چه ارتباطی میان «لائیسیته» و اقدامات ضد اسلامی در کانادا وجود دارد؟


چه ارتباطی میان «لائیسیته» و اقدامات ضد اسلامی  در کانادا وجود دارد؟

تحقیقات انجام شده از سوی موسسه های حقوق بشری در کانادا نشان می دهد که لائیسیته ارتباط مستقیم با افزایش جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در این کشور دارد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: اسلام هراسی و نفرت علیه مسلمانان را می توان به عنوان دشمنی سیستماتیک دولت های اروپایی با مسلمانان و دین اسلام تعریف کرد.

در کشور کانادا این خصومت در تعداد فزاینده ای از اقدامات تبعیض آمیز و حملات علیه افراد مرتبط با جامعه مسلمانان آشکار شده است.

پس از مسیحیت، اسلام دومین دین بزرگ از نظر تعداد پیروان در کانادا به شمار می رود. در سال 2021، 4.9 درصد از مردم کانادا خود را مسلمان معرفی کردند.

تعریف اسلام هراسی

کمیسیون حقوق بشر «انتاریو» اسلام هراسی را به عنوان جهت گیری یا اعمال خصمانه نسبت به مسلمانان تعریف می‌کند.

این کمیسیون همچنین اسلام هراسی نتیجه باور نژادپرستانه ای مبتنی بر این ایده می داند که جامعه مسلمانان یک تهدید امنیتی بزرگ است .

بر این اساس ترس از نفوذ اسلام درجامعه کانادابه ویژه در نتیجه مهاجرت،مهمترین عامل اسلام هراسی در این کشور به حساب می آید.

حملات اسلام هراسانه

مطالعات نشان می دهد که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، تعداد اقدامات اسلام هراسانه در آمریکای شمالی و اروپا به طور قابل توجهی افزایش یافت.

بر اساس جدیدترین داده‌های آمار کانادا، مسلمانان در میان گروه‌های مذهبی که بیشتر مورد هدف جنایات نفرت هستند، رتبه دوم را دارند. این گونه جرائم از سال 2012 تا 2015 بیش از 250 درصد افزایش یافته است.

اسلام هراسی در انتاریو و کبک

انتاریو و کبک استان هایی هستند که بیشترین تعداد جنایات اسلام هراسانه را گزارش می کنند، به این دلیل که اکثر مسلمانان کانادا در این دو استان زندگی می کنند. به عنوان مثال، بیش از 7.5 درصد از جمعیت منطقه بزرگ تورنتو مسلمان هستند.

یک نظرسنجی توسط «Forum Research » در سال 2016 نشان داد که 48 درصد از مردم کبک به اسلام نگاهی نامطلوب دارند و در انتاریو این رقم 22 درصد است.

تحقیقات مشترکی که توسط مراکز « Geneviève Mercier-Dalphond» و « Denise Helly » در سال 2021 انجام شد نیز موضوع تبعیض و خشونت ضد مسلمانان را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد.

این تحقیق ارتباطی بین پیشنهادهای سیاسی در مورد لائیسیته (دخالت نکردن دین در امور سیاسی) و افزایش جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان پیدا کرد.

از جمله این پیشنهادها می توان به تصویب منشور ارزش های کبک و قانون احترام به لائیسیته در این ایالت اشاره کرد.

زنان محجبه معمولا اولین قربانیان حملات اسلام هراسانه عمدی و غیرعمدی در زندگی روزمره هستند.

بر اساس داده های آمار کانادا از سال 2010 تا 2019 در 47 درصد از جنایات خشونت آمیز نفرت که علیه مسلمانان انجام شده و به مقامات گزارش شده است، هدف اصلی زنان بوده اند.

دو مورد از خشونت‌آمیزترین حملات علیه مسلمانان در کانادا، تیراندازی در مسجد کبک سیتی در ژانویه 2017 و حمله به یک خانواده مسلمان در لندن، انتاریو در ژوئن 2021 بوده اند.

تبعیض شغلی

حملات لفظی و فیزیکی خشونت آمیز تنها راه های ابراز اسلام هراسی در کانادا نیستند. تبعیض در استخدام یکی دیگر از راه هایی است که مسلمانان در کانادا آثار آن را در زندگی خود تجربه می کنند.

«ژان فیلیپ بولگارد»، محقق دانشگاه لاوال، مطالعه ای در این زمینه انجام داد که نشان می دهد در کبک، استخدام متقاضیان شغلی که نام خانوادگی آنها عرب بودنشان را نشان می دهد، دو برابر کمتر از دیگر متقاضیان شغلی است.

تحقیقاتی که توسط موسسه Environics در سال 2016 انجام شد نیز نشان می دهد که که یک سوم جامعه مسلمان در کانادا در طول پنج سال گذشته چه به دلیل مذهب و چه به دلیل قومیت یا زبانشان مورد تبعیض قرار گرفته اند و این تبعیض ها عمدتا در محل کار یا در محیط های عمومی رخ می دهد.

در فوریه 2018، کمیته دائمی میراث کانادایی گزارشی با عنوان اقدام علیه نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض مذهبی از جمله اسلام هراسی منتشر کرد.

یکی از توصیه‌های کمیته در این گزارش این بود که دولت کانادا نقش رهبری قدرتمندی را برای محکوم کردن فعالانه نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض مذهبی از جمله اسلام‌هراسی بر عهده بگیرد.

توصیه های دیگر در این گزارش این بود که دولت کانادا یک کمپین آگاهی عمومی برای ترویج تنوع ایجاد کند، کمپین آموزشی برای ارتقاء سواد رسانه ای تشکیل دهد و مواد آموزشی در مورد اعمال مذهبی و فرهنگی مختلف تهیه کند. همچنین قرار شد روز 29 ژانویه به عنوان روز ملی یادآوری و اقدام علیه اسلام هراسی و سایر اشکال تبعیض مذهبی تعیین شود.

اگرچه روز 29 ژانویه در نهایت به عنوان روز مبارزه با اسلام هراسی در کانادا تعیین شد،اما هنوز هیچ گونه اقدام عملی دیگری برای توقف این گونه حملات در این کشور صورت نگرفته است.

در حقیقت آنچه مقامات کانادا تا کنون در مورد مبارزه با اسلام هراسی گفته اند در حد شعار باقی مانده است و هنوز مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی