تمرین اصلاحی برای درمان کمر درد


کمردرد، یکی از شایع‌ترین دردهاست، که عملکرد روزانه و زندگی فرد را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه آب درمانی یا هیدروتراپی، به عنوان یک روش مکمل، در علم توانبخشی، کاربرد فراوانی به خصوص در بهبود مشکلات کمر، پیدا کرده است.در واقع می‌توان گفت،...

تمرین اصلاحی برای درمان کمر درد

کمردرد، یکی از شایع‌ترین دردهاست، که عملکرد روزانه و زندگی فرد را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه آب درمانی یا هیدروتراپی، به عنوان یک روش مکمل، در علم توانبخشی، کاربرد فراوانی به خصوص در بهبود مشکلات کمر، پیدا کرده است.

در واقع می‌توان گفت، روش‌های مختلف آب درمانی ، از موثرترین روش‌ها برای کاهش درد و بهبود عارضه‌های مختلف کمر می‌باشد.

– برخی از کمر درد‌ها ناشی از قوس غیر طبیعی ستون فقرات ( کاهش یا افزایش انحنای طبیعی) هستند. این نوع از عارضه‌ها با درمان‌های توان‌بخشی از قبیل آب درمانی و انجام حرکات اصلاحی در آب، بهبود خواهند یافت.

– چسبندگی در لایه‌هایی از بافتی نرم به نام فاشیا، یکی از علل ایجاد درد و مشکلات کمر در افراد می‌باشد. این عارضه در خانم‌های جوان شیوع بیشتری دارد و معمولا با آب درمانی و ماساژ درمانی زیر نظر متخصص، در مدتی کوتاه بهبود می‌یابد.

– پارگی دیسک یا فتق دیسک کمر، متاسفانه از علل رایج کمردرد در افراد است. مبتلایان به این عارضه به هیچ عنوان نباید، سر خود به درمان پرداخته و با تحرک‌های بی رویه، وضعیت خود را وخیم‌ کنند. بهترین درمان برای دیسک کمر، در مرحله‌ی اول استراحت و گاهی به تشخیص پزشک تمرینات آب درمانی می‌باشد. قابل ذکر است که آب درمانی برای بهبود دیسک‌های خفیف، بسیار موثر و کارآمد است.

– کوتاهی و ضعف عضلات پشت ران یا همسترینگ، یکی از مواردیست که منجر به کمر درد می‌گردد. این نوع از درد‌ها با انجام تمرینات ورزشی و آب درمانی، تسکین و بهبود خواهند یافت‌.

– تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک، نیز می‌تواند در افراد، کمردرد ایجاد کند. این علت با عکس‌برداری و معاینه‌ی پزشک به راحتی قابل تشخیص است. همچنین با توجه به شرایط جسمانی بیمار و تشخیص متخصص، انجام آب درمانی می‌تواند مسیر درمان را هموار نماید.

• راه رفتن در استخر : برداشتن قدم‌های بلند در عمق‌های مختلف آب، به کاهش درد و بهبود مشکلات

مختلف کمر کمک شایانی می‌نماید.

• ماساژ درمانی : به کمک فشار تنظیم شده‌ی آب و واتر جت، حباب‌هایی به کمر فرد برخورد می‌کند. در واقع این فرآیند شبیه ساز یک ماساژ قوی است که در رفع کمردردهای مزمن نقشی اساسی ایفا می‌کند. البته این روش حتما باید زیر نظر متخصص باشد تا نتیجه‌ی عکس، در پی نداشته باشد.

• گرما درمانی : در این روش برای بهبود کمردرد، گردش خون افزایش یافته و سموم و مواد زائد دفع می‌شود. در نتیجه، اسپاسم عضلانی و گرفتگی‌ ماهیچه‌ها برطرف می‌گردند و درد کاهش می‌یابد.

• انجام حرکات ورزشی در آب : اصولا انجام حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی، در برخی از مبتلایان به کمردرد، منجر به درد بیشتر و کاهش عملکرد فرد می‌شود. به این علت بهترین پیشنهاد برای این افراد، ورزش در آب است. هنگام غوطه‌ور شدن در آب، وزن کمتر احساس شده. درنتیجه هنگام ورزش، فشار کمتری بر کمر و ستون مهره‌ها وارد می‌گردد. همچنین دامنه‌ی حرکت در افراد گسترش یافته و انجام حرکات اصلاحی تسهیل می‌گردد.

تحقیقات نشان داده اند که فعالیت بدنی می تواند روند از دست دادن توده های عضلانی و استخوانی و به تبع آن خطر شکستگی در اثر فقدان این موارد را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این موضوع افزایش قدرت عضلانی باعث بالا رفتن استقامت قلبی عروقی، انعطاف پذیری و تعادل می شود و این عوامل در ارتباط با هم می توانند خطر سقوط در سالمندان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. آب درمانی از دیرباز به عنوان روشی کم خطر برای درمان بیماری های رماتیسمی، اورتوپدی و عصبی مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه نیز توجه به این زمینه بسیار افزایش یافته است. ویژگی های فیزیکی تمرینات آبدرمانی، بسیاری از اهداف توانبخشی و بدنی مورد نیاز برای افراد سالمند را طی یک جلسه فراهم می کند. این محیط برای افراد سالمند محیطی ایمن و کارامد در نظر گرفته می شود و می تواند همزمان هم اختلالات اسکلتی عضلانی و هم تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. علائم متعددی مانند درد، ضعف عضلانی، نقص تعادل، چاقی، بیماری های آرتریت و اختلالات راه رفتن و غیره، انجام تمرینات روی زمین را برای سالمندان دشوار می کند. اما وضعیت بدن در تمرینات آبدرمانی متفاوت است، زیرا بار اضافی مفصل کاهش می یابد و خطر سقوط و آسیب کمتر می شود. علاوه بر این، شناور شدن به افراد اجازه می دهد تا تمرینات و حرکاتی را انجام دهند که نمی توانند روی زمین انجام دهند. مطالعات اندکی به بررسی تاثیر آب درمانی بر تعادل سالمندان پرداخته اند اما همه آن ها مزایای این تمرینات را بر کاهش نوسانات وضعیتی، افزایش عملکرد فانکشنال و بهبود در انجام فعالیت های شخصی نشان داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران