«گفتمان مهندسی معکوس فتنه» در بحث جهاد تبیین به عنوان یک راهکار ضروری است


«گفتمان مهندسی معکوس فتنه» در بحث جهاد تبیین به عنوان یک راهکار ضروری است

رییس هیئت مدیره مؤسسه تحقیقاتی انوار توحید گفت: در بحث جهاد تبیین به عنوان یک راهکار «گفتمان مهندسی معکوس فتنه» ضروری است و برای این منظور می‌بایست همه ابزارها و ظرفیت‌های رسانه‌ای را به کار گرفت و در مقابل ائمه کفر، ائمه هدایت بود‌.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین واثقی در نشست علمی «آسیب شناسی استفاده ابزاری از موضوع حجاب و آزادی در ایجاد فتنه با تاکید بر تجربه فتنه‌های ۱۳۷۸، ۱۳۸۸، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱» که با حضور جمعی از طلاب، دانشجویان و اساتید در مؤسسه انوار توحید در قم برگزار شد عنوان کرد: در جریان فتنه اخیر گفتگوهای بسیاری شکل گرفت اما در این بین نگاه بسیار دقیق و موشکافانه و با بصیرت مقام معظم رهبری چراغ راهی برای همه بود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آستانه سالروز ولادت حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) در دیدار با مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) فرمود: در قضایای اخیر «نقشه‌ دشمن، نقشه‌ جامعی بود» و همه عواملی را که یک قدرت می‌توانست برای اخلال و تخریب در یک کشوری به کار ببرد را به کار گرفت اما در نهایت موفق نشد؛ چون محاسبات دشمن برای پیاده‌سازی این نقشه درست نبود. مقام معظم رهبری در دل به مهندسی خوبِ دشمن آفرین گفت چون همه چیز را در جای خود، به اندازه‌ خود، آماده کرده بود.

حجت الاسلام واثقی گفت: در این جلسه بناست مهندسی که مقام معظم رهبری تحسین کردند را مهندسی معکوس کرد. در فتنه‌های اخیر همیشه کلید واژه‌هایی مانند حجاب و بحث آزادی در انتخاب پوشش توسط گروه‌ها و جریاناتی در داخل و خارج از کشور مطرح شده و توسط رسانه‌های غربی به اشکال مختلف نظیر فضای مجازی، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و رادیو پشتیبانی شده است.

وی افزود: پیاده‌روی اربعین، نمایان‌گر عظمت و قدرتِ حرکت شیعی در دنیا است؛ اما دشمن پس از دو سال وقفه کرونایی با پشتیبانی رسانه‌ای کاری را رقم زد که جامعه مذهبی نیز به نوعی در استفاده ابزاری دشمن، شریک شد. وی خاطرنشان کرد: علی رغم حجم بسیار زیاد اغتشاشات که در چهل سال گذشته بی‌سابقه بود و به نتیجه نیز نرسید در بحث نگاه به فتنه یک گام عقب‌تر هستیم. می‌بایست به عقبه کار، عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر نگاه کرد.

وی تصریح کرد: آیا در تمام این جریانات صرفاً حجاب و برهنگی مطرح است!؟ مسائل در اتاقِ فکر دشمن پردازش می‌شود. اگر مبانی و زیر ساخت‌های فکری دشمن درست شناسایی نشود، نمی‌توان تحلیلِ درستی از جریانات داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین واثقی گفت: باید در تحلیل‌ها نقش جامعه یهود و لابی صهیونسیم و هم‌چنین بحث جریان نفوذ دیده شود. تاکنون انقلاب‌های مختلفی توسط این طیف، طراحی و اجرا شده است. اما در این بین نقش جامعه یهود و به ویژه لابی صهیونسیم چه بوده است؟ اگر ریشه‌های این اتفاق بررسی و دیده نشود یک گام بلکه چند گام عقب‌تر خواهیم بود.

رییس هیئت مدیره مؤسسه تحقیقاتی انوار توحید با اشاره به برده‌داری نوین گفت: جامعه یهود با طرح برده‌داری نوین، انسانی را تربیت می‌کند تا بتواند بر عقل و اندیشه‌اش حاکمیت کند. انسان در نوع جدید برده‌داری، هیچ هویتی انسانی ندارد و همانند یک ربات و برده، عملاً قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری ندارد و در خدمت سیستم جهانی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین واثقی گفت: مهندسی معکوس فتنه برای مقابله با فتنه های بعدی ضروری است. مسئله، صرفاً مسئله حجاب نیست بلکه مقوله افول انسانیت با استفاده ابزاری از زنان است. وی در پایان با استناد به آیه شریفه «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ» گفت: در بحث جهاد تبیین به عنوان یک راهکار «گفتمان مهندسی معکوس فتنه» ضروری است و برای این منظور می‌بایست همه ابزارها و ظرفیت‌های رسانه‌ای را به کار گرفت و در مقابل ائمه کفر، ائمه هدایت بود‌.

بنابرگزارش شبستان سخنران دوم این نشست، دکتر طاهر حبیب زاده، ابتدا در حول واژگان عنوان نشست (آسیب‌شناسی استفاده ابزاری از حجاب و آزادی در ایجاد فتنه) مطالبی را ارائه کرد؛ از جمله اینکه وقتی سخن از آسیب‌شناسی می‌شود، می‌بایست یک امر مطلوب را آسیب‌شناسی کرد نه یک امر نامطلوب را. به عنوان مثال، عبارت «آسیب شناسی اعتیاد» یک عبارت متناقض است، چرا که اعتیاد از نگاه ما، خودش یک امر نامطلوب و منشأ آسیب‌هاست و منطقاً معنا ندارد از یک عامل و منشأ آسیب، آسیب‌شناسی شود!

وی گفت: یک مفهوم یا موضوع مطلوب آسیب‌شناسی می‌شود تا کاستی‌ها و ضعف‌های آن شناسایی و برطرف شود؛ لذا منطقاً نمی‌توان از امر نامطلوب آسیب‌شناسی کرد. در مقابل، اگر موضوع ما «آسیب‌شناسی حجاب» باشد، با یک عبارت مفهوم‌دار روبرو بوده؛ چرا که حجاب امری مطلوب است و حافظ امنیت بانوان و کمک کننده به حفظ حریم خصوصی شخصی آن‌ها است، و ما در صدد آن هستیم که آسیب‌های آن (نواقص، کاستی‌ها و آفت‌های ممکن) را شناسایی کنیم؛ مانند استفاده ابزاری از حجاب، و در مرحله بعد ارائه طریق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لذا برای رفع ایراد فنی ظاهری در عنوان نشست یعنی استفاده ابزاری از حجاب (یک امر نامطلوب)، خود را در جایگاه دشمن قرار داده تا ببینیم دشمن که از مسئله حجاب به عنوان ابزار استفاده می‌کرد و برای او یک امر مطلوب بود، اینک در اتاق فکر دشمن چگونه به این موضوع پرداخته می‌شود و علل دست نیافتن دشمن به اهداف خود از طریق استفاده ابزاری از حجاب و آزادی چیست؟ البته مسئله حجاب، ابزار دشمن بود و هدف اولیه ایجاد فتنه، یعنی ایجاد فضایی که برون رفت از آن دشوار و برای برخی محال است، و هدف غایی دشمن براندازی نظام حاکم و دست کم، ضربات اساسی بر آن بود که به دلایلی ناکام ماند و در ادامه اشاره می‌شود.

در ادامه این حقوق‌دان با بیان این پرسش که چرا دشمن از زمان‌های دور و به ویژه در فتنه اخیر (۱۴۰۱) روی مساله حجاب دست گذاشت گفت: دشمن از دیرباز توسعه و ترویج فرهنگ برهنگی را به عنوان یک تاکتیک قدرتمند و کارساز علیه جوامع و حکومت‌های اسلامی تجربه کرده است. در روایات نیز مؤید این مسئله وجود دارد. تجربه امروز غرب پیش روی ماست، اما دیده بینا و نفس سلیم می خواهد تا واقعیت را ببینید.

وی افزود: ماجرای اندلس (اسپانیای امروز) نمونه بارز پیش روی اهالی پژوهش و عبرت است. زمانی که مسلمان‌ها پس از حدود ۸۰۰ سال تمدن اسلامی، به واسطه یک حیله فرهنگی از پای درآمدند و آن روانه کردن زنان و دختران بی‌حجاب از سوی برخی مسیحیان به سرزمین اسلامی در آن زمان بود. جوانان و حتی برخی سردمداران را گرفتار فساد کرد و در نهایت یک تمدن بزرگ، با یک ترفند فرهنگی-برهنگی شکست سنگین خورد! ای بسا اگر چنین نمی‌شد، امروز اسلام در سرزمین‌های اروپایی و غربی دارای پایگاه بسیار قدرتمندی بود و ادامه تاریخ به شکل دیگری رقم می‌خورد. از این واقعه می‌بایست به عنوان یک افسوس بزرگ تاریخی یاد کرد. آری، مسئله فقط بیرون بودن چند تار مو یا قدری زلف نیست که تصور شود امری کم اثر و یا بسیار فرعی و جزئی است؛ تجربه تاریخی نشان می‌دهد که از اجتماع همین برهنگی‌های خرد، زمینه سقوط یک تمدن بزرگ رقم می‌خورد. من جرب المجرب، حلت به الندامه.

این حقوقدان در قسمت پایانی در جستجوی علل شکست دشمن گفت: شکست دشمن در این جنگ نرم با آن همه عِده و عُده و هژمونی رسانه‌ای تمام عیار علیه کشور و تمامیت نظام، سه علت مهم دارد:

اول - سابقه تاریخی ایرانیان، که اصالتاً به اصول مهمی در جهت حفظ حریم زنان پایبند بودند؛ حتی قبل از ورود اسلام به ایران خط قرمزهای سنگینی وجود داشته است. جامعه ایرانی هیچ‌گاه فرهنگ برهنگی را نپذیرفته است. دیوارنگاره‌های به جا مانده از ایام ماضی از جمله تخت جمشید، به وضوح بیانگر این مطلب است که ایرانیان باستان داشتن پوشش خاصی را نسبت به بانوان لازم می‌شمردند و فرهنگ پوشیدگی ویژه‌ای در این زمینه حاکم بوده است و حتی سرهای خود را می‌پوشاندند. حتی آن دسته از ایرانی‌هایی که مخالف دین هستند، اگر خود را یک ایرانی اصیل بدانند،‌ حتماً نه بلندی به «فرهنگ برهنگی» خواهند گفت. دشمن این محاسبه تاریخی را نادیده گرفته بود و گمان می‌کرد حتی قشر ضعیف الحجاب، در پی تحریکات آنان، کشف ححاب می‌کنند یا علیه نظام می‌شورند؛ ولی آنچه رخ داد دقیقاً خلاف این بود. پیام مخابره شده به اتاق فکر دشمن این بود: یک ایرانی اصیل، هیچ گاه برهنه نمی‌گردد؛ حتی جزئا؛ پوشش شرافتمندانه برای او یک اصل است.

دوم - حضور یک رهبر الهی و فرزانه در رأس حاکمیت، رهبری که دایماً اوضاع را با دقت و بصیرت مثال زدنی رصد می‌کند و کانون همبستگی اراده‌های قاطبه مردم ایران است. ارشادات و رهنمودهای ایشان همواره برهم زننده نقشه‌های دشمن است ولو نقشه‌های جامع و تحسین برانگیز.

سوم - حضور مردم مومن و انقلابی و بصیر ایران در صحنه و پشتیبانی غیرتمند آنان از ولی فقیه زمان، که همواره نشان داده‌اند با همه ضعف‌ها در کشور که امروزه در رأس آن‌ها از جمله مسائل اقتصادی قرار دارد، حاضر نیستند به دشمن باج دهند و در جناح دشمن علیه خود شمشیر بکشند. گلایه دارند؛ انتقاد دارند؛ اما اصل را حافظ اند؛‌ تیشه بر ریشه را نمی‌زنند.

به قطع یقین تا این سه عنصر در جامعه ایرانی حاکم است، دشمن در تمامی اقدامات علیه کشور و نظام و ملت ایران شکست خواهد خورد؛ ان‌شاءالله تعالی

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها