طالبان شرکت زنان در کنکور ورود به دانشگاه‌ها را ممنوع کرد


طالبان شرکت زنان در کنکور ورود به دانشگاه‌ها را ممنوع کرد

ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی در دولت طالبان، تاکید کرده است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط دو جنس در دانشگاه‌ها و به این دلیل که به اعتقاد او برخی از موضوعات تدریس شده، اصول اسلامی را نقض می‌کنند، ضروری است.

یک سخنگوی گروه طالبان افغانستان از تشدید هر چه بیشتر ممنوعیت تحصیل از سوی این گروه برای زنان افغان خبر داده و در پیامی به دانشگاه‌های خصوصی اعلام کرد که شرکت زنان افغان در کنکور ورود به دانشگاه ممنوع شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این یادداشت در حالی مطرح می‌شود که جامعه بین‌المللی چند هفته برای لغو اقدامات طالبان افغانستان برای محدود کردن آزادی زنان لابی کرد که این شامل دو سفر متوالی چند مقام ارشد سازمان ملل به افغانستان در ماه جاری میلادی می‌شود. همچنین این حکم امید‌ها برای اینکه که طالبان به زودی گام‌هایی را برای لغو فرمان‌های خود بردارد، کم رنگ می‌کند.

طالبان ماه گذشته میلادی تحصیل زنان را در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی افغانستان منع کرد. ندا محمد ندیم، وزیر آموزش عالی در دولت طالبان، تاکید کرده است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط دو جنس در دانشگاه‌ها و به این دلیل که به اعتقاد او برخی از موضوعات تدریس شده، اصول اسلامی را نقض می‌کنند، ضروری است.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، کار برای بر طرف کردن این مشکلات در حال انجام است و پس از رفع این مسائل دانشگاه‌ها برای زنان بازگشایی خواهند شد.

طالبان وعده‌های مشابهی در مورد دسترسی دختران به تحصیلات بالاتر از پایه ابتدایی مطرح کرده و گفته است که کلاس‌های آن مقاطع برای آن‌ها پس از حل “مسائل فنی” پیرامون لباس یونیفرم و حمل و نقل از سر گرفته می‌شوند. این در حالی است که همچنان دختران افغان بعد از کلاس ششم از کلاس‌های درس کنار گذاشته می‌شوند.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان روز شنبه اعلام کرد، در نامه‌ای به دانشگاه‌های خصوصی تذکر داده که به زنان اجازه شرکت در امتحانات کنکور را ندهند او، اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

بر اساس نسخه‌ای از این نامه که در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته شده، در این نامه هشدار داده شده، زنان نمی‌توانند در “آزمون ورودی دانشگاه‌ها برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری” شرکت کنند و اگر هر دانشگاهی از این فرمان سرپیچی کند، “برخورد قانونی با آن متخلف خواهد شد. ”

این نامه به امضای محمد سلیم افغان، مقام دولتی ناظر بر امور دانشجویی در دانشگاه‌های خصوصی رسیده است.

برگزاری کنکور ورودی دانشگاه‌های افغانستان از امروز یکشنبه در برخی ولایات این کشور آغاز می‌شود، در حالی که در برخی نقاط دیگر افغانستان این کنکور از ۲۷ فوریه برگزار می‌شود. دانشگاه‌های سراسر افغانستان به دلیل تفاوت‌های فصلی از جدول زمانی متفاوتی برای برگزاری این کنکور پیروی می‌کنند.

محمد کریم ناصری، سخنگوی اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان، گفت که این دانشگاه‌ها از این تحول اخیر نگران و ناراحت هستند.

او به آسوشیتدپرس اظهار داشت: “تن‌ها امیدی که داشتیم این بود که ممکن است پیشرفتی حاصل شود. اما متأسفانه، پس از این نامه، هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد. کلیت بخش متضرر است. ” او ابراز نگرانی کرد که اگر آموزش برای دختران افغانستان از سر گرفته نشود، کسی در امتحانات کنکور ورودی دانشگاه‌ها به دلیل پایین آمدن تعداد دانشجویان شرکت نخواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!