربایی یا مشهدی خیلی راحته و با کمترین مواد اولیه تهیه مبشه. اما برای درست کردنش، باید طبق دستور پخت و اصول گفته شده پیش برید تا خمیر، به بهترین نحوه به عمل بیاد و در نهایت به طعم اصلی این شیرینی برسید.

یکی از لذت بخش‌ترین کارهای آشپزی میتونه قسمت پختن شیرینی باشه، برای این کار، به راحتی می‌تونید مواد اولیه مورد نیاز رو تهیه کرده و با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت شیرینی مربایی مشهدی رو به شما عزیزان آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی مشهدی

مواد لازم شیرینی مربایی
آرد قنادی۲/۵ پیمانه
پودر قندنصف پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کره۱۵۰ گرم
وانیلنصف قاشق چای خوری
مربا یا مارمالادبه طعم دلخواه و مقدار مناسب

طرز تهیه شیرینی مشهدی با طعم بی نظیر

مرحله اول (مخلوط کردن کره و پودر قند)

طرز تهیه شیرینی مشهری مربایی رو با انتخاب یه کاسه جادار و مناسب شروع کنید. در ادامه کره به دمای محیط رسیده رو به همراه پودر قند، داخل کاسه بریزید و با همزن، به مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا کاملا کرم رنگ و لطیف بشه.

مرحله دوم (اضافه کردن تخم مرغ و وانیل)

در ادامه تخم مرغ و وانیل رو هم به مواد داخل تابه اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا نرم و یکدست بشن و تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاد. یادتون باشه که دور کاسه رو با قاشق دور بزنید، تا زرده چسبیده به دیواره کاسه هم مخلوط بشه.

مرحله سوم (الک کردن آرد)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی مشهدی رو با ریختن آرد داخل الک ادامه بدید. آرد رو ۳ مرتبه الک کنید و سپس باز هم داخل الک بریزید و کم کم به مواد داخل ماسه اضافه کنید و با لیسک، به آرامی مخلوط کنید که آرد با مواد یکدست بشه.

نکته: آرد رو یه مقدار مخلوط کنید، تا حدی که با مواد ترکیب بشه کافیه.

مرحله چهارم (مقدار مخلوط کردن آرد)

یادتون باشه که ورز دادن خمیر این نوع شیرینی، باعث میشه تا روغن بندازه و برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی، نه زیاد مواد رو مخلوط کنید، و نه زیاد ورز بدید تا به بهترین نحوه شیرینی رو طبخ کنید.

مرحله پنجم (صاف کردن خمیر با وردنه)

نحوه درست کردن شیرینی مربایی مشهدی رو با تقسیم کردن خمیر شیرینی به دو قسمت ادامه بدید. در ادامه هر قسمت از خمیر رو بین کاغذ روغنی قرارا بدید و با استفاده از وردنه صاف کنید. بهتره خمیر ۳ میلی متر ضخامت داشته باشه.

مرحله ششم (قالب زدن خمیر)

این مرحله بعد از صاف کردن خمیر، با کاتر یا قالب دلخواهتون شیرینی‌ها رو قالب بزنید و سپس، با یک سر ماسوره، وسط خیمر شیرینی رو برش زده و جدا کنید و سپس یه کاغذ روغنی روی سینی فر بزارید و خمیرهای قالب زده شده رو روی سینی بچینید.

مرحله هفتم (قرار دادن شیرینی در فر)

برای انتقال دادن خمیر شیرینی به روی سینی، باید مراقب باشید تا شکل خمیر به هم نخوره. فر رو با دمای ۱۷۰ درجه بزارید تا گرم بشه و بعد از این که فر به مدت ۲۰ دقیقه داغ شد، سینی رو طبقه وسط فر بزارید و حدود یک ربع صبر کنید تا پخته بشه.

مرحله هشتم (مقدار پختن شیرینی مربایی)

بهتره بدونید که بافت خمیر این شیرینی خیلی شکننده‌اس و نباید زیاد پخته بشه، چون زود خشک میشه. بهتره به داخل فر نگاه کنید، و زمانی که زیر شیرینی‌های مشهدی طلایی شد، سینی رو از فر بیرون بیارید تا از خشک شدن اون‌ها جلوگیری بشه.

مرحله نهم (آماده شدن شیرینی مشهدی)

بعد از پخته شدن شیرینی، اجازه بدید تا کاملا خنک بشن و سپس با مربای دلخواه، شیرینی ها رو پر کرده و با پودر بادام یا هر پودری که علاقه دارید روی شیرینی ها رو تزیین کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم پخت شیرینی مربایی مخصوص مشهدی

  • برای پختن این شیرین با توستر، بهتره توستر رو با دمای ۱۵۰ درجه گرم کرده و سپس به مدت ۱۵ دقیقه بزارید شیرینی‌ها پخته بشن.
  • برای پخت این شیرینی می‌تونید از تابه دو طرفه هم استفاده کنید.
  • یادتون باشه که آرد رو زیاد مخلوط نکنید و همچنین، خمیر شیرینی رو خیلی ورز ندید، چون باعث خشک شدن شیرینی مربایی میشه.
  • زمان انتقال خمیر شیرینی روی سینی فر، کاملا مراقب باشید تا شکل خمیر قالب شده ، عوض نشه.

سخن آخر

شیرینی مربایی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانیه که به خاطر داشت بافت نرم و طعم‌های مختلف، برای مناسبت های مهم مثل عید نوروز استفاده میشه. به راحتی می‌تونید این شیرینی رو تو خونه و با کمترین مواد اولیه تهیه کرده و از خوردنش لذت ببرید.

برای درست کردن این شیرینی مخصوص، نباید آرد رو بیش از اندازه مخلوط کنید و به بهتره خمیر به دست اومده رو تا جایی ممکن ورز ندید، چون خمیر روغن میندازه و باعث میشه بافت شیرینی خشک بشه و ماندگاری نداشته بشه.

طرز تهیه شیرینی مربایی نرم و خوشمزه مشهدی به روش قنادی با ماندگاری زیاد
5 2

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403