انتفاضه دفاع از قرآن کریم/ کمپین تحریم محصولات هلند و سوئد در جهان اسلام


انتفاضه دفاع از قرآن کریم/ کمپین تحریم محصولات هلند و سوئد در جهان اسلام

الازهر و شماری از کشورهای اسلامی اهانت افراط گرایان در هلند و سوئد به قرآن کریم را محکوم کردند و خواستار تحریم محصولات هلند و سوئد شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از البلد، اقدامات ننگین افراط گرای هلندی در پاره کردن قرآن کریم و افراط گرای دانمارکی- سوئدی در سوزاندن قرآن خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است.

الازهر و شماری از کشورهای اسلامی این اقدام را محکوم و اعلام کردند که اهانت به قرآن کریم احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را خدشه دار کرده است.

تحریم کالاهای هلندی و سوئدی برای حمایت از قرآن کریم

الازهر در بیانیه از ملت های عرب و اسلامی خواست تا همه محصولات هلندی و سوئدی را بایکوت کنند و موضع محکم و واحدی برای حمایت از قرآن کریم اتخاذ کنند.

قرآن کریم کتاب مقدس مسلمان است و باید به این دو کشور برای اهانت به مقدسات یک میلیارد و نیم مسلمان پاسخ مناسبی اتخاذ کرد. پافشاری آنها در حمایت از جنایت شنیع و وحشیانه تحت لوای آزادی بیان، غیراخلاقی و غیر انسانی است. باید آنها را دیکتاتور هرج و مرج و بداخلاقی و بی ادبی دانست.

الازهر بر ضرورت پایبندی ملت‌های عربی و اسلامی به این تحریم تاکید و اعلام کرد: باید مسلمانان فرزندان و جوانان و زنان خود را با این مقوله آشنا کنند و بدانند که هرگونه سهل انگاری نسبت به این موضوع، کوتاهی آشکار در حمایت از دین خدا است، زیرا منحرفان هرگز ارزش این دین را که چیزی از آن نمی دانند، درک نمی کنند و مسلمانان را با اهانت به مقدسات‌شان تحریک می کنند.

تحریک مسلمانان

دارالافتای مصر در بیانیه ای اعلام کرد: اهانت دوباره به قرآن کریم در هلند، تحریک ضریح احساسات مسلمانان در هلند و خارج از این کشور است. این اقدام به احساس تنفر و تبیعض دامن می زند و همچنین به گروهای افرای و جریان‌های تروریستی خدمت می کند.

دارالافتای مصر تاکید کرد: با این اقدامات و رفتارهای نژادپرستانه ضد اسلامی تلاش می شود که در پشت شعار آزادی بیان برای اقدامات ضد اسلامی در اروپا پنهان شوند. اما عمدتا این مسئله مغفول می ماند که فضای آزادی بیان در کنار مجموعه ای از ارزش‌های دیگر مبتنی بر همزیستی مشترک و احترام متقابل چه ایدئولوژیکی یا نژادی قرار دارد.

دارالافتای مصر از جامعه بین‌الملل و همه سازمان‌های بین‌المللی موثر خواست تا اقدام جدی و سریع برای تدوین قانونی به منظور مقابله با این اقدامات نژادپرستانه و مبارزه با آنها اتخاذ کنند.

محکومیت مصر

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه ای اقدام یکی از رهبران جنبش های افراطی هلند در پاره کردن قرآن کریم در مقابل ساختمان پارلمان هلند در لاهه را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام شنیع فراتر از حدود آزادی بیان است و هتک حرمت مقدسات مسلمانان است. این اقدام به سخنان نفرت انگیز بین ادیان و ملت‌ها دامن می زد و امنیت و ثبات جوامع را تهدید می کند.

مصر با ابراز نگرانی نسبت به تکرار این گونه اقدامات و افزایش پدیده اسلام‌هراسی در تعدادی از کشورهای اروپایی، اعلام کرد: این کشورها باید از تکرار این گونه اقدامات که با حقوق بشر مغایرت دارد، جلوگیری کنند.

محکومیت عربستان

وزارت امور خارجه عربستان اقدام افراط گرای هلندی در پاره کردن قرآن کریم در شهر لاهه هلند را محکوم و آن را اقدام تحریک آمیز علیه مسلمانان جهان دانست.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد: عربستان بر گسترش ارزش‌های گفتگو، مدارا، همزیستی و دوری از انگیزه‌های افراط گرایی تاکید دارد.

محکومیت اردن

دولت اردن پاره کردن قرآن کریم در شهر لاهه هلند را محکوم و اعلام کرد: این اقدامات افراطی و متعصبانه با ارزش‌های انسانی، اخلاقی و مذهبی در تضاد است و تنفر و خشونت را شعله ور می کند و تهدیدی برای همزیستی مسالمت آمیز است و به امنیت و ثبات ضربه می زند.

وزارت امور خارجه اردن تاکید کرد: قرآن سوزی و پاره کردن قرآن، یک عمل نفرت انگیز خطرناک و یکی از پدیده‌های اسلام هراسی است که به خشونت و اهانت به ادیان دامن می زند.

اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب به شدت سوزاندن قرآن در سوئد و پاره قرآن این کتاب مقدس در هلند را محکوم کرد.

ابوالغیط در توئیتر خود نوشت : این اقدامات افراط گرایانه باید توسط همه محکوم شود. آزادی بیان نباید دستاویزی برای افراط گرایان باشد که آتش تنفر میان پیروان ادیان مختلف را برانگیزد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان