مدیرعامل تسلا : تقاضا برای نفت به زودی شروع به کاهش خواهد کرد


مدیرعامل تسلا : تقاضا برای نفت به زودی شروع به کاهش خواهد کرد

به گفته‌ی ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی تسلا و توییتر، تقاضا برای نفت ظرف پنج سال آینده شروع به کاهش خواهد کرد؛ ولی اوج تقاضا در سال ۲۰۲۸ اتفاق خواهد افتاد. ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی تسلا که با عنوان متخصص خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود،...

به گفته‌ی ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی تسلا و توییتر، تقاضا برای نفت ظرف پنج سال آینده شروع به کاهش خواهد کرد؛ ولی اوج تقاضا در سال ۲۰۲۸ اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل تسلا : تقاضا برای نفت به زودی شروع به کاهش خواهد کرد

ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی تسلا که با عنوان متخصص خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود، جسورانه پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت تا پایان این دهه کاهش خواهد یافت. به گزارش درایو، در حالی که «اوج نفت» تئوری رسیدن تولید جهانی نفت به حداکثر تولید موجود است، مدیرعامل تسلا در عوض گفت تقاضا برای نفت ظرف پنج سال (تا سال ۲۰۲۸) به اوج خود خواهد رسید.

ایلان ماسک در حال پاسخ دادن به گزارشی درباره یک مدیر بانکی ایالات متحده بود که اظهار کرد «نفت تا ۵۰ سال آینده ضروری خواهد بود». او در توییتر (پلتفرم رسانه اجتماعی پیام کوتاهی که در اکتبر ۲۰۲۲ خریداری کرد) این‌طور نوشت:

درست است، استفاده طولانی مدت خواهد بود، اما مدت‌ها قبل از آن به اوج خود خواهد رسید. اوج تقاضا برای نفت احتمالا در پنج سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

با این حال، انس الحاجی، تحلیلگر و مفسر صنعت نفت به سرعت پیش‌بینی آقای ماسک را رد کرد. آقای الحاجی نوشت:

لطفاً اجازه دهید تا شواهد زیادی را در برابر شما ارائه دهم که نشان می‌دهد تقاضای جهانی نفت در پنج سال آینده، حتی در ۱۰ سال و نه حتی ۲۰ سال آینده به اوج نخواهد رسید. برای این‌که تقاضای نفت در سطح کنونی [۱۰۰ میلیون بشکه در روز] باقی بماند، به بیش از ۷۰۰ میلیون [خودروی الکتریکی] در جاده‌ها نیاز داریم.

اما با وجود اختلاف نظرها، اظهارات ایلان ماسک منعکس‌کننده‌ی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) است که پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت در حدود سال ۲۰۲۵ قبل از شروع کاهش تا اواسط این قرن، در سطح ثابتی باقی خواهد ماند.

مدیرعامل تسلا : تقاضا برای نفت به زودی شروع به کاهش خواهد کرد

آژانس بین‌المللی انرژی در اکتبر ۲۰۲۲ طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

برای اولین بار، سناریوی [چشم‌انداز انرژی جهان] بر اساس شرایط سیاست‌های حاکم امروزی… تقاضای جهانی برای هر سوخت فسیلی که اوج یا میزان ثابت را نشان می‌دهد، دارد.

در این سناریو، افزایش فروش خودروی الکتریکی به این معنی است که تقاضای نفت در اواسط دهه ۲۰۳۰ قبل از کاهش اندکی تا اواسط قرن در سطح ثابتی قرار می‌گیرد. این بدان معنا است که تقاضای کل برای سوخت‌های فسیلی از اواسط دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ با میانگین سالانه تقریباً معادل تولید طول عمر یک میدان نفتی بزرگ به طور پیوسته کاهش می‌یابد.

کاهش یادشده در سناریوهای متمرکز بر اقلیم WEO بسیار سریع‌تر و بارزتر است. تعدادی از دولت‌ها آماده‌سازی برای ممنوعیت مؤثر خودروهای بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۵ یا قبل از آن آغاز کرده‌اند. در این میان برخی استثناها نیز وجود دارد که منجر به جایگزینی سوخت‌های مصنوعی با سوخت‌های سنتی مشتق شده از نفت می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان