فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است


فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم آغاز شده است

بررسی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری در دشت تهران که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی انجام شد، نشان داد که فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرشته رحیمی مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی (فاز اول: استان تهران) ۹ بهمن ۱۴۰۱ با اعلام این خبرگفت: این پژوهش به منظور تهیه نقشه و مکان‌یابی محوطه‌هایی با شواهد فلزکاری به تفکیک استانی، گردآوری اطلاعات باستان‌شناسی و انسان‌شناسی یافته‌های فرهنگی مرتبط، گردآوری اطلاعات مطالعات میان رشته‌ای صورت گرفته بر روی یافته‌های فلزکاری و وارد کردن اطلاعات بدست آمده در یک سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها در محدوده شمال فلات مرکزی ایران انجام شده است.

او افزود: شمال فلات مرکزی شامل استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین است که در فاز اول این پروژه به استان تهران پرداخته شد.

این پژوهشگر تصریح‌کرد: وجود معادن فلزی متنوع در فلات مرکزی ایران در نحوه زندگی ساکنین منطقه تاثیر بسزایی داشته است و منطقه شمال فلات مرکزی ایران زمینه بسیار خوبی برای مطالعه یکی از شاخه‌های مهم باستان‌شناسی اقتصادی یعنی فلزگری و معدن‌کاری کهن محسوب می‌شود.

به گفته رحیمی، شواهد نشان می‌دهد که منطقه شمال فلات مرکزی ایران در اواخر هزاره پنجم ق.م مرحله مهم ذوب سنگ مس را پشت سر گذاشته و به مرحله تولید آلیاژ دست یافته است.

مجری طرح بانک اطلاعاتی محوطه‌های فلزکاری در شمال فلات مرکزی (فاز اول: استان تهران) اظهارکرد: بررسی محوطه‌هایی همچون چشمه‌علی، شغالین، سفالین، میمنت‌آباد، چالتاسیان و معمورین با شواهد فلزکاری در دشت تهران نشان می‌دهد که فعالیت‌های فلزکاری در دشت تهران از اواخر هزاره پنجم شروع شده است.

او با بیان‌اینکه در واقع آغاز فلزکاری، وجود تخصص‌های تمام وقت و سازمان‌یافتن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین تحولات صورت گرفته در دشت تهران، در دوره مس‌سنگی قدیم (۴۷۰۰- ۴۰۰۰ ق م) رخ داد گفت: مدارک و شواهد نشان می‌دهد که جوامع این مرحله از دوره مس سنگی از نظر اقتصادی و اجتماعی نسبت به دوره قبل پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403