فیلم شگفت‌انگیز از کاروان دلیجان‌ها در ایران؛ یک قرن قبل


فیلم شگفت‌انگیز از کاروان دلیجان‌ها در ایران؛ یک قرن قبل

در این فیلم کوتاه، تصویر فراموش‌شده و شگفت‌انگیزی از حرکت یک کاروان را در ایرانِ یک قرن قبل مشاهده می‌کنید.

فرادید| انسان در گذشته فعالیت‌های روزمرۀ زیادی داشته که امروزه دیگر تصویر آن‌ها از فرهنگ و ذهنیت ما محو شده است؛ شکل‌گیری دنیای مدرن و پیشرفت‌های واقع شده در حوزه‌های مختلف، شکل و شمایل زندگی آدم‌ها را چنان تغییر داده که ما دیگر تصویری از زندگی گذشته در ذهنمان نداریم به جز تخیلاتی دور و احتمالا پر از خطا.

به گزارش فرادید؛ اما خوشبختانه چیز‌هایی مثل این فیلمی که در اینجا خواهید دید وجود دارند که ما را به تماشای تاریخ ببرند. این فیلم در تاریخ ۸ شهریور سال ۱۳۰۶ فیلمبرداری شده است؛ یعنی حدود یک قرن قبل. فردریک گادامر این فیلم را در سفر به ایران و در قالب پروژۀ عظیم و بین‌المللی «آرشیو سیاره» ضبط کرده است؛ پروژه‌ای که یک بانکدار فرانسوی آن را در نیمۀ اول قرن بیستم راه‌اندازی کرده بود و هدفش ثبت و نگه‌داری تصاویری از سنت‌ها و فرهنگ‌های سراسر جهان بود.

در توضیحات این فیلم اشاره شده که مکان آن در اطراف شهر قم است (در این توضیحات به اسامی حسن‌آباد و باقرآباد نیز اشاره شده است). آنچه که در فیلم می‌بینیم حرکت کاروانی از دلیجان‌ها در یک جاده در دل منطقه‌ای تقریبا کوهستانی است. در انتهای فیلم تصویری از اتراق کاروانیان در یک کاروانسرا را نیز مشاهده می‌کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس