لزوم تجدیدنظر در انتشار گزارش ماهانه آمار مسکن


کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر ضرورت اعلام متوسط قیمت مسکن در کل کشور، گفت: اعلام متوسط قیمت مسکن تهران تبعات سنگینی را برای کشور به‌دنبال دارد.

فرشید ایلاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران اکونومیست، اظهار کرد:‌ در بازار مسکن چنانچه آمار دسترسی در حوزه خرید و فروش، مالکیت ها و نحوه توزیع آن داشته باشیم به سیاستگذار کمک می‌کند تا سیاست‌های درستی را در این بخش اجرا کند.

وی ادامه داد: سیاست‌گذار بر این اساس می‌تواند متناسب با نیازهای بازار اهداف و برنامه‌ها را تنظیم کند. اما اگر دقت کافی نشود و آمار به درستی و به‌صورت جامع تهیه نشود باعث انحراف در برنامه‌ها خواهد شد. به‌عنوان مثال گفته می‌شود بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای محاسبه سبد تورمی خانوار باید آمارگیری ماهانه انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که این حرف درستی است، افزود: برای آن‌که بتوانیم فرآیند و انعکاس اقتصاد را رصد کنیم لازم است سبد هزینه‌های خانوار کنترل و احصا و در این سبد هزینه خانوار در بخش مسکن به صورت میانگین کشوری حساب شود.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که هزینه خوراک تا حد زیادی برای کل کشور یکسان است، تاکید کرد: در بخش مسکن قیمت‌ها متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در شهر تهران قیمت مسکن (هر مترمربع) از 30 میلیون تا 250 و 300 میلیون تومانی را داریم. این تفاوت خیلی زیادی است و نمی‌توانیم مثلاً فقط در فرشته قیمت مسکن را اعلام کنیم.

ایلاتی اضافه کرد: بنابراین باید در بحث قیمت مسکن به‌صورت کشوری اطلاع‌رسانی کنیم و در بحث محاسبه هزینه خانوار متوسط کشوری قیمت مسکن را ملاک محاسبات در نظر بگیریم. این کار به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی کمک زیادی می‌کند.

وی یادآور شد: این‌که بگوییم آمار معاملات دسترسی نداریم و فقط برای برای تهران اعلام قیمت کنیم برای کشور تبعات سنگینی به دنبال دارد. تغییرات قیمت مسکن تهران با تاخیر زمانی به کلانشهرها، شهرهای کوچک و حتی روستاها تسری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که همواره اعلام می‌شود کشور منابع ارزی در دسترس مناسبی دارد، بیان کرد:‌ این در حالی است که به دلیل جوسازی فضای مجازی و دامن زدن به تورم انتظاری،‌ شاهد نوسانات نرخ ارز در بازار هستیم.

کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: دیگر نباید دستگاه‌های رسمی کشور این اتفاق بیفتد که به فضای نااطمینانی دامن بزنیم و فضایی را ایجاد کنیم تا سرمایه‌ها به سمت تهران بیاید.

ایلاتی با اشاره به لزوم تجدیدنظر در انتشار گزارش ماهانه متوسط قیمت مسکن در تهران، گفت:‌ باید متوسط قیمت کل کشور اعلام شود تا با محاسبه هزینه مسکن تمام شهروندان در تورم عمومی به درستی درباره آن برنامه‌ریزی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس