لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت


صبح که از خواب بیدار می شوم صدای ناز مادرم و می شنوم امروز ناهارچی درست کنم. بعدِ ناهار، سر سفره! مامان میگن شام چی درست کنم!!؟ فدای تو مادر گلمخانم های کدبانو همیشه دغدغه پخت غذا را دارند. متاسفانه با شرایط سخت اقتصادی این دغدغه علاوه بر پدر...

صبح که از خواب بیدار می شوم صدای ناز مادرم و می شنوم امروز ناهارچی درست کنم. بعدِ ناهار، سر سفره! مامان میگن شام چی درست کنم!!؟ فدای تو مادر گلم

خانم های کدبانو همیشه دغدغه پخت غذا را دارند. متاسفانه با شرایط سخت اقتصادی این دغدغه علاوه بر پدر خانه که باید همه ی نیازهای خانواده را تامین کند تهیه و پخت غذا هم برای خانم ها سخت شده.

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

با گوشت چرخ شده که شاید کمی با گوشت لقمه ای، کبابی، حسینی و … به صرفه تر باشد می توان غذاهای متنوعی را تهیه کرد.

در ادامه به لیست دستور غذایی با گوشت چرخ شده همراه سفره های پر برکت شما هستیم. خونه ی دلتون سبز و سفره هاتون رنگی و با برکت.

دستور تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ شده

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

مواد لازم:

گوشت چرخ شده

برنج خیس شده، لوبیا سبز، سیر، برنجۀ، رب گوجه، پودر گل محمدی، دارچین، نمک، ادویه، فلفل، زردچوبه.

دستور تهیه:

پیاز رو نگینی خرد و سرخ می کنیم. بعد لوبیای خرد شده رو اضافه می کنیم کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. بعد گوشت چرخ شده و کمی چرب را اضافه می کنیم سپس رب گوجه و ادویه ها را اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم تا بوی مطبوع مواد فضا را پر کند.

در هنگام آماده شدن این سس یا مواد، برنج را آبکش می کنیم ته قابلمه را با سیب زمینی ورقه شده پر کنید قبل ازآن کمی روغن و زردچوبه اضافه کنید و سیب زمینی ها را ته قابلمه بچینید و مواد را به ترتیب لایه به لایه اضافه کنید. با حرارت ملایم یک ساعت تا یک ساعت و نیم بگذارید دم بکشد.

دستور تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ شده

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

میزان استفاده از گوشت چرخ شده کاملا اختیاری و متناسب با اقتصاد شماست. هر چه گوشت بیشتر باشد طبعا غذا خوشمزه تر می شود.

مواد لازم:

گوشت چرخ شده

شکر، آلبالو ی تازه، (در فصول سرد می توانید از آلبالوهای فریز شده از مارکت ها تهیه کنید).

خلال پسته و بادام. ادویه جات، زغفران دم شده.

برنج خیس شده

پیاز

دستور پخت

ابتدا آلبالو ها را تمیز می شوییم و هسته های آن ها بیرون می آوریم و در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا کمی غلیظ شود و بعد شکر را به آن می افزاییم و صبر می کنیم تا 10 دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت بر می داریم و از یک صافی آلبالو ها را رد می کنیم و آب آن را مجددا می گذاریم روی حرارت تا غلیظ تر شود و برای شربت از آن استفاده کنیم.

سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و به گوشت چرخ کرده می افزاییم و کمی نمک،فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت و پیاز می ریزیم و خوب آن ها را ورز می دهیم تا ادویه ها به خورد گوشت برود

می توانید گوشت ها را قلقلی ریز درست کنید یا به طور تکه ای داخل ماهی تابه تفت دهید. این مرحله سلیقه ایست.

سپس در این فاصله برنج را آبکشی کرده و دقیقا مثل لوبیا پلو، ته قابلمه را با سیب زمینی یا نان برش داده پر کنید و سپس برنج و مواد را لایه لایه اضافه کنید و پس از یک ساعت دم کشیدن با حرارت ملایم نوش جان کنید.

طرز تهیه شوید پلو با گوشت قلقلی

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

مواد لازم

برنج، گوشت چرخ شده، ادویه جات (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین)، پیاز، شوید خشک یا شوید تازه، هر کدام موجود بود. آنقدری شوید اضافه کنید تا تقریبا رنگ برنج به سبزی برود.

دستور تهیه

برنج خیس شده را در آب جوش بریزید نمک و شوید خشک را اضافه کنید تا زمان آبکشی برنج برسد.

در این فاصله گوشت چرخ شده را با ادویه جات و پیاز تفت دهید و قلقلی های کوچک درست کنید. سپس می توانید لایه به لایه به برنج و شویداضافه کنید می توانید هر کدام را جدا پخته و هنگام سرو گوشت های قلقلی را روی برنج تزئین کنید و نوش جان کنید.

دستور تهیه پیراشکی گوشت چرخ شده

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

گوشت چرخ کرده 250 گ
قارچ 200 گ
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
پیاز 1ع
زردچوبه و روغن

مواد برای خمیر پیراشکی

آرد 4 ل
تخم مرغ 2 ع
ماست چکیده 1 ل
روغن مایع ½ ل
کره نرم 100 گ
شکر 2 ق م
نمک 1 ق م

بکینگ پودر 1 ق چ

سرکه سفید 2 ق غ

مرحله 1

برای تهیه پیراشکی گوشت ساده و خوشمزه ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم.

مرحله 2

پس از اینکه پیاز طلایی شد، گوشت چرخ را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه قارچ ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله 3

در این مرحله قارچ را نیز به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم تا مواد آب بیندازد و با آب خودشان بپزند. پس از اینکه مواد به روغن افتادند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مواد خنک شوند.

مرحله 4

حالا به سراغ آماده کردن خمیر پیزاشکی می رویم، برای این منظور 1 عدد تخم مرغ کامل، ماست، روغن مایع، کره نرم شده، شکر، نمک، بکینگ پودر و سرکه سفید داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم و به خوبی با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله آرد را روی مواد داخل کاسه الک می کنیم و شروع به مخلوط کردن مواد می کنیم تا خمیری نرم و یکدست جمع شود. فقط باید تا زمانی که خمیر به دست نچسبد آرد اضافه کنیم و از اضافه کردن آرد بیش از حد خودداری کنیم.

مرحله 6

حالا خمیر را به چونه هایی به اندازه نارنگی متوسط تبدیل می کنیم. در ادامه هر خمیر را به صورت یکدست با ورنده باز می کنیم، سپس مقداری از مخلوط گوشت چرخ کرده وسط آن قرار داده، سپس لبه های خمیر را روی هم می چسبانیم.

مرحله 7

ما در این دستور از پنیر پیتزا استفاده نکردیم، در صورت تمایل می توانیم مقداری پنیر پیتزا یا پنیر گودا هم در وسط پیراشکی ها قرار دهیم. به همین صورت تمام پیراشکی ها را آماده می کنیم، سپس سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله 8

در این مرحله فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن می کنیم، سپس پیراشکی ها را درون سینی فر می چینیم. در ادامه زرده تخم مرغ باقیمانده را با چنگال مخلوط می کنیم تا یکدست شود، سپس روی پیراشکی ها را رومال می کنیم.

مرحله 9

در صورت تمایل مقداری سیاه دانه یا کنجد هم می توانیم روی پیراشکی ها بپاشیم. حالا پیراشکی ها را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت 20 تا 30 بپزند، سپس گریل را روشن می کنیم تا روی پیراشکی ها طلایی شود.

مرحله 10

در صورتی که بخواهیم پیراشکی ها را در روغن سرخ کنیم، نیازی به رومال کردن آنها نیست. یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس به مقداری روغن اضافه می کنیم که پیراشکی ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند.

مرحله 11

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، پیراشکی ها را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم هر دو طرف شان به طور کامل سرخ شود، سپس از روغن خارج کرده و با دستمال حوله ای روغن اضافی شان را می گیریم.

دستور تهیه ساندویج گوشت چرخ شده

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

ساندویچ گوشت بسیار خوشمزه بوده و به راحتی تهیه می شود و گزینه مناسبی برای روزهایی است که زمان زیادی برای تهیه غذا ندارید است.

شما می توانید از نان باگت یا نان پیتا در تهیه این ساندویچ استفاده کنید. می توانید دور ساندویچ را با فویل بپوشانید و در فر قرار دهید و یا با کمک دستگاه ساندویچ ساز یا گریل آن را گریل کنید حتی اگر هیچکدام را در دسترس نداشتید با کمک ماهیتابه گریل آن را روی گاز آماده کنید.

ساندویچ گوشت که می تواند با مواد دلخواه شما ترکیب شود بسیار خوشمزه است و ترکیب آن با قارچ طعم و مزه ای بسیار خوبی دارد. امروز در پارسی دی ساندویچ گوشت چرخ کرده و قارچ خانگی با پنیر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده 250 گرم
قارچ 100 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
زیتون 10 عدد
فلفل دلمه 1 عدد
جعفری 1/2 پیمانه
پیاز قرمز 1 عدد
پنیر گودا یا پیتزا یا ورقه ای به مقدار لازم
سس فرانسوی یا رنچ به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، آویشن، پودر پاپریکا به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا طبق روال همیشگی تهیه ساندویچ ها پیاز و سیر را پوست گرفته و خرد کنید.

پیاز را به همراه کمی روغن داخل تابه تفت دهید سپس سیر را اضافه کنید و تفت داده تا بوی سیر بلند شود و در ادامه گوشت و ادویه ها و نمک را اضافه کنید و خوب مواد تفت دهید تا بوی گوشت را کاملا بگیرید و مواد با ادویه ها کاملا سرخ و یکدست شوند و از روی حرارت بردارید.

تهیه سس قارچ

برای ادامه باید سس را تهیه کنید برای این کار قارچ ها را اسلایس کنید. فلفل دلمه را بعد از شستن خرد کنید. هسته زیتون را خارج کنید و خرد کنید.

حالا کمی روغن داخل تابه بریزید و مواد را داخل تابه ریخته و تفت دهید تا خوب نرم شوند در ادامه پنیر مورد نظر را خود را اضافه کنید و روی حرارت پایین بگذارید مواد با پنیر مخلوط شوند سپس از روی حرارت بردارید.

دستور تهیه

شما برای تهیه این ساندویچ از هر نوع نانی می توانید استفاده کنید به طور مثال با نان پیتا بهتر است لایه نان را باز کنید و روی نان کمی سس فرانسوی یا رنچ بزنید و در مرکز نان مقداری مایه گوشت قرار دهید و در ادامه سس قارچ و کمی مجدد سس فرانسوی و پیاز قرمز خلالی شده و جعفری ساطوری شده بریزید.

مرحله پایانی

حالا باید به آرامی نان پیتا را رول کنید اگر از نان ها دیگر استفاده می کنید این مرحله لازم نیست می توانید یک کاغذ روغنی از قبل زیر نان قرار دهید و با آن رول کنید و با کمک دستگاه یا تابه گریل آن را گریل کرده و با سپس سرو کنید. نوش جان

دستور تهیه خورشت گوشت چرخ شده

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

مواد لازم برای 4 نفر
گوشت چرخ کرده 300 گرم
سیب زمینی 2 عدد بزرگ
پیاز 2 عدد متوسط
زعفران دم کرده 2 ق غ
رب گوجه فرنگی 2 ق غ

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
دستور پخت خورش قارچ با گوشت چرخ شده یا بدون قارچ

برای تهیه خورش گوشت چرخ کرده خوشمزه ابتدا پیازها صورت نگینی خرد می کنیم و پیازها را به خوبی تفت می دهیم تا شیشه ای و طلایی شوند،

سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

بعد رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود و طعم و بوی خامی آن به طور کامل گرفته شود.

می توانید قارچ های خرد شده را در این مرحله اضافه کنید که می شود خورشت قارچ با گوشت چرخ شده.

سپس زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم و پس از یک تفت کوچک، 2 لیوان آب گرم به قابلمه اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت چرخ کرده به طور کامل بپزد.

در همین حین سیب زمینی ها را پوست می گیریم و به صورت حبه ای خرد می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را با آب سرد می شوییم، سپس خشک می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

حالا کمی روغن به تابه اضافه می کنیم، سپس سیب زمینی های خرد شده را به خوبی سرخ می کنیم. پس از گذشت 30 دقیقه سیب زمینی سرخ شده را به خورش اضافه می کنیم.

بعد از 5 دقیقه با برنج یا نان می توانید سرو کنید. نوووشش جااااان

دستور تهیه خورشت نخود فرنگی

لیست تهیه انواع غذا با گوشت چرخ شده و دستور پخت

مواد لازم برای ۲ نفر
گوشت چرخ شده
۳۰۰ گرم
نخود فرنگی ½ پیمانه
هویج ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی ۲ ق غ
زعفران دم کرده ۱ ق غ
لیمو عمانی ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
پاپریکا و ادویه کاری به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
طرز تهیه خورش نخود فرنگی

برای تهیه خورش نخود فرنگی ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و با کمی روغن داخل یک قابلمه تفت می دهیم.

سپس مقداری زردچوبه، ادویه کاری و پاپریکا به پیاز اضافه کرده و گوشت های قلقلی شده را به آن اضافه می کنیم و به آرامی تفت می دهیم تا گوشت ها از هم باز نشوند.

سپس هویچ نگینی ریز شده را با نخودفرنگی اضافه می کنیم.

و کمی تفت میدهیم بعد رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود و طعم و بوی خامی آن به طور کامل گرفته شود.

حالا 2 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت به طور کامل بپزد. در همین حین لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و درون یک لیوان حاوی آب جوش قرار می دهیم تا تلخی شان گرفته شود.

و اضافه می کنیم. درصورت تمایل می توانید کمی زعفران دم شده هم اضافه کنید نمک خورشت را بچشید و بگذارید تا جا بیوفتد.

در همین حین سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس با آب سرد می شوییم تا نشاسته روی سیب زمینی از بین برود. در ادامه سیب زمینی ها را با یک دستمال نخی به طور کامل خشک می کنیم.

و سرخ می کنیم و برای تزئین با خورشت نخود فرنگی سرو کنید.

نکته این خورشت زیاد لعاب ندارد پس سعی کنید ابتدا از آب کم استفاده کنید چون مواد به خودی خود آب می اندازد.

بخش پایانی آشپزخانه

غذاهای متنوع تری می توانید با گوشت چرخ شده تهیه کنید. جدای از پیتزا، سمبوسه گوشت، ساندویج گوشت.

ایده ای که آشپزی نازوب به شما کدبانو ها ارائه می دهد این است که:

می توانید خورشت هایی مثل قورمه سبزی! یا قیمه را با گوشت قلقلی درست کرد. امتحان کنید آنقدر خوشمزه و متفاوت می شود.

در آشپزی هیچ گاه محدودیت نداریم و می توانید با کمی خلاقیت متنوع ترین غذاها را تهیه و نوش جان کنید.

الهی که همیشه سفرتان پربرکت، رنگی رنگی با سلامتی و آرامش کامل داشته باشید. لحظه هاتون پر از نگاه سبز الهی.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور