نهالی بکاریم تا ریه‌های زمین، عمیق‌تر نفس بکشد


نهالی بکاریم تا ریه‌های زمین، عمیق‌تر نفس بکشد

درختکاری، کاشت انواع نهال جوان و سرسبز، کارهایی است که باعث می شود محیط زیست و محیط اطراف زندگی ما در شهرها و روستاها، زیباتر و تمیزتر باشند. درختان فواید زیادی برای همه انسان ها و جانداران دارند. میلیون ها سال است که درختان و همه گیاهان کوچک...

درختکاری، کاشت انواع نهال جوان و سرسبز، کارهایی است که باعث می شود محیط زیست و محیط اطراف زندگی ما در شهرها و روستاها، زیباتر و تمیزتر باشند. درختان فواید زیادی برای همه انسان ها و جانداران دارند. میلیون ها سال است که درختان و همه گیاهان کوچک و بزرگ، به نوعی در تصفیه هوا و انجام عمل فتوسنتز نقش داشته اند. بسیاری از این درختان، تأمین کننده منبع غذایی ما هستند و برخی دیگر، مزایای دیگری از جمله چوب مرغوب و یا برگ و … را فرآهم می آورند.

با مقدمه فوق، می خواهیم وارد یک بحث مهم شوید و آن هم اهمیت کاشت نهال و کاشت درختان در مناطق مختلف است. حفظ محیط زیست بر همه ما واجب است و باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا به این هدف مهم دست پیدا کنیم. درختان برای ما فواید زیادی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

چرا کاشت درختان جدید اهمیت دارد؟

وقتی از خانه خود بیرون می روید، تضمین می کنیم که از درختان دور نخواهید بود. از درختان کاج و بلوط گرفته تا بید و افرا، ما با انواع مختلفی از آنها احاطه شده ایم؛ و در حالی که همه آنها زیبا و دیدنی هستند، اهمیت شان بسیار فراتر از زیبایی است که به نمایش می گذارند. ارزش و اهمیت همه درختان بسیار زیاد است. وجود آنها برای بقای ما حیاتی است. در قسمت زیر برخی از مزایای آنها را برایتان آورده ایم:

1-درختکاری به حفظ محیط زیست کمک می کند

درختان با جذب دی اکسید کربن، حذف و ذخیره کربن و در عین حال، آزاد کردن اکسیژن در هوا به مبارزه با گرمایش جهانی کمک می کنند. آنها همچنین سرعت باد را کاهش می دهند و هوا را خنک نگه می دارند؛ این کار را با از دست دادن رطوبت و منعکس کردن گرما از برگ های خود به سمت بالا انجام می دهند. تخمین زده شده که درختان می توانند دمای یک شهر را تا 7 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

سایر مزایای زیست محیطی کاشت درختان شامل این واقعیت است که آنها با جذب هزاران لیتر آب ناشی از طوفان، به جلوگیری از سیل و فرسایش خاک کمک می کنند.

2-درختان به حیات وحش کمک می کنند

از پرندگان و حشرات گرفته تا خفاش ها و سنجاب ها، درختان، سایه بان و زیستگاه بسیاری از گونه های حیات وحش را فراهم می کنند. اما آنها فقط به عنوان خانه ای برای حیات وحش نیستند، میوه های درختان نیز برای آنها غذا فراهم می کند.

3- درختکاری، ارتباط نزدیکی با سلامتی ما دارد

درختان با به دام انداختن گرد و غبار و سایر آلاینده ها از هوا به بهبود کیفیت هوا کمک می کنند. سایه درختان نیز مانع مفیدی در برابر تشعشعات مضر فرابنفش خورشید است. اما این تنها نقش مفید درختان در سلامت جسمی ما نیست، آنها در سلامت روان ما نیز مفید هستند. ساختمان های مسکونی یا تجاری – اداری که توسط درختان احاطه شده اند یا شرکت هایی که فعالیت های مرتبط با طبیعت دارند، به طرز قابل توجهی، سطح استرس و افسردگی در کارمندان آنها کاهش می یابد.

4- نقش درختان در جوامع

درختان می توانند مردم را دور همدیگر جمع کنند. آنها می توانند به عنوان یک نقطه عطف در یک محله عمل کنند و باعث گسترش شادابی و نشاط بین افراد آن جامعه شوند.

از درختان و مناطق جنگلی می توان برای دور هم جمع کردن مردم برای اهداف آموزشی استفاده کرد. آنها همچنین امکان فعالیت های سرگرم کننده و نشاط آور مانند پیاده روی، طبیعت گردی یا تماشای پرندگان را نیز فرآهم می آورد. علاوه بر این، برای بچه ها جایی را آماده می کنند که آنجا بازی کنند و حس ماجراجویی را تجربه نمایند.

درختکاری چه نقشی در آینده ما دارد؟

همانطور که در قسمت های قبلی مشاهده کردید، انسان ها، حیوانات و محیط زیست برای بقا به درختان وابسته هستند. بنابراین، همانطور که جنگل‌ زدایی در حال توسعه است و به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، ما باید با کاشت درختان بیشتر، به تلاش های همه مردم جهان، برای احیای جنگل های از دست رفته، ترمیم اکوسیستم های آسیب دیده و کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کنیم.

در پایان این بحث به شما خواهیم گفت که چطور می توانید نهال های جوان و درختان سرسبز را بکارید تا به حفظ محیط زیست و احیایی اکوسیستم ها کمک کنید.

ارزش درختکاری از منظر اقتصادی، فرهنگی و اکولوژیکی

مزایای کاشت درختان و نهال ها را می توانیم به طور کلی از 4 منظر اهمیت فرهنگی، اکولوژیکی، اقتصادی و زیباسازی شهرها و روستاها بررسی کنیم. هر یک از این فواید را در قسمت زیر به اختصار معرفی می کنیم و امیدواریم منبع خوبی برای تشویق شما به درختکاری باشد:

1-مزایای اقتصادی درختکاری:
  • صرفه جویی در مصرف انرژی (همه بخش های شهری و روستایی)
  • افزایش ارزش اقتصادی زمین ها و خانه ها در هر منطقه
  • کاهش هزینه های ناشی از سیلاب ها و طغیان رودخانه ها در سطح زمین
2-مزایای اکولوژیکی درختکاری:
  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش آلودگی صوتی
  • کمک به تعدیل آب و هوای
  • مفید در مقابله با بادها، گرد و غبار سرگردان در هوا، مقابله با طوفان
  • تولید اکسیژن بیشتر و کمک به جذب دی اکسید کربن
  • کنترل فرسایش خاک
3-مزایای درختکاری از منظر فرهنگی:
  • تأثیرات مثبت در تقویت روحیه افراد و کمک به کاهش استرس
  • تأثیر مثبت بر روی کیفیت زندگی
  • ایجاد محیط آرام برای استراحت و گردش و تفریح
  • کمک به ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • کمک به گسترش تفریحگاه های طبیعت گردی به ویژه در جنگل ها
4-مزایای درختکاری از دیدگاه زیبایی شناسی:
  • ایجاد یک محیط سرسبز و رنگارنگ
  • ایجاد حس تعادل و درک زیبایی در انسان
  • کمک به بهبود مناظر شهری – جاده ای و زیبایی روستاها

کاشت نهال و درختان، چه کمکی به کاهش آلودگی می کند؟

نهال های میوه، درختان، درختچه ها و علف ها و چمن ها، همه از دسته گیاهان هستند و ما همه آنها را در شهرها و روستاها در مسیرهای مختلف دیده ایم. اینها در تغییرات اقلیمی و زیبایی ظاهری آن مکان نقش مهمی ایفا می کنند. تحقیقات ثابت کرده است که این مکان ها عمدتاً تا حدود 25% کاهش آلودگی داشته اند و سطح گازهای آلاینده در آنجا بسیار کمتر از سایر مکان ها بوده است.

درختکاری و کاشت نهال ها در هر مکان باعث می شود که فضای سبز بیشتری داشته باشیم، پس هوای تمیزتری نیز خواهیم داشت. درختان، نقش تصفیه کننده هوا را دارند. مطالعاتی که در کشورهای مختلف در مورد اثر درختکاری در کاهش آلودگی های هوا انجام شده است، نتایج نشان داده که آنها می توانند حجم زیادی از آلاینده های مونوکسید کربن، دی اکسید سولفور، دی اکسید نیتروژن، ازون و ذرات معلق و غبارات را دفع کنند.

درختانی که برگ های کرک دار و سطح ناهموار دارند، تا حد زیادی به جذب گرد و غبار و بخارهای بد بو را می توانند جذب کنند. حجم قابل توجهی از گازهای آلاینده توسط برگ درختان جذب می شود، پس به نوعی از انتشار بیشتر آنها در مکان های مختلف جلوگیری می کنند.

در کلام کلی، باید گفت برای درختکاری یا کاشت نهال ها در یک موقعیت، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بررسی و ارزیابی موقعیت مکانی کاشت درختان نسبت به منابع تولید آلودگی ها
  • کمک به کاهش آلودگی خاک با کاشت درختان و زیر و رو کردن خاک
  • استفاده از مواد آلی برای درختان؛ از جمله کود حیوانی، پیت، کمپوست؛ با هدف کمک به حاصلخیزی خاک
  • انتخاب دقیق گونه های گیاهی؛ به ویژه برای کاشت گیاهان حساس و نیمه حساس
  • ارزیابی علف های هرز و برنامه ریزی برای مبارزه با آنها در دوران اولیه رشد درختان و نهال های جدید
  • استفاده از مواد شیمیایی مناسب، و خنثی کننده در شرایط آلودگی خاک
  • انتخاب درست گونه درختان و ارقام نهال میوه برای کاشت؛ سازگار با اقلیم منطقه

مهم ترین آلاینده های زیست محیطی که درختان می توانند آنها را دفع کنند یا به حذف و جذب آنها کمک کنند به صورت زیر می باشند:

کادمیوم – روی – سرب – آرسنیک – کروم – جیوه – نیکل – مس – دود و دوده – اوزون – دی اکسید گوگرد – اسید کلریدریک – آهن – منگنز – مولیبدن – کبالت – سلنیوم – تانتال

روز درختکاری، یک روز مهم در تقویم ملی است

اکنون که با مهم ترین مزیت های درختکاری و کاشت چمن ها یا نهال ها آشنا شدید، می دانید که آنها برای ما چه سودی دارند و ما می توانیم با کاشت حتی یک درخت، از آنها بهره ببریم. نکته ای که در این باره اهمیت دارد، وجود یک روز مهم در تقویم ملی ما است که با نام “روز درختکاری” می شناسیم. این روز، مقارن با 15 اسفند ماه هر سال است و بهترین فرصت برای کاشت درختان جوان و سرسبز است.

در همه فرهنگ ها و ملل، ثابت شده است که هر درخت می تواند به اندازه یک انسان زنده، مهم باشد. بسیاری از کشورها برای همین هدف، انجمن ها و تشکل هایی راه اندازی کرده اند که به حفظ درختان و جلوگیری از قطع آنها در پروژه های ساخت و ساز کمک می کند. ما نیز در ایران، در روز درختکاری، درختان و نهال های جوان را می کاریم تا گام مهمی در این مسیر برداشته باشیم.
نهالی بکاریم تا ریه‌های زمین، عمیق‌تر نفس بکشد

بیانات رهبر انقلاب در مورد درختکاری

خالی از لطف نیست که در این قسمت، صحبت هایی پیرامون بیانات رهبر انقلاب اسلامی در مورد درختکاری داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب، خودشان شخصاً در روز درختکاری به کاشت درخت اقدام می کنند و این کار را بسیار پسندیده می دانند. از نظر ایشان، بهتر است همه افراد، به ویژه جوانان و کودکان را به این فرهنگ تشویق کنیم. ایشان می فرمایند: “درختکاری یک ضرورت است، و اهمیت زیادی در آبادانی کشور و حفظ نشاط و شادابی دارد.”

از نظر رهبر انقلاب، درختکاری نباید فقط و فقط، به روز درختکاری در 15 اسفند ماه محدود شود. ایشان عقیده دارند که هر روز باید به گیاهان و درختان توجه شود و با هر عملی که به قطع و از بین رفتن آنها منجر می شود، مبارزه و مقابله نمود.

روز درختکاری، یک روز پربرکت در ایران است و می تواند به کاهش آلودگی ها و ایجاد هوای تمیز کمک کند. مردم و مسئولین باید در کنار همدیگر، به این اقدام مهم مبادرت ورزند. حفظ مراتع، جنگل ها و زمین های حاصلخیز برای کاشت درختان جدید، اقدامات محیط زیست دوستانه است و ما نیز بر همین عقاید استوار هستیم.

صنایع، درختان و محیط زیست را تهدید می کنند

یکی از دلایلی که ما به شدت توصیه می کنیم که باید با توسعه فرهنگ درختکاری، از محیط زیست و منایع طبیعی محافظت کنید، تهدیدهایی است که صنایع برای آنها ایجاد کرده اند. صنعت کاغذسازی، نیازمند قطع شدن میلیون ها درخت است؛ تولید الوارها نیز با قطع درختان سالمند و تنومند در جنگل ها انجام می شود و در صنایع مختلفی برای تولید لوازم تحریر و مبلمان و … به کار می روند.

کارخانه ها و صنایع، آلودگی های زیادی تولید می کنند که منابع طبیعی را از بین می برند. آلودگی هوا، آلودگی های منابع آب سطحی و زیرزمینی، گازهای خطرناک، تنها بخشی از این تهدیدها هستند. کاشت درختان و نهال ها، بهترین راهکار است تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم. درختان، بخصوص نهال های جوان، تا سال های سال می توانند در محیط زیست زنده بمانند، به شرطی که ما نیز در همین مسیر گام برداریم.

چه درختانی را بکاریم؟

بهترین زمان برای کاشت درختان یا نهال های میوه در باغ، زمانی است که آنها در خواب زمستانی به سر می برند. شاید به همین علت است که 15 اسفندماه را برای این کار اعلام نمودند. چیزی به نام بهترین درخت، برای کاشت نمی توانیم معرفی کنیم. آنچه مهم است اینکه لزوماً درختانی را باید برای کاشت انتخاب کنید که سالم باشند. به علاوه، گونه درختان، یا ارقام نهال میوه برای کاشت باید با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه مورد نظرتان سازگار باشد.

شرایط دیگر برای درختکاری عبارتند از: توجه به منطقه کاشت؛ میزان دسترسی به منابع آبی؛ نیاز درختان یا نهال ها برای کوددهی؛ الزامات هرس کردن و مبارزه با آفت ها و بیماری های گیاهی.

با کاشت نهال های جوان در باغ یا در شهرها و روستاها یا در مسیرهای جاده ای، هم به زیبایی منطقه کمک می کنید و هم جانی تازه به زمین ها می دهید. درختکاری، فرهنگ بسیار زیبایی است که ما ایرانی ها به آن توجه ویژه ای داریم. ما می خواهیم از همه مزایا و فواید درختان بهره ببریم، پس تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا به این هدف برسیم.

نهالی بکاریم تا ریه‌های زمین، عمیق‌تر نفس بکشد

ما در نهالستان پالیز، به خوبی می دانیم که کاشت نهال های سالم چقدر می تواند برای سرسبزی باغ و حفظ محیط زیست مفید باشد؛ پس به باغداران عزیز توصیه می کنیم این کار را در هر سال در اولویت برنامه های خود قرار دهند. ما برای ورود به این مسیر، خرید نهال بادام و کاشت آن در هر منطقه را پیشنهاد می دهیم. این نهال ها در دوران بلوغ، حداکثر باردهی را دارند و می توانند منبع درآمدی خوب محسوب شوند. به علاوه، نهال های جدید بادام با هر شرایط آب و هوایی سازگارند، پس انتخاب خوبی است تا اکوسیستم مناطق سردسیر یا گرم و خشک را با کاشت آنها تغییر بدهید.

برای بررسی قیمت خرید نهال بادام پیوندی شناسنامه دار جهادکشاورزی کلیک کنید.

منبع : پالیز نهال (paliznahal.ir)

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی