قوانین جدید اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک در سال 2023


همان‌طور که می‌دانید قوانین مهاجرتی ترکیه از دسامبر سال ۲۰۲۲ تاکنون تغییرات و به‌روزرسانی‌های متعددی را پشت سر گذاشته است که البته قوانین اخذ پاسپورت از طریق خرید ملک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر قصد دارید از طریق سرمایه گذاری ملکی برای اخذ...

همان‌طور که می‌دانید قوانین مهاجرتی ترکیه از دسامبر سال ۲۰۲۲ تاکنون تغییرات و به‌روزرسانی‌های متعددی را پشت سر گذاشته است که البته قوانین اخذ پاسپورت از طریق خرید ملک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر قصد دارید از طریق سرمایه گذاری ملکی برای اخذ تابعیت ترکیه اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
در این مقاله قصد داریم به‌روزرسانی‌های قوانین مربوط به اخذ شهروندی ترکیه با سرمایه گذاری ملکی را برایتان توضیح دهیم. اطلاع از این آپدیت‌های قانونی به شما کمک خواهد کرد تا در سال جدید سرمایه گذاری بهتری را تجربه کنید.

قوانین جدید اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

نحوه اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک

پیش از اینکه به سراغ بررسی قوانین برویم، می‌خواهیم مروری داشته باشیم بر نحوه و شرایط اخذ تابعیت ترکیه. روش‌های مختلفی برای اخذ تابعیت ترکیه وجود دارد که هر کدام چالش‌ها و محدودیت‌های قانونی خاص خود را دارند، ولی مطمئن‌ترین و بهترین روش، اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک است. براساس قوانین کشور ترکیه، اتباع خارجی که می‌خواهند تابعیت این کشور را دریافت کنند، باید حداقل به مبلغ ۴۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری ملکی داشته‌ باشند.
براساس این قانون متقاضیان اخذ پاسپورت ترکیه با خرید سند غیرمنقول به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار و بالاتر، به‌ شرط درج عدم فروش و انتقال آن به غیر به مدت ۳ سال و همچنین با خرید ملک با ویژگی‌های کاندو و حق ارتفاع به همین ارزش و با شرایط مشابه که در دفاتر نوتر رسمی (NOTER) به ثبت رسیده، با استعلام وزارت شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه و حکم ریاست جمهوری، می‌توانند شهروندی ترکیه را دریافت کنند. با این روش، بلافاصله پس از به نام زدن سند ملک، می‌توانید برای ارائه درخواست شهروندی ترکیه اقدام و ظرف حداکثر ۶ ماه پاسپورت خود را دریافت کنید.

قوانین جدید اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

قوانین جدید اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

مهم‌ترین قوانین دریافت تابعیت ترکیه با سرمایه گذاری ملکی

خرید ملک در ترکیه شاید در ظاهر مسیری برای اخذ سریع و آسان پاسپورت این کشور محسوب شود، ولی در حقیقت یک سرمایه‌گذاری پربازده و سودآور است. ترکیه یک کشور مدرن و در حال توسعه است که قیمت املاک آن به‌ ویژه در شهرهای استراتژیک و مهمی مانند استانبول مدام در حال رشد است. با خرید خانه در ترکیه و سرمایه گذاری ملکی، دریافت پاسپورت این کشور حداقل سودی است که شما از این سرمایه گذاری کسب می‌کنید، چون بُرد اصلی شما در افزایش حداقل ۲ الی ۳ برابری قیمت ملکی است که خریداری کرده‌اید!
اما لازم است پیش از اقدام به سرمایه گذاری، آپدیت‌های قانونی که اخیراً برای این موضوع در نظر گرفته شده است را هم بدانید:

✔ حداقل ارزش سرمایه گذاری ملکی باید ۴۰۰ هزار دلار باشد

اولین و مهم‌ترین شرط قانونی اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک، ارزش ملک خریداری شده‌ است که باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار باشد. برخلاف قوانین خرید ملک برای اخذ اقامت که ملک مورد نظر باید حتماً مسکونی باشد، در این روش شما هیچ محدودیتی در نوع ملک خریداری شده ندارید. حتی مهم نیست که ملک را به صورت نقدی خریداری کرده باشید یا اقساطی، موضوع مهم این است که رقم روی سند ملک، رقم روی برگه کارشناسی یا ارزش گذاری ملک (یا اکسپرتیز راپورت) و گواهی خرید ارز (یا دوویز آلئم بلگسی) همگی رقم ۴۰۰ هزار دلار یا بالاتر را نشان بدهند.

✔ اجازه خرید ملک از شرکت‌های دارای مالک یا شریک خارجی را ندارید

فروشنده یا سازنده ملک شما باید یک ترک باشد، بنابراین اگر مالک ملک، شرکت سازنده ملک یا یکی از شرکای شرکت سازنده ملک خارجی باشد، روی سند آن ملک نمی‌توانید برای اخذ پاسپورت اقدام کنید. همان‌طور که می‌دانید در ترکیه سرمایه گذاران قطری، اماراتی و سعودی در حال برج سازی و اجرای پروژه‌های ملکی هستند، بنابراین به این مورد حتماً دقت داشته باشید که در ادامه مسیر دچار مشکل نشوید.

✔ سند ملک خریداری شده قبلاً برای اخذ پاسپورت استفاده نشده باشد

یکی دیگر از آپدیت‌های قانون خرید ملک برای اخذ پاسپورت، مربوط به سند ملک خریداری شده است. براساس این قانون روی سند هر ملک فقط یک مرتبه می‌توان برای دریافت شهروندی اقدام کرد. به عنوان مثال اگر روی سند ملکی که شما قصد خرید آن را دارید، قبلاً یک فرد دیگر (ایرانی، عرب، روس و…) برای دریافت پاسپورت اقدام کرده باشد، شما نمی‌توانید با سند همان ملک دوباره برای دریافت تابعیت ترکیه اقدام کنید.
این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن توجه ویژه داشته باشید. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان مالی، حتماً در این خصوص با کارشناسان و وکلای مجرب هوم ترکی مشاوره داشته باشید. هلدینگ هوم ترکی با ۱۰ سال سابقه درخشان در زمینه اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک، املاک با سند دست اول را به شما معرفی می‌کند که علاوه بر داشتن تأییدیه‌های لازم از سوی اداره مهاجرت ترکیه، ارزش سرمایه گذاری بالایی هم داشته‌ باشد.

✔ خرید ملک اشتراکی برای اخذ پاسپورت ممنوع است

تا قبل از اعلام این قانون، این امکان وجود داشت که دو خانواده روی سند یک ملک شهروندی ترکیه را دریافت کنند، ولی براساس آپدیت جدید، اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک اشتراکی ممنوع شده است. براساس قانون جدید با سند یک ملک فقط «یک خانواده» می‌تواند برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کند. دقت داشته‌ باشید که حتی اگر مبلغ سرمایه گذاری هر خانواده به طور مجزا ۴۰۰ هزار دلار و بالاتر باشد، همچنان دو خانواده نمی‌توانند روی سند یک ملک شهروندی ترکیه را بگیرد.

✔ با قرارداد فروش املاک ۴۰۰ هزار دلاری می‌توانید برای درخواست پاسپورت اقدام کنید

افرادی که می‌خواهند برای اخذ پاسپورت اقدام کنند، یا باید سند ملک خریداری شده را به عنوان مدارک اخذ شهروندی به دولت ارائه کنند یا باید قراراداد فروش ملک (قرارداد بین خریدار و سازنده یا مالک ملک) را در دفاتر نوتر ثبت رسمی کرده و سپس ارائه نماید.
دولت ترکیه برای متقاضیانی که قیمت ملک آنها ۴۰۰ هزار دلار و بیشتر است، این شرایط را فراهم کرده که با ارائه قرارداد فروش برای دریافت شهروندی اقدام کنند. البته توجه داشته باشید که این امکان برای متقاضیانی که چند ملک خریده‌اند و ارزش کل املاک خریداری شده آنها ۴۰۰ هزار دلار است وجود ندارد، مگر اینکه همه املاک را از یک سازنده خریداری کرده باشد. در غیر این صورت و شرایطی که املاک را از فروشنده‌های مختلف خریداری کرده باشد، باید سند املاک را ارائه کند.

قوانین جدید اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

چه مدارکی برای اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک لازم است؟

پس از انتخاب ملک براساس موارد قانونی که در بخش قبلی توضیح دادیم، نوبت به آماده کردن مدارک مورد نیاز برای خرید ملک و ارائه درخواست اخذ شهروندی ترکیه می‌رسد. این مدارک به ترتیب عبارتند از:

• مدارک مورد نیاز برای به نام زدن سند ملک

+ ترجمه شناسنامه و پاسپورت خریدار با تایید رسمی دفاتر NOTER
+ عکس بیومتریک و مخصوص پاسپورت
+ ورگی نوماراسی یا کد مالیاتی که برای اخذ شهروندی باید دریافت کنید
+ گواهی تبدیل ارز یا دوویز آلئیم بلگسی که همان گواهی پرداخت مبلغ ملک به‌ صورت دلار، یورو یا پوند در بانک‌های ترکیه است
+ رسید بانکی انتقال وجه ملک به‌ حساب فروشنده
+ بیمه داسک یا همان بیمه زلزله و حوادث طبیعی ملک که اجباری است

• مدارک لازم برای اخذ پاسپورت

+ اصل و کپی پاسپورت والدین و فرزندان زیر ۱۸ سال
+ گواهی تولد فرزندان زیر ۱۸ سال و ترجمه رسمی آن به زبان ترکی استانبولی
+ گواهی ازدواج و ترجمه رسمی آن به زبان ترکی استانبولی با مهر کنسولگری
+ اصل و کپی برگه بیمه نامه سلامت از منابع معتبر
+ ثبت نام در اداره مهاجرت برای درخواست شهروندی توسط وکیل رسمی دادگستری
+ گذاشتن شرح بر روی سند ملک (شرح یعنی ممنوعیت فروش یا انتقال ملک خریداری شده به‌ غیر تا مدت ۳ سال پس از تاریخ خرید)
+ وکالت رسمی والدین در دفاتر نوتر ترکیه به وکیل برای اخذ شهروندی
اگر مدارک شما طبق لیستی که اعلام کردیم آماده باشد، اداره سند روی سند ملک «شرح» می‌گذارد و در مرحله بعدی، برگه‌ای تحت عنوان اویگونلوک بلگسی (Uygunluk belge) برای اداره مهاجرت ترکیه صادر می‌کند. این برگه از مدارک اجباری و بسیار مهم برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری ملکی است، چون نشان‌ می‌دهد که ارزش ملک سرمایه گذاری شده شما، مبلغ اکسپرتیز و گواهی تبدیل ارز توسط دولت ترکیه مورد تایید است و شما می‌توانید با این ملک برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنید.
معمولاً طی حداکثر ۶ ماه پس از ارائه درخواست، پاسپورت شما آماده می‌شود. با توجه به اینکه قوانین اداره مهاجرت ترکیه برای اخذ اقامت یا پاسپورت با خرید ملک در حال به‌روزرسانی است، اکیداً توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه سرمایه گذاری ملکی از مشاوره مؤسسات معتبر و مجرب مانند هلدینگ هوم ترکی https://hometurkie.com/ استفاده‌ کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نگرانی یک سرمایه گذاری موفق را همراه با اخذ آسان پاسپورت ترکیه تجربه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم