بازگشت شاخص به اوایل زمستان


بازگشت شاخص به اوایل زمستان

دنیای‌اقتصاد- امیرعلی جراحی : در بازار سهام روز گذشته فعالان شاهد افت و خیز‌های متعددی در نماگر اصلی بورس بودند. روند شاخص‌کل طی بازار ابتدا با رشد تقاضا درمیان نماد‌های معامله‌شده صعودی شد و توانست تا مثبت ۱۴/ ۰درصد بازدهی مثبت را به‌ثبت برساند، اما در ادامه ساعات معاملاتی فشار عرضه موجب شد که بازدهی مثبت شاخص‌کل به منفی ۷۶/ ۰درصد کاهش یابد، اما در اواسط زمان معاملاتی تا انتهای آن، بازگشت تقاضای سهام باعث شد شاخص از آن نقطه رشد ۵/ ۰درصدی را به‌ثبت برساند و در نهایت در محدوده‌ای نزدیک به اول زمستان به حرکت خود پایان دهد. از دلایل استقبال سرمایه‌گذاران در اواخر ساعت معاملات می‌توان به رشد نرخ ارز در بازار آزاد طی روز‌های گذشته اشاره کرد. از آنجایی‌که نوسان دلار یکی از مهم‌ترین متغیر‌هایی است که بر روی روند آتی معاملات بازار سهام اثر می‌گذارد، بورسی‌ها نیز با توجه به رشد یا افت این نرخ دست به معامله می‌زنند.

بازگشت شاخص به اوایل زمستان

کلیات بازار

در بازار روز دوشنبه نماگر اصلی بازار 2506 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و بازدهی‌برابر با منفی 16/ 0درصد را در انتهای روز معاملاتی به‌ثبت رساند. در این میان شاخص هم‌وزن روز منفی‌تری را سپری کرد، به‌نحوی‌که در روز گذشته با افت بیش از 5‌هزار واحد بازدهی معادل منفی 03/ 1درصد را برای سهامداران محقق کرد.

با توجه به این موضوع که کاهش افت هم‌وزن بیشتر از شاخص‌کل بوده، می‌توان نتیجه گرفت که تقاضا برای نماد‌های کوچک‌تر کمتر از بزرگان بازار بوده‌است. همچنین می‌توان گفت که عرضه سهام در نماد‌های کوچک‌تر بازار بیشتر از سهم‌های بزرگ‌تر بوده‌است. درمیان صنایع بورسی و فرابورسی 5 صنعت خودرو و قطعات، فلزات اساسی، غذایی به‌جز قند و شکر، شیمیایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری جزو صنایعی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در‌بر داشتند. در صنعت خودرو و قطعات اکثر نماد‌ها در ‌درصد‌های منفی قابل‌توجهی به‌سر می‌بردند، اما در این میان تک نماد‌هایی نیز بودند که با استقبال از طرف فعالان روبه‌رو شدند. دو صنعت فلزات اساسی و غذایی به‌جز قند و شکر نیز همانند خودرو و قطعات در اکثر سهم‌ها با مازاد عرضه مواجه شدند که منجر به افت قیمتی آنها نیز شد، اما برخی از نماد‌ها توانستند از تقاضای خوبی از سمت سرمایه‌گذاران مواجه شوند. در این حین دو صنعت شیمیایی و بانکی‌ها در بیشتر‌نمادهایشان از تقاضای خوبی بهره‌بردند، به‌نحوی‌که تنها چند‌نماد در ‌درصد‌های منفی یا اطراف صفر تابلو به‌سر بردند. همچنین در بازار روز گذشته از میان 748‌نماد معامله‌شده 310‌نماد با ‌درصد مثبت، 383‌نماد با‌ درصد منفی و 55‌نماد در صفر تابلو به معاملات پایان دادند، بنابراین بیش از 41‌درصد نماد‌ها مثبت، 51‌درصد منفی و در حدود 8‌درصد آنها با‌ درصد صفر بسته شدند. در میان نماد‌های معامله‌شده در بورس 5‌نماد اردستان، خودرو، خگستر، شستا و خساپا جزو پرتراکنش‌ترین نماد‌های بودند که هرکدام به ترتیب ارزش معاملاتی به مقدار 8/ 10میلیارد ‌تومان، 201‌میلیارد‌تومان، 159‌میلیارد‌تومان، 5/ 49میلیارد‌تومان و 103‌میلیارد‌تومان را تجربه کردند. همچنین در بین نماد‌های فرابورسی 5‌نماد فروژ، کرمان، دی، گدنا و فرابورس جزو پرتراکنش‌ترین نماد‌های بودند و ارزش معاملات هر کدام‌ برابر با 6/ 49میلیارد‌تومان، 131‌میلیارد ‌تومان، 80‌میلیارد‌تومان، 154‌میلیارد‌تومان و 56‌میلیارد‌تومان بود.

آمار معاملاتی

از مهم‌ترین آمار‌های معاملاتی می‌توان به ارزش معاملات خرد اشاره کرد. با توجه به اینکه این آمار میزان رونق بازار از طرف حقیقی‌ها را نشان می‌دهد، می‌توان با مقایسه آن با میانگین‌های گذشته به تجزیه و تحلیل آینده بازار پرداخت. در روز دوشنبه مقدار ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم به عدد 3‌هزار و 994‌میلیارد‌تومان رسید. با توجه به اینکه مقدار میانگین روزانه این آمار در دی ماه و همچنین از ابتدای بهمن تا به این روز به‌ترتیب ‌برابر با 5‌هزار و 750‌میلیارد‌تومان و 5‌هزار 19‌میلیارد‌تومان بود، می‌توان افت 30‌درصدی و 20‌درصدی را در این آمار مشاهده کرد؛ در نتیجه رونق معاملات نسبت به چند هفته اخیر کاهش پیدا کرده و همچنین روند این آمار تا به‌روز دوشنبه نزولی بوده‌است.

از دیگر آمار‌ها می‌توان به خالص تغییر مالکیت سهام اشاره کرد. در روز گذشته خالص خروج پول افراد حقیقی از بورس ‌برابر با 490‌میلیارد‌تومان بوده‌است، بنابراین می‌توان 8روز معاملاتی را مشاهده کرد که خالص تغییر مالکیت افراد حقوقی به حقیقی منفی است، اما میانگین روزانه این خالص خروج پول حقیقی‌ها از ابتدای بهمن ماه تا به این روز ‌برابر با 713‌میلیارد‌تومان بوده‌است، در نتیجه خالص تغییر مالکیت محقق شده در روز گذشته نسبت به میانگین این آمار از ابتدای بهمن افت 31‌درصدی را تجربه کرده‌است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فشار فروش حقیقی‌ها نسبت به روز‌های قبل‌تر کمتر شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت