موسیقی آیینه تمام نمای فرهنگ است


موسیقی آیینه تمام نمای فرهنگ است

بخش رقابتی این جشنواره شامل شامل چاووشی‌خوانی، پیش‌خوانی تعزیه در حوزه‌های موسیقی نواحی مختلف ایران و موسیقی ردیف دستگاهی ایران بوده و بخش غیررقابتی شامل موسیقی نواحی مختلف ایران است.

حمیدرضا صدری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه وقتی در گستره فرهنگ ایرانی و تمام جوامع انسانی نگاه می کنیم کمتر آیین و مراسمی وجود دارد که با موسیقی همراه نباشد، اظهار داشت: موسیقی آیینه تمام نما یک‌فرهنگ است که با زبان ارتباط ویژه ای دارد و از طرفی می بینیم که در لحظه تولد فرد مادر برای فرزند لالایی می خواند و در گستره تمام فرهنگ ایران شاهد استفاده از موسیقی هستیم.

دبیر ششمین جشنواره آواها و نماهای رضوی تصریح کرد: در برخی از مناطق ایران کسانی که به زیارت حضرت رضا (ع) می روند با نغمه های ویژه بدرقه و استقبال می شوند و چاووشی خوانی های خاصی در این بخش داریم.

صدری با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای اجرای گروه های موسیقی در شیراز گفت: برگزاری این جشنواره در استان فارس در دوبخش فضای باز و بسته تقسیم بندی شده و چاووشی خوانی و تعزیه خوانی ها در فضای باز و در فضای بسته بخش ساز و آوازها به طور جداگانه برای آقایان خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: بخشی که امسال در فضای بسته اضافه شده، ویژه بانوان است و نحوه برگزاری آن منافاتی با مبانی اعتقادی نخواهد داشت.

صدری برنامه ریزی برای حضور گروه های موسیقی از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکیه و برگزاری نشست های پژوهشی و تقدیر از افراد فعال در حوزه فرهنگ موسیقی رضوی را از دیگر برنامه های جشنواره امسال برشمرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش رقابتی این جشنواره شامل شامل چاووشی‌خوانی، پیش‌خوانی تعزیه در حوزه‌های موسیقی نواحی مختلف ایران و موسیقی ردیف دستگاهی ایران بوده و بخش غیررقابتی شامل موسیقی نواحی مختلف ایران به صورت تک‌خوانی و تک‌نوازی، موسیقی ردیف دستگاهی، کرال و آکاپلا با محوریت امام رضا علیه‌السلام است.

دبیر ششمین دوره جشنواره آواها و نماهای رضوی تصریح کرد: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای رتبه اول، لوح تقدیر و مبلغ ۸۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای رتبه دوم، لوح تقدیر و مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای رتبه سوم و لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای ۶ نفر از ذاکران و هنرمندانی که خدمات شایانی به ترویج فرهنگ رضوی داشته اند از جمله هدایای در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این رویداد هنری است.

صدری خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای شمس توس به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط