استقبال از هفدهمین جشنواره شعر فجر با رشد 20 درصدی همراه است


استقبال از هفدهمین جشنواره شعر فجر با رشد 20 درصدی همراه است

اسماعیلی برگزاری نشست های شعر نو و دانشگاهی و اطلاع رسانی گسترده را وجه تمایز این دوره از جشنواره شعر فجر دانست و گفت: امسال حضور چهره های جوان را در هیئت علمی و داوری داریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، رضا اسماعیلی امروز یکشنبه 9 بهمن در نشست هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: امسال هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر در حال برگزاری است و در روزهای آینده شاهد اختتامیه آن خواهیم بود.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: امسال با استفاده از تجربیات و تلاش های مدیران ادوار پیشین تلاش کردیم جشنواره با روال مناسب و شایسته شروع و ادامه یابد و بتوانیم شاهد اتفاق های خوب باشیم. به لطف همکاران عزیز در موسسه خانه کتاب و با همدلی و همراهی داوران و هیئت علمی داوری به خوبی پیش رفت.

وی در مورد داوری های این دوره از جشنواره شعر فجر تصریح کرد: امسال استقبال نسبت به سال گذشته همراه با رشد 20 درصدی همراه بود. در سال قبل دو هزار و 700 عنوان کتاب ارزیابی و داوری شد که امسال این تعداد به سه هزار و 125 عنوان رسید. جشنواره سه بخش دارد. در بخش بزرگسال شعرهای کلاسیک، نو و ترانه ارزیابی شدند. بخش کودک و نوجوان و بخش درباره پژوهش نیز از دیگر بخش های جشنواره شعر فجر است. کتاب ها در هر بخش در اختیار داوران قرار گرفت.

این شاعر خاطرنشان کرد: داوران از صبح تا شب برای بررسی کتاب ها و داوری وقت گذاشتند، با هم مشاوره کردند تا به نتیجه مطلوب برسند، حتی گاهی بحث هایی بین داوران پیش می آمد. برای تمرکززدایی، افتتاحیه این دوره از جشنواره در استان فارس برگزار شد و بعد از آن چند نشست در استان های لرستان و خراسان رضوی برگزار کردیم. ما امسال استان ها را هم در درگیر جشنواره شعر فجر کردیم.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال چهره های جدید را در ترکیب هیئت علمی و داوران جشنواره شعر فجر داریم، گفت: از شاعران جوان در کنار شاعران پیشکسوت استفاده کردیم. وجه تمایز این دوره از جشنواره شامل سه برجستگی است، اول اینکه نشست شعر نو را برگزار کردیم. ویژگی دوم این بود که نشست دانشگاهی را نیز در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اساتیدی از خراسان رضوی برگزار کردیم و ویژگی سوم این بود که تلاش کردیم در حوزه اطلاع رسانی گسترده عمل کنیم، مصاحبه های زیادی انجام شد، از جامعه ادبی خواهش کردیم یادداشت بنویسند و حدود 70- 80 یادداشت از این عزیزان در رسانه ها منتشر شد.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با بیان اینکه امسال حاشیه ای نداشتیم، عنوان کرد: خوشبختانه تا الان جشنواره به سلامت برگزار شده است. 327 عنوان کتاب در حوزه نقد و پژوهش ادبی داشتیم که این آثار در سال 1400 منتشر شد که نشان دهنده رشد مطلوبی است.

اسماعیلی با بیان اینکه به شاعران کودک و نوجوان آن گونه که باید توجه نمی شود، گفت: متاسفانه چه از جانب مردم و چه از جانب رسانه ها به شاعران کودک و نوجوان توجه ای که باید نمی شود. برای همین برخی از آنها به شعر بزرگسال روی آوردند. باید برنامه ریزی طوری باشد که بر روی حوزه ادبیات کودک و نوجوان سرمایه گذاری جدی تری شود و از ناشران این حوزه حمایت بیشتر شود. شعر گفتن برای کودکان و نوجوانان سخت تر از سرودن شعر برای بزرگسالان است زیرا شاعر باید خود را جای کودک قرار دهد و با دنیای کودکی ارتباط برقرار کند. علاوه بر این لازم است که کودکان و نوجوانانی تربیت کنیم که برای هم سن و سالان خود شعر بگویند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس