31 شهرستان دچار فقر سرانه فضای آموزشی است /فقط 7 هزار کلاس جدید برای دانش آموزان اتباع نیاز داریم/ناایمن بودن 930مدرسه تهران


31 شهرستان دچار فقر سرانه فضای آموزشی است /فقط 7 هزار کلاس جدید برای دانش آموزان اتباع نیاز داریم/ناایمن بودن 930مدرسه تهران

رکنا: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت که ۷ هزار کلاس درس جدید فقط برای دانش آموزان اتباع نیاز داریم .

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالات رکنا مبنی بر اینکه چه تعداد مدرسه در کشور به واسطه نداشتن ایمنی آتش نشانی ، ناایمن هستند و با توجه به رشد حاشیه نشینی و موج مهاجرت، چه تعداد مدرسه در این مناطق کم است و همچنین چه تعداد مدرسه در سایت های مسکن مهر کم داریم؟ با بیان اینکه ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی در سطح کشور داریم گفت: یک سری مدارس تخلیه شده و بچه‌ها به شیفت دوم مدارس دیگر رفته‌اند و درس می‌خوانند. برای تخریب و بازسازی این مدارس به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که در پیوست یک بودجه سال آینده ۷۴۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۷۱ هزار کلاس درس نیز باید مقاوم سازی شوند. برای مقاوم سازی ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما در بودجه آینده دیده اند در حالی که به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۸۱ درصد کلاس‌های درس ما استانداردسازی شده‌اند، اما مدارس بسیار گسترده هستند و برای همان ۱۹ درصد باقی مانده به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم. با ظرفیت موجود سالانه ۱۵ هزار کلاس درس می سازیم. رایزنی هایی برای تخصیص اعتبارات در حال انجام است و پیش بینی شده در صورت تخصیص اعتبارات ۳۷۰۰ پروژه برای مهر ۱۴۰۲ بسازیم.

خان‌محمدی درباره وضعیت بودجه دولت برای تکمیل ساخت مدارس خیرساز گفت: در بخش اعتبارات خیرین برای سال ۱۴۰۱، ۳۱۰۰ میلیارد از یکی از ردیف‌های ما درنظر گرفته شد که هنوز ۱۲۰۰ میلیاردتومان آن تخصیص نیافته و درخواست می‌کنیم سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را تخصیص دهد اما برای سال ۱۴۰۲ این مبلغ افزایش یافته و به ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. با این وجود تعهد خیرین در جشنواره ها بیش از اینها بوده و باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به ردیف بودجه سال آینده در این بخش افزوده شود که پیگیر آن در مجلس هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از تعهدمان به خیرین را با فروش املاک تسویه خواهیم کرد.

۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی به سبب مهاجرت های زیاد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ شهرستان به سبب مهاجرت دچار چالش سرانه فضای آموزشی هستند و از متوسط کشوری پایین‌تر هستند عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور نیاز داریم که پیگیری‌هایی برای تامین بودجه در حال انجام است. همچنین موضوعات اتباع و مهاجرت درون کشوری، دو چالش بسیار بزرگ در تامین فضای آموزشی است. امسال، 200 هزار دانش آموز اتباع به جمعیت مهمان ما به واسطه جنگی که در افغانستان رخ داد اضافه شدند و برای این تعداد دانش آموز به 7 هزار کلاس درس برای همین ها نیاز داریم.

وی افزود: در سامانه احکام، پیشنهاد داده شد که از آن محل کمک های بین المللی برای این مهم که حدود 2 میلیارد دلار است، بخشی از این رقم به سازمان نوسازی مدارس برای حل این مشکلات برسد.

خان‌محمدی در پاسخ به پرسشی درباره تامین مدارس مسکن مهر گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت. مدرسه جزء امور زیربنایی است و همانند راه و درمانگاه و... مدرسه نیز باید پیش بینی شود. توافقات خوبی صورت گرفته و ۴۵۷ مدرسه از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخته و تعدادی نیز در دست اجراست و خواستیم خیرین نیز به کمک بیایند تا این مدارس تکمیل و بهره برداری شوند. مجلس همواره در زمان تصویب بودجه به ما کمک کرده ولی امیدواریم سهم ما از بودجه که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته، مورد توجه جدی قرار گرفته و افزایش یابد.

شناسایی ۹۳۰ مدرسه ناایمن آتش نشانی در تهران

وی درباره وضعیت مدارس استان تهران نیز توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: با استاندارد خاص آتش نشانی ۹۳۰ مدرسه تهران ناایمن شناسایی شده، کارگروهی شکل گرفته و پیگیر این موضوع و به روز رسانی فهرست هستند. در سفر رئیس جمهور به بهارستان تصویب شد ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی تخصیص یابد، ایشان دستور داد ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه در آنجا ساخته شود. بازهم ما در همان شهرستان بهارستان نیاز به ساخت ۱۶۹ مدرسه داریم تا به استانداردها برسیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: چالش‌های ما در تهران به دو علت مهاجرپذیر بودن و قدیمی بودن مدارسش زیاد است. نیاز داریم دستگاه‌های حاکمیتی به ما کمک کنند تا بخشی از مشکلاتمان را در تهران مرتفع کنیم. در تلاشیم از محل فروش املاک و تهاتر اوراق در قالب بودجه، وضعیت فضای آموزشی در تهران را کمی بهبود ببخشیم.


حجم ویدیو: 89.30M | مدت زمان ویدیو: 00:09:00

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان