مساجدی که بخش بانوان فعال دارند، موفق هستند


مساجدی که بخش بانوان فعال دارند، موفق هستند

حجت‌الاسلام دسمی با بیان‌اینکه مساجدی که بخش بانوان فعال دارند، عموماً موفق هستند، گفت: امام(ره) می‌فرماید: اگر در درون انسان نظام امامت شکل بگیرد، بدن می‌شود مسجد انسان؛ بنابراین به جای اینکه انسان مسجدی درست کنیم، مسجد انسانی خواهیم ساخت.

خبرگزاری شبستان، گروه حجت الاسلام «سعید دسمی» تهران امروز (یکشنبه، 9 بهمن) در سومین نشست ملی «آرمان عزیز» که با حضور امامان شاخص عرصه جهاد تبیین در مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد، به علل موفقیت برخی از مساجد کشور به عنوان الگو، پرداخت و اظهار کرد: بنا به تجربه 20 ساله‌ای که در عرصه مسجد داشته‌ام، حدود 19 هزار مسجد را در ابعاد مختلف، عبادی، فرهنگی، اجتماعی و... مورد ارزیابی قرار دادیم.

تولیت مدرسه علمیه بقیة‌الله(عج) در خصوص نتایج این تحقیقات گفت: در نتیجه این تحقیقات به 29 عامل موفقیت مساجد رسیدم؛ برخی از این مساجد از صفر کار را شروع کرده بودند. در جایی که مسجد یک محور فکری قوی دارد، موفق است؛ یک مدل محور فکری معلوم و یک مدل نامعلوم و غیرعلنی داریم. در برخی از مساجد این محور فکری امام جماعت بود و در برخی هم شخص دیگر، ما جایی را پیدا نکردیم که بدون محور فکری به موفقیت دست یابد. امام مسجد، بیش از این که اعلامی باشد، احرازی است.

حجت الاسلام دسمی یکی دیگر از عوامل موفقیت مساجد را داشتن یک هسته سخت و تیم مستحکم عنوان کرد و افزود: برنامه داشتن مسجد بسیار مهم است؛ مسجدی که برنامه منسجم و منظم دارد و باری به هر جهت و اقتضائی نیست، موفق است. برخی مساجد برنامه هم داشتند اما چندان موفق نبودند چرا که متناسب با مخاطبان مختلف مسجد برنامه ریزی نمی‌کردند؛ مثلا باید ویژه کودکان، بانوان، بزرگ‌ترهای مسجد به صورت مجزا برنامه تعریف کرد. مساجدی که بخش بانوان فعالی دارند عموما موفق هستند.

تولیت مدرسه علمیه بقیه الله تهران با بیان اینکه مساجدی که جوهره کار خود را تربیتی قرار داده اند با استقبال مردمی مواجه شدند، گفت: مساجد موفق کادرسازی می‌کنند و برای آینده مسجد برنامه‌ریزی می‌کنند تا افرادی باشند که این راه را ادامه بدهند.

وی گفت: مساجدی که برای درس دانش آموزان برنامه داشتند، توانسته اند بخشی از دغدغه‌های والدین را برطرف کنند. مسجدی با حداقل هزینه زمینه‌ برگزاری کلاس آموزشی برای 500 نفر از دانش آموزان مرتبط با مسجد را فراهم کرده بود و معدل این افراد به طور میانگین از 15 به بالا 17 رفت و تبدیل به یک الگو شد.

حجت الاسلام دسمی تنظیم پیش برنامه‌های مختلف و برنامه‌های پسینی به منظور تدوام ارتباط و مشارکت افراد در یک رویداد مهم را بسیار مؤثر خواند و گفت: یک مسجدی می خواست یادواره‌ای برای شهیدی بزرگوار برگزار کند؛ پیش از آن طرح‌هایی همچون ختم صلوات برای شهید، ویزیت رایگان به نیت شهید را راه اندازی کردند و بعد از برگزاری مراسم یادواره هم، با کسانی که شرکت کرده بودند ارتباط خود را در قالب برنامه‌های دیگری ادامه دادند.

تولیت مدرسه علمیه بقیة‌الله(عج) تهران مشارکت دادن مردم در امور مسجد و تعریف کار کردن برای همه متناسب با توان و ظرفیت‌شان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: یکی از مساجد حتی توانسته بود برخی از افراد معلول را هم در امورات مسجد مشارکت بدهند. برای بانویی که از پا فلج بود چرخ خیاطی تهیه کرده بودند و او بخشی از درآمد کاری را به امور خیر مسجد اختصاص می داد.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های هدف مند، موجب رشد مسجد است، گفت: یک امام جماعت بود که سیر مباحث را به سخنرانان مدعو، می داد؛ مثلا می‌گفت موضوع ما توکل است در این این رابطه مباحثی را آماده بفرمایید. بنابراین مردم هیچ گاه غافل گیر نمی‌شدند و از قبل می‌دانستند که سخنران بعدی بناست که این مباحث را ادامه بدهد تا به نتیجه لازم برسند. سیر داشتن بحث و تناسب آن با مخاطب در سخنرانی بسیار مهم است.

حجت الاسلام دسمی به روایتی از پیامبر(ص) اشاره و بیان کرد: حضرت(ص) فرمود: «المُؤمِنُ وَحدَهُ جَماعَةٌ» امام(ره) در توضیح این روایت گفتند که مؤمن قوای متشتتی دارد که اگر همه قوا به قوه عادله اقتدا کنند، جماعتی در وجود فرد شکل می‌گیرد و قوه عادله می‌شود امام و سایر قوا مأموم او خواهند بود. این انسان شجاع، حکیم و عفیف خواهد بود؛ در اینجا نظام امامت در درون خود انسان شکل می گیرد.

تولیت مدرسه علمیه بقیةالله تهران با تأکید بر اینکه جماعت تنها با امام شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: شاید بدون امام اجتماع شکل بگیرد اما جماعت نخواهند بود. محور کار امام نیز عدالت است. امام(ره) می‌فرماید: اگر در درون انسان این نظام امامت شکل بگیرد، بدن می‌شود مسجد انسان؛ بنابراین به جای اینکه انسان مسجدی درست کنیم، مسجد انسانی خواهیم ساخت.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی