حضرت زهرا(س) با تبیین، حقیقت غدیر و سیاهی سقیفه را روشن کرد/ شِکوه منتظران همان شِکوه‌های فاطمی است!


حضرت زهرا(س) با تبیین، حقیقت غدیر و سیاهی سقیفه را روشن کرد/ شِکوه منتظران همان شِکوه‌های فاطمی است!

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به خوبی حقیقت غدیر و سیاهی فتنه سقیفه را تبیین کرده‌اند، گفت: عصر غیبت امام مهدی(عج) مشابهت تام با زمان حضرت زهرا(س) دارد در هر دوی این دوران‌ها ما دچار فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی(ع) هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و به منظور بررسی رابطه‌ای که بین فاطمیه و مهدویت برقرار است با حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، دبیر علمی اندیشکده بین‌‌المللی مهدویت و کارشناس مهدوی گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به روایت امام مهدی(عج) که فرمودند: حضرت زهرا(س) الگوی من هستند، اظهار کرد: شیخ طوسی در کتاب «الغیبه» جریانی را از ابن‌ابی‌غانم قزوینی نقل می کند، وی منکر امام مهدی(عج) و جانشینی ایشان برای امام عسکری(ع) بود و در این باره با شیعیان بحث می کرد لذا شیعیان نامه ای برای امام زمان(عج) نوشتند و حضرت(عج) در پاسخ آنها به خطّ مبارک خود، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه‌ها و درخواست روح یقین و عاقبت به خیری آنان، می‌فرماید: فاطمه‌ زهرا(س)، دختر رسول خدا، برای من، الگویی نیکو است.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: وقتی امام زمان(عج) حضرت زهرا(س) را الگوی خود می دانند به طریق اولی الگوی ما منتظران هم محسوب می شوند، ما شیعیان که وظیفه زمینه سازی برای حکومت امام مهدی(عج) را بر عهده داریم، باید بدانیم فرهنگ فاطمی در این باره بسیار راهگشا است.

مبانی منتظرانه فرهنگ فاطمی(س)

وی ادامه داد: فرهنگ فاطمی بر مثلث حق شناسی، باطل شناسی و زمان شناسی استوار است، اگر شیعیان بر اساس فرهنگ فاطمی(س)، امام شناس باشند و درصدد شناخت دشمن به ویژه با توجه به هجمه های ترکیبی که امروزه علیه شیعیان روا داشته می شود، باشند، می توانند زمینه ها را برای ظهور آخرین حجت خدا مهیا کنند.

تبیین فتنه سقیفه در سیره فاطمی

دبیر علمی اندیشکده بین‌‌المللی مهدویت در ادامه بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در مدت کوتاه عمر شریف‌شان آنچه را که ما منتظران نیاز داریم، در سیره کلامی و عملی خود بیان کردند که مهمترین آنها عبارت است از: ظلم ستیزی و دفاع از حق، صبر در مقابل سختی ها، دفاع از امام تا پای جان، بصیرت در برابر فتنه ها. مکتب حضرت فاطمه زهرا(س)، مملو از بیان فضایل امام، قرآن و عترت است، ایشان با ترسیم عصر جاهلیت‌زده خود و تحلیل وقایع و اتفاقات فتنه سقیفه، راه حق را برای ما به زیبایی و دقت تمام ترسیم کردند.

وی افزود: آنچه را که منتظران برای چگونه زیستن در عصر آخرالزمان باید با نگاه به سیره فاطمی(س) موردتوجه قرار دهند، دو مسئله مهم ولایت پذیری و برائت و بیزاری جستن از دشمنان است.

حجت الاسلام فوادیان درباره کیفیت جهاد تبیین در سیره فاطمی(س) و آموزه های آن برای منتظران، گفت: توجه به خطبه حضرت زهرا(س) جهاد تبیین را برای ما به طور کاملاً واضح و مبرهن بیان می کند، ایشان بعد از رسول خدا(ص)، با سخنرانی و خطبه خوانی، حق و باطل را تبیین کردند، حقیقت غدیر و سیاهی سقیفه در سخنان حضرت زهرا(س) کاملا مشهود است.

وی اضافه کرد: توجه به مکتب و فرهنگ فاطمی(س)، نحوه جهاد ما در عرصه تبیین را مشخص می کند آنچه را که سبب شد فاطمه زهرا(س) در این جهاد کبیر پا به عرصه بگذارد جهل مردم به مقام امامت و ولایت و بی‌طرفی و بی توجهی آنها نسبت به امر ولایت و طرفداری از باطل است.

عصر حیات فاطمی با عصر غیبت شباهت تام دارد

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: نقل است حضرت صدیقه کبری(س) به امّ‌سلمه فرمود: شب را به صبح می رسانم در حالی که دچار فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی(ع) هستم؛ این گلایه و شکوه را ما منتظران امام زمان(عج) نیز داریم: «اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا». این یعنی عصر غیبت امام مهدی(عج) مشابهت تام با زمان حضرت زهرا(س) دارد در هر دوی این دوران ها ما دچار فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی پیامبر(ص) هستیم ظلمی دامنه‌دار از سقیفه تا غیبت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در مدت کوتاهی که بعد از پیامبر(ص) در قید حیات بودند، در یک جهاد تبیین بی نظیر با استفاده از قرآن و سخنان پیامبر(ص) حضور یافتند ما منتظران نیز باید فاطمه زهرا(س) را در جهاد تبیین الگوی خود قرار دهیم و در راستای زدودن جهل مردم به امامت و دست برداشتن از بی تفاوتی در مقابل ولایت، و جدا کردن صف حق مداران از طرفداری باطل، کوشا باشیم!

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در